رئیس اداره ورزش و جوانان خوشاب به خبرنگار ایرنا گفت: این مسابقات با حضور 130 کشتی گیر از استان های خراسان رضوی، خراسان شمالی، خراسان جنوبی و تهران در پنج وزن 66 کیلو گرم، 74 کیلو گرم، 84 کیلو گرم، 96 کیلو گرم و به اضافه 96 کیلو گرم در حضور 2 هزار تماشاگر انجام شد.
حسین شم آبادی افزود: در وزن 66 کیلو گرم عبدالله رزم آرا از تایباد، بهروز خانی از جغتای و سلمان عربی از اسفراین و در وزن 74 کیلو گرم ابراهیم ولیان از اسفراین، علی رنگانی از نیشابور و جواد قوامی از شیروان به ترتیب مقام های اول تا سوم را کسب کردند.
وی اظهار داشت: در وزن 84 کیلو گرم نیز محمد رزم آرا از تایباد، امین تقی زاده از مرزبانی ناجا و مرتضی رضایی از قوچان و در وزن 96 کیلو گرم محمد تیموری از تربت جام، علی اکبر محمودآبادی از نیشابور و وحید قائمی از اسفراین به ترتیب اول تا سوم شدند.
وی گفت: در وزن به اضافه 96 کیلو گرم نیز احمد میرزاپور از چناران، اسحاق با ادراک و علی محمد آشوری از مشهد به ترتیب مقام های اول تا سوم را به دست آوردند.
رئیس اداره ورزش و جوانان خوشاب افزود: به نفرات اول هر وزن 20 میلیون ریال، نفرات دوم 10 میلیون ریال و به نفرات سوم هشت میلیون ریال اهدا شد.
کشتی سنتی باچوخه از ورزش های پرطرفدار در استان های خراسان است که به عنوان میراث معنوی در فهرست آثار ملی ناملموس کشور ثبت شده است.
چوخه واژه ای کردی و نام لباسی است که کشتی گیران این رشته به تن می کنند که از شنل کوتاهی که کشتی گیران آن را با شال سفید رنگ محکم می کنند تشکیل شده و از آنجا که این کشتی از قدیم بین عشایر کرد شمال خراسان مرسوم بوده به نام کشتی باچوخه معروف شده است.
هم اکنون بیش از هزار ورزشکار در قالب 25 هیات ورزشی در حوزه ورزشهای حرفه ای، قهرمانی، بومی، محلی و همگانی در شهرستان خوشاب فعالیت دارند.
شهرستان خوشاب در 175 کیلومتری غرب مشهد واقع است.
8145/7495 / 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.