مصطفی خاکپور روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به ارتباط مستقیم بهبود و تقویت منابع طبیعی با نزولات آسمانی، افزایش بارندگیهای امسال علاوه بر افزایش تولید علوفه و گیاهان دارویی موجب افزایش تثبیت فرسایش بادی به خصوص در کانونهای بحرانی بجستان شد.
وی ادامه داد: خشکسالی سالهای گذشته و تبعات منفی ناشی از آن به خصوص بیابانزایی به یکی از مشکلات و دغدغه های مهم مردم و مسئولان بجستان تبدیل شده بود ولی بارندگیهای امسال علاوه بر انباشت بسیار آب در بندهای خاکی و سرریز شدن برخی از آنها، افزایش آب سفره های آب زیرزمینی را به همراه داشت.
رئیس اداره منابع طبیعی و آبخیزداری بجستان گفت: این مساله موجب بهبود فعالیتهای آبخیزداری و توسعه کیفی فعالیتهای منابع طبیعی می شود.
خاکپور افزود: حفاظت از عرصه های منابع طبیعی بستر تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی است و اجرای طرحهای آبخیزداری، حفاظت از آب و خاک، مقابله با بیابانزایی و تثبیت ریزگردها و کنترل کانونهای بحرانی فرسایش بادی با هدف حفاظت و تقویت منابع پایه، توسعه پایدار و ارتقاء توان تولید در اولویت طرحهای این بخش قرار دارد.
وی اضافه کرد: برای نخستین بار طی سال گذشته با اعتباری افزون بر 11 میلیارد ریال از محل صندوق توسعه ملی طرحهای آبخیزداری شامل پخش سیلاب، ساخت بندهای خاکی، کپه کاری با بذرهای گیاهانی مانند ریواس و آنغوزه، نهال کاری و آبیاری و بذرپاشی در سطح 990 هکتار، آبیاری 600 هکتار و تولید 40 هزار نهال گلدانی انجام شد.
او افزود: طرحهای مقابله با بیابانزایی طی یک سال گذشته در 50 هزار هکتار از عرصه های منابع طبیعی بجستان انجام شد.
ازابتدای سال آبی کنونی یعنی از مهرماه سال گذشته تا کنون در بجستان 211 میلی متر باران و نزولات آسمانی بارید که این میزان در مقایسه با مدت مشابه سال آبی گذشته 88.8 میلی متر افزایش داشته است.
شهرستان بجستان با وسعت 476 هزار و 653 هکتار در 278 کیلومتری مشهد و جنوب استان خراسان رضوی قرار دارد.
1922/2095
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.