علیرضا رزم حسینی روز دوشنبه در نشست ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی افزود: خیران توسعه در این طرح تربیت کنندگان انسانهای متخصص هستند. ادعا نداریم که همه 53 معین اقتصادی در طرح مثلث توسعه اقتصادی 100 درصد موفقیت به دست می آورند اما این طرح گنجینه ها و ظرفیتهای توسعه ای هر منطقه را شناسایی و آنها را تبدیل به فرصت می کند.
وی ادامه داد: در طرح مثلث توسعه اقتصادی سه مسئول شامل معاون اقتصادی استاندار، رئیس سازمان برنامه و بودجه و دبیر نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی به صورت مستقیم پاسخگوی معینهای اقتصادی خواهند بود.
استاندار خراسان رضوی گفت: 'نهاد مردمی اقتصاد مقاومتی' چند وظیفه مهم شامل فراهم کردن زمینه انتقال تجارب معینهای اقتصادی، کنترل و نظارت بر پروژه ها و عملکرد معینها، پیگیری امور اداری و مشکلات معینهای اقتصادی را برعهده دارد.
وی افزود: همچنین حضور ادارات دادگستری شهرستانها در نشستهای مرتبط با طرح مثلث توسعه اقتصادی به معنای حمایت دستگاه قضایی از رونق تولید و تضمین امنیت سرمایه گذاری است.
رزم حسینی ادامه داد: در راستای اجرای طرح مثلث توسعه اقتصادی، خراسان رضوی به 12 منطقه تقسیم شد که تاکنون 54 معین اقتصادی برای این مناطق تعیین و تفاهمنامه 609 پروژه سرمایه گذاری در آن مناطق امضا شده است.
وی گفت: همچنین تاکنون 90 نفر تسهیلگر، آموزشهای لازم را برای راه اندازی صندوقهای خرد کارگشایی در مناطق زیر پوشش طرح مثلث توسعه اقتصادی فراگرفته اند تا بتوانند این صندوقها را با جذب سرمایه های مردم در هر منطقه ایجاد کنند.
استاندار خراسان رضوی افزود: موفقیت در طرح مثلث توسعه اقتصادی نیاز به اراده آهنین همه دست اندرکاران دارد و ما با امام رضا (ع) پیوند بسته ایم تا این کار توسعه گرایانه را در خراسان رضوی به موفقیت برسانیم.
وی ادامه داد: معینهای اقتصادی دو نشست را در حضور استاندار برگزار می کنند که یک نشست مربوط پروژه های سرمایه گذاری مناطق و امضا تفاهمنامه با معینهای اقتصادی است. دومین نشست مربوط به رفع مشکلات معینهای اقتصادی در بخشهای دولتی و بخش خصوصی است.
رزم حسینی گفت: هیچ معین اقتصادی در هر یک از مناطق دوازده گانه نباید به صورت مستقیم با ادارات شهرستانی تماس بگیرد بلکه مشکلات هر معین به صورت مستقیم از طریق فرمانداران قابل پیگیری است.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: تفاهمنامه پروژه های سرمایه گذاری منطقه هشتم در طرح مثلث توسعه اقتصادی شامل چهار شهرستان امروز به امضا می رسد که پارسال بیشترین اعتبارات خراسان رضوی را در اختیار داشتند.
رضا جمشیدی افزود: تربت جام به عنوان یکی از شهرستانهای منطقه هشتم پارسال بین 300 میلیارد تا 400 میلیارد ریال اعتبار داشت. همچنین در سال گذشته از محل 100 میلیارد ریال یارانه سود تسهیلات و نیز از محل دو هزار میلیارد ریال تسهیلات با سود کم به سرمایه گذاران و فعالان اقتصادی در همین شهرستان مبالغی پرداخت شده است.
وی ادامه داد: آمایش سرزمینی چهار شهرستان تربت جام، تایباد، باخرز و صالح آباد نیز کاملا انجام شده و در صورتی که شناسایی ظرفیتهای سرمایه گذاری این شهرستانها نیاز به بررسی بیشتری داشته باشد طرحهای تکمیلی برای آمایش سرزمینی در آنها اجرا خواهد شد.
همچنین در نشست امروز ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی با حضور استاندار دو تفاهمنامه با دو معین اقتصادی شامل موسسه خیریه آرمان دستان سبز و شرکت زراعی نیل شهر برای اجرای پروژه های اقتصادی در شهرستان تربت جام واقع در شرق این استان به امضا رسید.
علیرضا رزم حسینی پیش از حضور در سمت استاندار خراسان رضوی، در زمان تصدی استانداری کرمان طرحی موفق از توسعه را در قلعه گنج اجرا کرد که مورد توجه و تشویق رهبر معظم انقلاب اسلامی قرار گرفت. وی با الگوگیری از تجربه موفق قلعه گنج 'طرح مثلث توسعه اقتصادی فرهنگی' را به عنوان برنامه عملیاتی خود در چارچوب تلاش برای تحقق اقتصاد مقاومتی در خراسان رضوی اعلام و در همین راستا با تقسیم استان به 12 منطقه (بر مبنای شمار حوزه های انتخاباتی) اجرای آن را پیگیری کرده است.
استاندار خراسان رضوی تاکنون در روند اجرای طرح مثلت توسعه اقتصادی فرهنگی شامل سه ضلع 'کارگزاران حکومتی، سرمایه گذران و کارآفرینان و نمایندگان مجلس شورای اسلامی' که ائمه جمعه نیز به عنوان ناظران عالی در درون آن جای دارند، به 21 شهرستان سفر و در این چارچوب 54 تفاهمنامه اقتصادی را با مسئولان محلی و شرکتهای اقتصادی بخش خصوصی به عنوان 'معین' امضا کرده است.
بر این اساس تاکنون با هدف رفع مشکلات اقتصادی به ویژه در روستاها و مناطق کمتر توسعه یافته خراسان رضوی 609 پروژه با سرمایه گذاری 270 هزار میلیارد ریال و 700 میلیون یورو تعریف شده است.
خراسان رضوی با وسعت 118 هزار و 851 کیلومترمربع معادل 11 میلیون و 740 هزار و 659 هکتار سهمی هفت درصدی از مساحت کل ایران دارد. این استان شامل 29 شهرستان، 70 بخش و دو هزار و 540 روستا است. خراسان رضوی با 8.1 درصد جمعیت کشور شش میلیون و 434 هزار و 501 نفر را نفر را در خود جای داده است. یک میلیون و 733 هزار نفر از جمعیت خراسان رضوی در روستاهای این استان سکونت دارند.
شش هزار و 508 واحد صنعتی با اشتغالزایی 204 هزار نفر و سرمایه گذاری 103 هزار و 700 میلیارد ریال در خراسان رضوی فعال هستند. 95 درصد سرمایه گذاری بخش تولید صنعتی در این استان متعلق به بخش خصوصی است. بیشترین حجم سرمایه گذاری صنعتی در خراسان رضوی به ترتیب متعلق به صنایع فلزی، صنایع غیرفلزی و معدنی، صنایع پتروشیمی و پلیمری است.
7489/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.