در تعطیلات نوروزی مشاغل مختلفی هستند که به خاطر جنس کارشان تعطیلی ناپذیرند که از جمله این مشاغل می توان به کار در پلیس، بیمارستان، آتش نشانی و نیز رسانه ها اشاره کرد.
اما در کنار شاغلان در این حرفه ها افرادی هم هستند که داوطلبانه با عنوان 'جهادگر' تعطیلات نوروزی خود را به جای در کنار خانواده بودن در کنار محرومان و در مناطق کم برخوردار می گذرانند و با خدمت به آنها سپری می کنند.
هم اکنون هزار و 150 گروه جهادی در بسیج خراسان رضوی فعالیت می کنند که همچون سالهای گذشته تعدادی از این گروهها از اواخر اسفند پارسال و در طول تعطیلات نوروز امسال به منظور انجام فعالیتهای عمرانی، بهداشتی و فرهنگی به مناطق مختلف استان رهسپار شدند.

*اعزام هزار و 46 گروه جهادی
رئیس بسیج سازندگی خراسان رضوی در خصوص فعالیت جهادگران استان به خبرنگار ایرنا گفت: هزار و 150 گروه جهادی شناسنامه دار در خراسان رضوی فعالیت می کنند که پارسال هزار و 46 گروه به مناطق مختلف استان اعزام شدند.
محمد روحانی افزود: 15 هزار و 222 نفر از برادران و هشت هزار و 543 نفر از خواهران جهادگر در این اردوها به مدت 205 هزار نفر- روز شرکت کردند.
وی ادامه داد: مرمت و بازسازی 359 خانه محروم، 380 مدرسه، 125 حسینیه و مسجد، اجرای هزار و 679 پروژه عمرانی از قبیل خانه بهداشت، خانه عالم، سرویس بهداشتی، آب رسانی شرب و کشاورزی به روستاها و برگزاری کلاسهای آموزشی و ترویج کشاورزی از دیگر اقدامات جهادگران است.
رئیس بسیج سازندگی خراسان رضوی گفت: در عرصه بهداشتی هم این جهادگران 55 هزار و 184 مورد انواع خدمات شامل مشاوره پزشکی، بینایی و شنوایی سنجی، زنان و زایمان انجام دادند.
روحانی افزود: در امور فرهنگی هم 17 هزار و 387 برنامه از قبیل برگزاری کلاسهای احکام و عقیدتی، مسابقات فرهنگی و ورزشی به انجام رسید.
وی ادامه داد: تشکیل نخستین مجمع جهادگران استان در ششم دی ماه پارسال از جمله اقدامات به منظور هماهنگی بیشتر جهادگران و تبادل تجربیات آنها بود که در این مجمع کارگروه های اقتصاد، عمران، فرهنگی، بهداشت و سلامت تشکیل شد.
رئیس سازمان بسیج سازندگی خراسان رضوی گفت: انتقال تجربیات، تهیه سند سالانه پیشرفت مناطق هدف و تدوین سیاستها و نقشه سالانه گروههای جهادی و آمادگی برای اقدامات بزرگتر و ورود به عرصه‌ های جدید اقتصاد مقاومتی از جمله اهداف تشکیل این مجمع بود.

*حضور طلاب جهادگر
مسئول هدایت و پشتیبانی قرارگاههای جهادی بسیج طلاب خراسان هم گفت: توجه به محرومان و مستضعفان مورد تاکید اسلام است و بر همین اساس طلاب بسیجی هم همراه با دیگر اقشار بسیجی در اردوهای جهادی شرکت می کنند.
حجت الاسلام محمد هژبری افزود: حدود 300 نفر از طلاب در قالب سه گروه درمانی، تبلیغی و عمرانی در حاشیه شهر مشهد و استان به سیل زدگان نوروز امسال ارائه خدمات کردند.
وی ادامه داد: در میان این افراد برخی از دانش آموختگان رشته های پزشکی دانشگاهی که دروس حوزه خوانده اند هم دیده می شود که در کارهای درمانی و مشاوره حضور دارند و برخی از این گروهها تا بیستم فروردین ماه مشغول به کار هستند.
مسئول گروه جهادی تبلیغی سلسبیل هدایت هم با بیان این که در طول تعطیلات نوروز70 نفر از این گروه به مناطق مختلف خراسان رضوی و خارج استان اعزام شدند افزود: برخی از این افراد به مناطق سیل زده رفتند و برخی هم در حاشیه شهر مشهد و اسلامیه شهرستان فردوس حضور یافتند.
حجت الاسلام هادی صاحبقرانی افزود: این گروه از سال 1389 تشکیل شد و طی دو روز آخر هر هفته سال و همچنین مناسبتهای مختلف به مناطق مورد نیاز برای کارهای جهادی اعزام می شوند.
مسئول گروه جهادی جوانان رسول الله (ص) مدرسه معارف شهید مطهری مشهد هم گفت: نوروز امسال 20 نفر از جوانان در امور عمرانی از جمله بالا بردن دیوار خانه، سقف زدن و پی کندن و کارهای فرهنگی نظیر ملاقات با خانواده معظم شهدا به مدت یک هفته مشغول به فعالیت بودند.
سید محمد غیور افزود: در زلزله اسفند ماه پارسال در هجدک کرمان هم 20 نفر از جهادگران این گروه جهادی به مدت 10 روز در منطقه زلزله زده حضور یافتند و به آوار برداری و لایروبی قنات کمک کردند.
وی اظهار کرد: حضور در اردوهای جهادی جوانان را خودساخته بار می آورد و آنان از نزدیک با مشکلات مناطق محروم و مردم مستضعف آشنا می شوند.
1922/7507
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.