مدیرعامل شرکت بهره برداری قطارشهری مشهد در این مراسم گفت: تحریم، تغییرات نرخ ارز و فقدان امکان تامین لوازم یدکی این شرکت را به چالش کشید لذا برای رفع آن راهکارهای مختلفی در پیش گرفته شد و مهندسی معکوس در دستور قرار مهندسان ایرانی گرفت.
وحید مبین مقدم افزود: تکیه بر تولید و توانمندی داخلی یکی از این راهکارها بود که در چارچوب آن شرکت بهره برداری قطار شهری مشهد پارسال 'حوزه مهندسی و ساخت' را راه اندازی کرد. بر این اساس تاکنون 73 قطعه و ادوات خارجی مهندسی معکوس و بومی سازی شده که 55 میلیارد ریال صرفه جویی اقتصادی به همراه داشته است.
وی ادامه داد: همچنین با کسب دانش تعمیرات تخصصی 39 قطعه دستگاه نیز تعمیر شد که صرفه جویی 63 میلیارد ریالی در پی داشت و با دستیابی به این دستاورد تخصصی 'سامانه ترمز' خط یکم قطار شهری مشهد اورهال و تعمیر اساسی شد.
مدیرعامل شرکت بهره برداری قطارشهری مشهد گفت: در بخش نرم افزارها نیز دو نرم افزار در بخش عملیاتی و تعمیرات نگهداری و و یکی در بخش فرمان با صرفه جویی 15 میلیارد ریال طراحی و ساخته شد.
وی به کسب مجوز دائم آموزش راهوری قطار شهری مشهد از سوی وزارت کشور در سال گذشته نیز اشاره و بیان کرد: تاکنون 18 دوره آموزش راهوری در مشهد برای 448 راهور قطار شهری برگزار شده که 175 نفر از این تعداد شاغل در قطارشهری دیگر شهرهای کشور هستند. این روند در سال رونق تولید ادامه یابد.
همچنین در این مراسم طرح ثبت اختراع 'ترن واش' قطارشهری و سامانه مدیریت هوشمند قطارشهری مشهد در ایستگاههای خط یکم آن رونمایی شد.
خط یکم قطارشهری مشهد به طول 19 کیلومتر از پایانه غدیر نخریسی این شهر تا وکیل آباد اسفند 1389 به بهره برداری رسید و هم اکنون روزانه بطور میانگین 170 هزار نفر در مسیر آن جا به جا می شوند. مسیر توسعه 4.5 کیلومتری این خط نیز از ایستگاه غدیر تا فرودگاه مشهد دهه فجر سال 1394 به بهره برداری رسید.
عملیات حفاری 14.5 کیلومتر خط دوم قطار شهری مشهد نیز از منطقه رضاشهر به سوی منطقه طبرسی شمالی پانزدهم بهمن 94 به پایان رسید و اسفند سال 95 مرحله نخست این خط به طول هشت کیلومتر بهره برداری شد.
در سفر اردیبهشت ماه پارسال رئیس جمهوری به مشهد این خط به خط یکم قطار شهری مشهد در ایستگاه شریعتی متصل شد.
اواخر اسفند ماه سال 97 نیز با بهره برداری از دو کیلومتر دیگر از مسیر این خط، ایستگاههای سعدی و شریعتی به صورت آزمایشی به بهره برداری رسیدند.
7505/ 1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.