مهدی سالیانی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ساخت آزادراه حرم تا حرم که حرم امام رضا(ع) را به حرم حضرت معصومه(س) در قم متصل می کند در حوزه خراسان رضوی آغازشده و هم اکنون قطعه نخست آن به طول 33 کیلومتر از محدوده ده غیبی مشهد تا شهر ملک آباد در دست ساخت می باشد.
وی به ساخت دیگر قطعات این آزاد راه تا سبزوار و مرز استان سمنان اشاره و بیان کرد: ساخت قطعه نخست این آزادراه که در مسیر متفاوتی از آزادراه مشهد-باغچه و جاده قدیم مشهد- نیشابور صورت می گیرد حدود 40 درصد پیشرفت داشته است .
سالیانی گفت: دیگر پروژه آزادراهی مهم استان که در کنار بزرگراه مشهد- قوچان در حال ساخت است ، آزادراه مشهد- چناران- قوچان به طول 115 کیلومتر می باشد.
این مسئول اظهار داشت: آستان قدس رضوی و وزارت راه و شهرسازی با سهم 70 و 30 درصد هم اکنون ساخت قطعه نخست آن ازمشهد تا چناران به طول حدود 55 کیلومتر را آغاز کرده اند که تاکنون شش درصد پیشرفت داشته است.
وی همچنین به ساخت باند دوم یا همان بزرگراه مشهد- فریمان- تربت جام - تایباد- دوغارون اشاره و بیان کرد: ساخت این مسیر230 کیلومتری برعهده اداره کل راه و شهرسازی خراسان رضوی است که در مجموع 68 درصد پیشرفت داشته است و تاکنون قطعاتی از مسیر اجرا و به بهره برداری رسیده و مابقی آن که عمدتا در حدفاصل تربت جام تا تایباد می باشد دردست ساخت است.
مدیر کل دفتر فنی، امور عمرانی، حمل و نقل و ترافیک استانداری خراسان رضوی گفت: تکمیل و توسعه کریدور شمال شرق - جنوب که مشهد را به بیرجند ،مرکز استان خراسان جنوبی متصل می کند دیگر طرح مهم راهسازی استان می باشد و ساخت باند دوم و یا بزرگراه تربت حیدریه - گناباد به طول 110 کیلومتر در این چارچوب تعریف شده است.
وی اضافه کرد: این پروژه توسط شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با 84 درصد پیشرفت در دست اجرا می باشد و هم اکنون 25 کیلومتر از آن در حد فاصل مهنه تا گناباد در دست ساخت است که با بهره برداری از آن کل مسیر تربت حیدریه تا گناباد در قالب بزرگراه مورد بهره برداری خواهد گرفت.
سالیانی به ساخت بزرگراه سه راه شادمهر- کاشمر اشاره و بیان کرد: طول کل این مسیر دوبانده 55 کیلومتر خواهد بود که در حال حاضر14 کیلومتر از مسیر منتهی به شهر کاشمر با مشارکت راه و شهرسازی و شهرداری این شهر در حال ساخت می باشد.ساخت باقیمانده این مسیر بزرگراهی به طول 41 کیلومتر با ابلاغ و تخصیص اعتبارات مورد نیاز در سال جاری آغاز خواهد گردید.
سالیانی به دوبانده کردن مسیر تربت حیدریه- رشتخوار- خواف - سنگان برای تسهیل در صادرات سنگ آهن از منطقه سنگان اشاره کرد و گفت: طول این محور 130 کیلومتر است که با مشارکت سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدور) در حال ساخت است .
وی اظهار داشت: در مجموع ساخت این محور 15 درصد پیشرفت داشته است و تاکنون قطعه خواف – سلامی از این مسیر به طول 21 کیلومتر در دست بهره برداری است و باقیمانده نیز در دستور کار اجرا قرار گرفته است.
مدیر کل دفتر فنی، امور عمرانی، حمل و نقل و ترافیک استانداری خراسان رضوی همچنین گفت: ساخت باند دوم مسیر 185 کیلومتری مشهد- سرخس با 82 درصد پیشرفت در دو قطعه 17 و 20 کیلومتری همچنان ادامه دارد ، تبدیل این مسیر ترانزیتی به بزرگراه که از سالها پیش آغاز شده است با بهره برداری از دو قطعه باقیمانده به اتمام خواهد رسید.
بر اساس آمار اعلام شده از سوی اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی این استان با 112 کیلومتر آزاد راه رتبه نهم، هزارو 72 کیلومتر بزرگراه رتبه پنجم، هزار و 289 کیلومتر راه اصلی رتبه ششم و سه هزار و 950 کیلومتر راه فرعی رتبه چهارم را در میان استانهای کشور دارد.
تاکنون 2 آزادراه مشهد - باغچه و کنارگذر شمالی مشهد در مجموع به طول 112 کیلومتر در این استان ساخته شده است.
3221
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.