به گفته دست اندرکاران، طی 2 سال گذشته سینما در مشهد نفس تازه کرده است، سرمایه گذاران جدید وارد این عرصه شده و به توسعه سالن های سینما و تجهیزات سینمایی کمک شایانی نموده اند.
بی تردید یکی از شاخص های مهم رشد و توسعه فرهنگ و هنر در هر شهر، وضعیت سینمای آن است، سینما جزو مولفه های مهم جوامع شهرنشین تلقی شده و در هر دورانی دوستداران خود را حفظ کرده است.
شاید با رشد فناوری و دیجیتالی شدن تولیدات تصویری، رفتن به سینما برای برخی یک نوستالوژی به شمار آید اما در اوج دوران مدرنیته هم، صندلی های سالن های سینما از کسانی پر شده که از دیدن فیلم از روی پرده نقره ای لذت می برند.
طی دو سال اخیر چندین سینمای جدید به مشهد افزوده شد و سالن های سینما از رشد تجهیزاتی برخوردار شد.
استقبال از سینما در این شهر به نحوی گسترش یافت که حتی صاحبان سالن های قدیمی در شهر نیز به فکر بازسازی و توسعه تجهیزات سالن ها برآمدند و سینما سیمرغ در منطقه قاسم آباد از آن جمله است.
مدیر پردیس سینمایی سیمرغ گفت: این سینما نخستین پردیس سینمایی کشور است که در 13 آبان ماه سال 1377 راه اندازی شد.
امیرحسین دبیرزاده افزود: با توجه به افزایش تماشاچیان سینما در مشهد، پروژه بازسازی و توسعه سینما سیمرغ در سال 96 آغاز شد و هم اکنون این پردیس دارای پنج سالن با هزار و 264 صندلی است که بیشترین ظرفیت پذیرش تماشاچی را در بین سینماهای خراسان رضوی دارد.
وی اظهار داشت: بعد از اجرای طرح توسعه سینما سیمرغ، تماشاچیان فیلم های سالن های این پردیس 35 درصد نسبت به سالهای قبل افزایش یافت که این مهم نشان از تاثیر توسعه ساختار فیزیکی سالن ها و تجهیزات آن در جذب مخاطب دارد.
وی با اشاره به اکران فیلم های جشنواره فیلم فجر در سینما سیمرغ مشهد گفت: طبق نظر کارشناسان و روزنامه نگاران، با توجه به تبلیغات و فضای سالن ها، پردیس سیمرغ تنها سینمایی بود که حس واقعی تماشای جشنواره فیلم فجر را به مخاطبان انتقال می داد.
دبیرزاده افزود: در طرح توسعه و بازسازی پردیس سینمایی سیمرغ تمام استانداردهای لازم رعایت شده است و با نصب صندلی جدید در 15 اردیبهشت ماه امسال، این پردیس به شاخص 100 درصدی استاندارد سینمایی دست خواهد یافت.
وی اظهار داشت: هم اکنون هر روز صبح 2 تا پنج هزار دانش آموز برای تماشای فیلم در سالن های این سینما حضور می یابند و اکثر شبها ظرفیت های سالن ها از دوستداران فیلم پر می شود.
وی گفت: یک پردیس سینمایی دیگر در بازار بزرگ ملل مشهد در دست ساخت است که افتتاح آن به توزیع عادلانه سینما در این شهر کمک خوهد کرد.
مدیر پردیس سینمایی سیمرغ افزود: در شرایطی که دوستداران سینما در مشهد رو به افزایش می باشد بهتر است ساخت سالن های سینما در این شهر به صورت عادلانه توزیع شود تا همه مردم دسترسی به سینما داشته باشند.
وی در باره اکران فیلم های روز کشور در سینما سیمرغ اظهار داشت: سالها قبل سیستم پخش فیلم آپارات در سینماها معمول بود لذا برخی سینماها دیرتر موفق به اکران فیلم های جدید می شدند.
وی گفت: با دیجیتالی شدن سیستم های پخش فیلم، هم اکنون 99 درصد سالن های سینما در مشهد فیلم های جدید را به صورت همزمان اکران می کنند و شهروندان در هر منطقه برای دیدن فیلم های جدید به سینما می آیند.

* آغاز دوران طلایی سینما در مشهد
رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی مشهد نیز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: با توجه به رویکرد توسعه زیرساخت های فرهنگی و هنری بویژه بخشهایی که از منظر سرگرمی بیشتر مورد توجه مردم قرار دارد، توسعه سالن های سینمایی در شهرها حایز اهمیت است.
محمد جواد استادی افزود: از سال 1396 شاهد جهش جدی در توسعه سالن های سینمایی در مشهد بودیم بویژه در سال گذشته که بهره برداری از این سالنها آغاز شد و تاثیر بسیار در جذب مخاطبان و حضور آنان در سالن های سینما داشت.
وی اظهار داشت: توسعه سالن های سینما در مشهد با رویکرد عدالت در توزیع آنها در دستور کار قرار گرفته و طراحی این زیرساختها به نوعی انجام گرفته است تا مردم در هر نقطه از شهر دسترسی مناسب به سالن سینما داشته باشند.
وی گفت: توسعه سالن های سینما در مشهد با جلب مشارکت بخش خصوصی میسر است و در این راستا سرمایه گذاران بخش خصوصی تلاش می کنند کیفیت سالن های سینما را افزایش دهند که این مهم منجر به رقابت سالم در این عرصه و توسعه کمی و کیفی سینما می شود.
استادی افزود: فروش بلیت سینما طی سال گذشته بویژه نوروز 97 در مشهد از رشد قابل ملاحظه ای برخوردار بود، حتی در روزهایی که پخش مستقیم فوتبال بین تیم های مطرح کشور وجود داشت، باز هم سالن های سینما از جمعیت تماشاگر پر بود.
وی اظهار داشت: حضور پرشور مردم در سالن های سینما نشان می دهد که آنان به سینما علاقه دارند و توسعه کمی و کیفی سینما به افزایش تعداد تماشاگران کمک می کند.
وی گفت: امسال مجوز ساخت برای دو سالن دیگر سینما در مناطق کم برخوردار مشهد صادر می شود تا بهره برداری از این سالن ها به عدالت در توزیع آنها کمک کند.
استادی ادامه داد: مشهد در اکران فیلم های سینمایی تابع تولیدات در سطح ملی است و همه نوع فیلم در این شهر مخاطب خود را دارد.
وی گفت: طی دو سال اخیر تحولی در ذائقه مخاطب فیلم های سینمایی در این شهر به وجود آمد به طوری که پیش از این مردم بیشتر به سوی فیلم هایی که جنبه سرگرمی داشت سوق یافته بودند اما سال گذشته مخاطبان فیلم های محتوایی افزایش قابل توجهی یافت.
وی افزود: با توسعه و تجهیز سالن های سینما در مشهد ، مطالبه دوستداران سینما نسبت به تماشای فیلم های خوب در ژانرهای مختلف افزایش یافته است لذا باید در این زمینه برنامه ریزی لازم انجام گیرد.

* استاندارد سینما برای هر 100 نفر یک صندلی است
رئیس اداره سینمایی و سمعی و بصری اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی نیز در این باره به خبرنگار ایرنا گفت: استاندارد جهانی برای سالن های سینما به ازای هر 100 نفر یک صندلی است.
سید حجت طباطبایی با اشاره به جمعیت 3.5 میلیون نفری شهر مشهد افزود: در این شهر هشت سینما با 34 سالن و 6 هزار و 600 صندلی وجود دارد.
وی با تاکید بر بومی سازی استاندارد جهانی سینما در مشهد اظهار داشت: طی دو سال گذشته سینماهای اطلس، گلشن و ویلاژتوریست در مشهد افتتاح شد و با ساخت 2 سینمای دیگر، این شهر به استانداردهای لازم در این زمینه نزدیک خواهد شد.
وی گفت: پراکندگی یا توزیع سالن های سینما در مشهد تقریبا مناسب است و ساکنین مناطق کم برخوردار شهر به سینما دسترسی دارند، با این حال امسال 2 سینمای دیگر به مجموعه سینماهای مشهد افزوده می شود تا دسترسی به آن در این شهر کامل شود.
طباطبایی افزود: امسال درصدد تعریف پیوست های فرهنگی برای سینما هستیم که به عنوان مثال در کنار اکران فیلم های سینمایی، کارگاه های نقد و بررسی فیلم یا کارگاه های آموزشی در حوزه مخاطب شناسی توسط موسسات برگزار شود.
وی با اشاره به وجود 9 سینما با 21 سالن و چهار هزار و 100 صندلی در سایر شهرستان های خراسان رضوی اظهار داشت: به زودی کارگروه سینماداران خراسان رضوی متشکل از مدیران سینماهای استان تشکیل می شود که این مهم به پیوست فرهنگی برای سینما کمک می کند.
7489 / 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.