دکتر عادل سپهر روز سه شنبه در نشست علمی با عنوان 'بررسی ابعاد اجتماعی و طبیعی سیل نوروز 98' در دانشکده ادبیات دانشگاه فردوسی مشهد افزود: در تمام مواردی که سیلاب اخیر به مردم خسارت وارد کرده است، بدون استثنا، عدم رعایت حریم رودخانه ها و در نظر نداشتن تمهیدات ایمنی دراز مدت دیده می شود.
وی اظهار داشت: طبعیت بر اساس قوانین ژئوفیزیک کار خودش را انجام می دهد و اینکه روان آبها از مسیرهایی که از میلیون ها سال قبل ایجاد شده و از بلندی ها به سوی مناطق پست تر زمین حرکت می کند، عادی و علمی است اما در شهر های آسیب دیده، ادارات مسکن و شهرسازی و شهرداری ها با فرض خشک بودن یک رودخانه در مدت چند سال و بدون مطالعه و چشم انداز بلند مدت، مجوز ساخت و ساز در حریم رودخانه ها صادر کرده اند.
وی گفت: شهر آق قلا در منطقه گود دشت گرگان ساخته شده و مانند این است که در وسط یک حوض، خانه بسازیم و در شهرهای پل دختر و معمولان نیز قسمت های آسیب دیده در بخشهایی قرار دارند که حریم رودخانه است.
سپهر افزود: البته بارش های غیر منتظره و بیش از حد نرمال نیز به این موارد دامن زد.
این عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد از تخریب بی رویه جنگلها و مراتع کشور نیز به عنوان عامل مهم دیگر بروز سیل اخیر در شمال، غرب و جنوب کشور یاد کرد و اظهار داشت: بر اساس اسناد موجود در سال 56 سطح جنگلهای کشور 14 تا 15 میلیون هکتار بود که این میزان در سال های 89 و 90 با حدود 10 میلیون هکتار کاهش به حدود پنج میلیون هکتار رسید که در نوع خود یک فاجعه طبیعی است که عوامل مخرب بسیار به دنبال دارد و یکی از آنها جاری شدن سیلاب های مهیب و ناگهانی به دلیل کاهش نفوذ پذیری آب در خاک است.
وی گفت: سیلابهای اخیر حدود سه هزار میلیارد تومان خسارت اقتصادی در کشور به دنبال داشت و علاوه بر آن ضایعات روحی و روانی، کاهش سطح تاب آوری و تحمل جامعه، عوارض مخرب اجتماعی و فرهنگی بسیار نیز در پی دارد که در سالهای بعد نمایان می شود.
وی با دفاع از ساخت سدهای با مطالعه و بدون معارض زیست محیطی در کشور افزود: با توجه به اینکه کشور ایران در مناطق خشک و نیمه خشک جهان قرار دارد، ساخت سد با مطالعه زیست محیطی و بدون تعارض با اکو سیستم های طبیعی از ضروریات است ولی مشکل وقتی پیش می آید که سد سازی بدون مطالعه و در نظر گرفتن تاب آوری اکوسیستم منطقه انجام شود.
سپهر اظهار داشت: تعداد سدهای کشور از 10 سد در قبل از انقلاب به حدود 600 سد در حال حاضر رسیده است.
وی گفت: بدون در نظر گرفتن خسارات اقتصادی ناشی از خطای انسانی و سوء مدیریت، بارش های بی سابقه اخیر برای منابع طبیعی کشور نعمت بود بطوریکه اکنون در سد های کشور بیش از 76 میلیارد مترمکعب ذخیره آب وجود دارد که کم نظیر است.
وی افزود: اگر بارشهای اخیر اتفاق نمی افتاد بسیاری از شهرهای کشور در سال جاری با مشکل کم آبی مواجه می شدند و علاوه بر آن بسیاری از تالابهای تشنه و خشک کشور در اثر این بارندگی ها سیراب شدند که نتیجه آن غنی شدن منابع آب زیر زمینی، تلطیف هوا، ایجاد اشتغال، پیشگیری از تابستان گرم و پر گرد و غبار و هزاران پیامد مثبت دیگر است.
6070 / 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.