دکتر احمد نظامی روز چهارشنبه در نشست تخصصی اثرات سیلاب های اخیر بر کشاورزی در مشهد با تأکید بر مشاهدات اعضای هیات‌ علمی اعزام شده به مناطق سیل‌ زده افزود: کشاورزان به دو دلیل عدم تامین هزینه یا عدم علاقه به سراغ بیمه محصول خود نرفته اند.
وی اظهار داشت: اگر تامین هزینه مد نظر است دولت باید تسهیلاتی را فراهم کند و همچنین باید فرهنگ استفاده از بیمه برای کشاورزان نهادینه شود تا در صورت وقوع حوادثی نظیر سیلاب اخیر کمترین خسارت متوجه آنان گردد.
وی گفت: بارندگی های اخیر به دلایل خسارت های ایجاد شده با دید احساسی و انسانی مورد بررسی قرار گرفت ولی اگر با درایت مناسب از این موهبت الهی استفاده می کردیم دچار کمترین آسیب می شدیم.
نظامی افزود: زمین های کشاورزی به این بارندگی نیاز داشت ولی به دلیل عدم توجه به حریم رودخانه ها سیل اخیر موجب خسارتهای بسیار شد ولی با این وجود یکی از نکات مثبت آن تخریب ساخت و ساز و پلهای غیر مجاز در بستر رودخانه ها بود.
وی با اشاره به فعالیت های تحقیقاتی دانشگاهیان اظهار داشت: تحقیقات انجام شده در این زمینه به قدری کافی نیست که بتواند جلو این حوادث را بگیرد، همچنین نکات مربوط به آبخیزداری که مورد تاکید استادان دانشگاه بوده کمتر توسط مدیران اجرایی مورد توجه قرار گرفته است.
وی با اشاره به درخواست مسئولان برای ترک محل زندگی مردم قبل از جاری شدن سیل گفت: برخی مسئولان در حوادث گذشته قول هایی به مردم داده بودند که به آن عمل نکردند حتی خسارت های سال 95 کشاورزان خوزستانی بنا به دلایلی به آنها پرداخت نشده بود لذا چگونه این افراد به حرف مسئولان گوش داده و محل زندگی خود را ترک می کردند؟
نظامی افزود: طبق آمارهای منتشر شده خسارت سیلاب اخیر در کشور بیش از 350 هزار میلیارد ریال برآورد شده که یک سوم آن مربوط به خسارتهای کشاورزی است.
2030 / 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.