شعبانعلی فرهمند روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با همت مردم و دوستداران میراث فرهنگی تاکنون حدود 60 درصد سیلاب وارد شده به این مسجد تخلیه شده است.
وی با بیان اینکه در پی بارندگی و سیلاب اخیر در کلات، مسجد کبود گنبد این شهر به شدت دچار آبگرفتگی شد اظهار داشت: ساخت و سازها در شهر به گونه ای است که موجب هدایت آب سیلاب به سوی این مسجد شد.
وی گفت: مسجد گبود گنبد مربوط به دوره صفوی و بخاطر قرار گرفتن در پایین ترین نقطه شهر با عمق چهار متر دچار آبگرفتگی شدید ناشی از جریان سیلاب شد.
فرهمند با بیان اینکه کارشناسان میراث فرهنگی هم اکنون در محل حضور دارند افزود: در این سیل دیوار حفاظتی که چند سال قبل ایجاد شده بود تخریب شد ولی به مسجد آسیبی نرسید.
وی در باره حجم آب وارد شده به مسجد اظهار داشت: شبستان ها و حیاط مسجد به ارتقاع حدود دو متر در آب قرار داشت.
وی با اشاره به همکاری و حمایت های همه جانبه مردم و مسئولان برای تخلیه آب از این اثر تاریخی ارزشمند گفت: تمام نیروهای جمعیت هلال احمر، بسیج، سپاه، شهرداری و دیگر ادارات در حال کمک کردن برای تخلیه سیلاب از مسجد هستند.
فرهمند به همکاری های ستاد بحران شهرستان اشاره کرد و افزود: کارشناسان معاونت میراث فرهنگی استان و سرپرست معاونت عمرانی استانداری خراسان رضوی نیز در کلات حضور یافته و از این مسجد بازدید کرده اند.
در فاصله حدود 200 متری شرق عمارت خورشید در شهر کلات، مسجد چهار ایوانی قرار دارد که به دلیل رنگ کاشیهای گنبد آن 'کبود گنبد' نامیده شده است.
مسجد کبود گنبد در دوره های مختلف تاریخی گسترش یافته و ترمیم شده و زیبایی آن مرهون کاشیهای رنگی می باشد که در تزئیناتش بکار رفته است.
شهرستان کلات 116 اثر تاریخی و فرهنگی دارد که تاکنون 34 اثر و محوطه تاریخی آن در فهرست آثار ملی ثبت شده است.
این شهرستان در میان رشته کوه هزار مسجد قرار گرفته و این رشته کوه از سوی جنوب غربی حائل طبیعی است که این شهر را از مشهد و چناران جدا می کند.
مرکز شهرستان 38 هزار نفری کلات در 155 کیلومتری شمال شرق مشهد واقع است.
بارشهای شدید باران که از شنبه شب در خراسان رضوی آغاز شد موجب آبگرفتگی و خسارت بسیار در این استان شد.
بر اساس اعلام اداره کل هواشناسی خراسان رضوی سامانه بارشی که سبب بارشهای سیل آسا در این استان شد تا عصر امروز از خراسان رضوی خارج می شود.
7496 / 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.