مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی شامگاه یکشنبه در مراسم آغازین این جشنواره گفت: جشنواره تئاتر اندیشه مطهر یک رویداد فرهنگی – هنری است که در فضای هنری آثار شهید مطهری را دستمایه و منبع الهام برای تدوین نمایشنامه قرار داده است.
جعفر مروارید افزود: این که ما بتوانیم آثار شهید مطهری از جمله 'انسان کامل، سیره نبوی، اصول فلسفه و روش رئالیسم و داستان راستان' را در 12 نمایشنامه این جشنواره به نسل جوان نشان دهیم، یک ضرورت فرهنگی است که تاکنون انجام نشده است.
وی اضافه کرد: مجموعه نمایشهای این جشنواره به منش، بینش، شخصیت و دیدگاه های شهید مطهری اختصاص دارد و جشنواره تئاتر اندیشه مطهر یک هم افزایی بین فضای دینی و هنری ایجاد کرده است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: شهید مطهری به عنوان یک فیلسوف تاثیرگذار، منادی گفت و گو بود و به لحاظ دیالوگ و گفت و گو یک مدل تعاملی با فضاهای متنوع جامعه داشت که به طرز ناجوانمردانه ای به شهادت رسید.
مروارید افزود: نمایشنامه، ابزار حقیقت است و جشنواره تئاتر اندیشه مطهر پیوند محکم بین دین و زیبایی شناسی است و این جشنواره باید در دوره های آتی دامنه تولید متن را توسعه دهد و مجموعه آثار شهید مطهری در جامعیت خود لحاظ شود و از گستره استانی به جشنواره ای ملی تبدیل گردد.
وی اضافه کرد: نخستین دوره از جشنواره تئاتر اندیشه مطهر، در فریمان که زادگاه شهید مطهری است، همزمان با صدمین سالگرد تولد وی فرصتی فراهم کرده است تا نسل جوان فارغ از قالب های رسمی و کلیشه ای به واسطه هنر تئاتر با این شهید بزرگوار آشنا شوند زیرا تئاتر یک قالب روزآمد و جدید برای آشنایی با افکار شهید مطهری است.
معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت: جای خالی جشنواره تئاتر با محوریت 'شهید مطهری'احساس می شد.
محمد رضا محمدی افزود: یکی از دغدغه های اصلی در حوزه تئاتر، فقدان متون نمایشی با قوام و محتوای غنی بود که این معضل توسط جشنواره تئاتر اندیشه مطهر مرتفع خواهد شد.
وی ادامه داد: متون نمایشی تولیدشده و بازبینی آثار شرکت کننده در جشنواره بیانگر این است که آثار فاخری در حال خلق شدن است.
معاون امور هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی گفت: با مذاکرات و تعامل هایی که صورت گرفته این جشنواره حداقل به صورت دوسالانه برگزار می شود و پس از برگزاری جشنواره به طور قطع باید یک نشست آسیب شناسی با حضور عوامل جشنواره و هنرمندان برگزار شود تا چالش های جشنواره به صورت تخصصی بررسی شود.
امام جمعه فریمان هم در مراسم افتتاحیه جشنواره' اندیشه مطهر ' گفت:حضرت امام خمینی (ره) همواره به آثار شهید مطهری استناد داشتند و دلیل آن را نقش بالای شهید مطهری در تبیین دین و مبانی آن دانسته اند.
حجت الاسلام محمد حسین ایزدی افزود: شکی نیست که هنر در ماندگاری آثار و رفتار بر ذهن، نقش مهمی دارد و بیش از دیگر مقوله‌های فرهنگی موثر است به ویژه هنر تئاتر می تواند آثار و اهداف مقدس دینی را ماندگار کرده و در فرهنگ سازی نقش بسیار زیادی داشته باشد.
دومین جشنواره تئاتر اندیشه مطهر از هشتم تا یازدهم اردیبهشت ‌ماه ١٣٩٨ با حضور هنرمندان شش شهرستان خراسان رضوی در فریمان برگزار می ‌شود و سه هنرمند شناخته ‌شده تئاتر کشور اعضا هیأت داوران این جشنواره را تشکیل می دهند.
این جشنواره در مجتمع فرهنگی و هنری شهید مطهری فریمان برگزار می‌شود و ١٢ نمایش صحنه‌ای (رقابتی) و سه نمایش خیابانی (غیر رقابتی) از شهرستان ‌های مشهد، تربت حیدریه، قوچان، فریمان، طرقبه شاندیز و خوشاب در قالب این جشنواره به اجرا درخواهند آمد.
1922/7489
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.