این تفاهمنامه که بر اساس آن 'شورای مشارکتهای زنان مجمع خیرین سلامت خراسان رضوی' به عنوان معین اقتصادی شهرستان آق قلا تعیین شد در چهارمین نشست تخصصی از سری نشستهای آموزشی تقویت رویکردهای مشارکتی تشکلهای اجتماعی زنان و خانواده استانهای خراسان و گلستان به امضا رسید.
استاندار خراسان رضوی در این نشست گفت: از آنجا که خراسان رضوی به عنوان معین اقتصادی استان سیل زده گلستان و شهرستان آق قلا تعیین شده است طبق این تفاهمنامه در راستای عمل به ماده 101 برنامه ششم توسعه، شورای مشارکتهای زنان مجمع خیرین سلامت خراسان رضوی به عنوان معین اقتصادی آن شهرستان تعیین شد.
علیرضا رزم حسینی افزود: طرح مثلث توسعه اقتصادی که هم اکنون در خراسان رضوی در حال اجراست در پی الگوی موفقی که در استان کرمان با محوریت روستای 'قلعه گنج' اجرا شد به اجرا در می آید.
وی اضافه کرد: با محوریت قرار گرفتن یکی از شرکتهای توسعه گرا از بخش خصوصی و با کمک گرفتن از سرمایه های مردم در قالب صندوق کارگشایی خرد و ارائه آموزش به مردم آن منطقه، ثروتهای بالقوه در قلعه گنج به فعلیت رسید و شاخصهای امنیتی آن منطقه را 70 درصد افزایش داد و نرخ بیکاری را از 27.6 درصد به شش درصد رساند.
استاندار خراسان رضوی گفت: دولتها فقط قادر هستند زیربناها و زیرساختها را در منطقه ایجاد کنند و این شرکتهای توسعه گرا هستند که مسئولیتهای اجتماعی خود را شناخته و برای توسعه هر منطقه تلاش می کنند.
رزم حسینی افزود: در صورتی که یک مدیر یا یک شرکت توانمند، مسئولیت توسعه منطقه را برعهده بگیرد و مردم را در جهت بهره گیری از ثروتهای آن منطقه و سرمایه های خود مردم آموزش دهد همه شاخصهای توسعه ارتقا می یابد.
وی ادامه داد: متاسفانه دولت دیوان سالار در جهان سوم قادر نیست به تنهایی مناطق را توسعه دهد چنان که از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون زیرساختهایی نظیر آب، برق و تلفن به دورترین مناطق و روستاهای کشور رفته است اما مردم رها شده اند و این مساله باعث شد که روستائیان از فقر به حاشیه شهرها پناه آورند.
استاندار خراسان رضوی گفت: برای ساختن کشور به توانمندسازی شرکتهای توسعه گرا نیاز است تا آنها با کمک مردم، مناطق را بسازند چون هم اینک بخش قابل توجهی از نقدینگی کشور در دست شرکتهای توسعه گراست که می توانند نقاط کشور را بسازند.
رزم حسینی افزود: آستان قدس رضوی یکی از شرکتهای توسعه گرایی است که فقط در اطراف حرم مطهر مسئولیت ندارد بلکه کل کشور حرم امام رضا (ع) است و به طور قطع حاشیه یک و نیم میلیون نفری مشهد زیبنده شهر امام رضا (ع) نیست.
وی با اشاره به توجه دولت به توانمندسازی بانوان اضافه کرد: از سال 1395 تاکنون که دولت آقای روحانی مسئولیت اداره کشور را برعهده گرفته است بیشترین نرخ مشارکت اقتصادی زنان طی 60 سال گذشته در کشور رخ داده است.
استاندار خراسان رضوی گفت: توانمندسازی زنان به ویژه در روستاها یکی از اولویتهای دولت است و در این راستا خراسان رضوی که به عنوان معین اقتصادی استان گلستان تعیین شده است، با شورای مشارکت زنان مجمع خیرین سلامت خراسان رضوی تفاهمنامه امضا کرد تا به عنوان معین اقتصادی شهرستان آق قلا و توانمندسازی بانوان در جهت توسعه اقتصادی آن منطقه گام بردارد.
رزم حسینی زیورآلات زنان را از ثروتهایی دانست که می توان از آن در جهت سرمایه گذاری برای اشتغال افراد بیکار هر خانواده بهره برد و افزود: در صورتی که زیور آلات زنان خراسان رضوی با ارزش تقریبی 100 هزار میلیارد ریال در جایی سپرده گذاری شود می تواند زمینه اشتغال 330 هزار جوان بیکار را فراهم کند.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: تاکنون با 58 شرکت توسعه گرا به عنوان معین اقتصادی در استان تفاهمنامه برای 12 منطقه امضا شده و همه این تفاهمنامه ها به امضا نمایندگان مجلس، ائمه جمعه، روسای دادگستری و فرمانداران رسیده است.
علی رسولیان افزود: برخی از معینهای اقتصادی در مرحله مطالعه و آموزش هستند و برخی دیگر کار را در مناطق خود آغاز کرده اند.
وی اضافه کرد: هم اینک معین اقتصادی منطقه کاخک در شهرستان گناباد 18 هسته دامپروری و 18 هسته پوشاک را ایجاد کرده است.
او ادامه داد: در کنار تفاهمنامه هایی که با معینهای اقتصادی مناطق خراسان رضوی به امضا رسیده 685 تفاهمنامه سرمایه گذاری در حوزه شهرستانی نیز به امضا رسیده است تا طرحهای اقتصادی با همکاری مردم و معین اقتصادی در هر شهرستان به اجرا برسد.
1922/7489
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.