سیدعباس صالحی روز یکشنبه در پیامی به همایش بزرگداشت روز ملی حکیم عطار نیشابوری که توسط مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی در این همایش در نیشابور قرائت شد، افزود: آسمان همیشه روشن این مرز و بوم سرشار از اخترهای همواره درخشانی است که تجلی پرتو نور الهی را به تصویر کشیده‌ اند.
وی ادامه داد: بی‌تردید شیخ فریدالدین عطار نیشابوری در زمره این ستارگان درخشان است که مرزهای علم، ادب و عرفان را در نوردید و در وادی عشق و معرفت سکنی گزید، شاعر نغزگو و عارف شوریده سر که با بیانی شیوا، دلنشین، زیبا و پریشان فرش را به عرش گره می ‌زند و جان خسته خاک را به اوج افلاک می‌ رساند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه پیام خود آورد: اینک و در زمانه‌ ای که انسان سرگشته در جهانی پرمخاطره و جنگ‌ افروز گرفتار آمده بر ما است که با عنایت به میراث این گنجینه ها تمامی همت و تلاش خود را بکار گیریم و روایتی کارآمد و کارگشا را از احوال و سالک هفت شهر عشق برای نسل امروز و فردایمان ارمغان آوریم.
وی افزود: با گرامیداشت فرخنده روز بزرگداشت شیخ فریدالدین عطار نیشابوری از تمامی اصحاب اندیشه، ادب و هنر که همه دغدغه مفاخر نامدار ایران عزیز را داشته و دارند خاضعانه قدردانی نموده و تلاش دست ‌اندرکاران بزرگداشت شخصیت بزرگ جهان اسلام را صمیمانه می‌ستایم. امیدوارم این کوششهای خالصانه به اعتلا و ارتقا اندیشه فرهنگ این مرز و بوم و شناخت، آگاهی و معرفت بیشتر جامعه ایرانی بینجامد.

* نیشابور شهره به ادب است
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در ادامه همایش بزرگداشت روز ملی حکیم عطار نیشابوری گفت: امیدوارم نیشابور که شهره به ادب است و مانند نگین فیروزه ای در ایران می درخشد در آینده نیز بتواند گذشته را بازآفرینی کند.
محسن جوادی افزود: عطار هیچوقت از شریعت و علم دین فاصله نگرفت و خودش این موضوع را اذعان کرده است که هرکس را که فقه و حدیث و تفسیر را تکذیب کند مورد نقد قرار می دهد.
وی ادامه داد: در اندیشه و فکر عطار گوهری وجود دارد که این گوهر به رغم گذر زمان و پیدایش فناوریها هنوز خریداران زیادی دارد و آن گوهر معنویت، انسانی اندیشیدن، جهانی اندیشیدن فراتر از تنگ نظریها و حریت است.
معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: نیشابور امروز خرسند است که برای یکی از بزرگانش جشن و یادبود برگزار کرده و آرزو دارم که روزی دیگر از این جمع به نامهای دیگری چون نامهای کودکان امروز که در کوچه باغهای نیشابور می گردند، روز ملی دیگری نامگذاری کنیم.
وی افزود: گذشته پرافتخار نیشابور و خراسان متنی است که جوانان و نوجوانان ما از آن آینده ای پرمعنا و پرشکوهتر را به ارمغان خواهند آورد و این وظیفه ما مسئولان است.
همایش بزرگداشت حکیم عطار نیشابوری همزمان با 25 فروردین ماه که در تقویم رسمی جمهوری اسلامی ایران 'روز ملی عطار' نامگذاری شده با حضور دانشگاهیان، شخصیتهای فرهنگی و مسئولان کشوری و استانی در نیشابور برگزار شد.
'فریدالدین ابوحامد محمد عطار نیشابوری' مشهور به شیخ عطار نیشابوری از عارفان و شاعران پرآوازه ادبیات فارسی است که سال ۵۴۰ هجری برابر با 1146 میلادی در قریه کدکن نیشابور به دنیا آمد.
از دوران کودکی شیخ عطار اطلاعات چندانی در دست نیست و در میان بزرگان شعر عرفانی فارسی زندگی عطار بیش از همه به دلیل فقدان اطلاعات تاریخی در پرده ابهام قرار گرفته است.
ظاهرا داروسازی و داروشناسی که در آن زمان عطاری نامیده می شد را از پدرش می آموزد و در عرفان مرید شیخ یا سلسله خاصی از مشایخ تصوف نبوده است.
از این عارف و شاعر بزرگ آثار و میراثی گرانقدر در دو بخش نظم و نثر از جمله 'منطق الطیر، مصیبت نامه، الهی نامه، مختارنامه٬ تذکره الاولیا و خسرونامه' بر جای مانده است.
عطار در سال ۶۱۸ هجری هنگام ایلغار مغولان به ایران توسط مهاجمان مغول در نیشابور به قتل رسید. مقبره شیخ عطار در نزدیکی شهر نیشابور قرار دارد و چون در عهد تیموریان خراب شد، به فرمان امیرعلیشیر نوایی وزیر سلطان حسین بایقرا مرمت و تعمیر گردید و هم اینک پذیرای گردشگران فراوانی از گرداگرد جان است.
نیشابور در فاصله 127 کیلومتری غرب مشهد واقع است.
9869/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.