وحید قربانی روز شنبه در نشست تخصصی بازآفرینی شهری مشهد این برنامه را اقدامی به منظور ارتقا کیفیت زندگی شهروندان مشهدی در حوزه های خدماتی، آموزشی و امنیتی اعلام و بیان کرد: در بخش مسکن نیز تصمیمهای برای جا به جایی ساکنان این مناطق با هدف توانمندسازی آنان بر اساس مدل بازآفرینی شهری اتخاذ شده است.
وی افزود: بر این اساس مقرر شد واحدهای مسکونی برای ساکنان مناطق حاشیه مشهد با هزینه بسیار پائین و استحصال زمین مناسب از طریق مشارکت شهرداری مشهد، آستان قدس رضوی و فرمانداری این شهرستان ساخته شوند.
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی ادامه داد: نشست تخصصی بازآفرینی شهری مشهد پیرو بازدید روز پنجشنبه گذشته استاندار خراسان رضوی از مناطق حاشیه شهر برگزار شد و یکی دیگر از مباحث مطرح در آن روستاهای حریم مشهد بود.
علیرضا رزم حسینی استاندار خراسان رضوی روز پنجشنبه هشتم فروردین ماه جاری به همراه شهردار مشهد، سه نفر از نمایندگان مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی و مدیران ذیربط از چند محله حاشیه این شهر بازدید کرد و در این چارچوب دو هزار و 120 واحد مسکونی که پیش از این در قالب طرحهای مشارکتی شهرداری مشهد در حال ساخت بودند از حاشیه این شهر به طرح بازآفرینی شهری پیوست.
معاون استانداری خراسان رضوی گفت: تهیه برنامه پهنه ای برای این روستاها مهمترین موضوع جهت ارتقا خدمات در روستاهای هدف است که مورد تاکید قرار گرفت.
وی افزود: همچنین مقرر شد شهرداری مشهد، بنیاد مسکن و فرمانداری این شهرستان بطور هماهنگ و در قالب قانونی نظارت جدی بر ساخت و سازهای این مناطق داشته باشند.
سکونتگاههای غیررسمی با گستره ای شامل 13 درصد از مساحت مشهد 32 درصد جمعیت این کلانشهر را در خود جا داده اند. بالغ بر یک میلیون و 200 هزار نفر در 66 پهنه حاشیه شهر مشهد ساکن هستند که 300 هزار نفر از این تعداد را مهاجران خارجی تشکیل می دهند. سکونتگاههای غیررسمی به مناطقی گفته می شود که مهاجران روستایی و محرومان جامعه شهری را در خود جای داده و خارج از برنامه ریزی رسمی و قانونی توسعه شهری بطور عمده بدون مجوز در درون یا خارج از محدوده قانونی شهرها به وجود آمده اند. فقدان سند مالکیت رسمی، محرومیت از خدمات و زیرساختهای شهری از شاخصها این مناطق است. شرایط حاکم بر اینگونه نواحی در بروز ناهنجاریهای اجتماعی بسیار مساعد است.
شهرستان 3.5 میلیون نفری مشهد دارای سه بخش مرکزی، ملک آباد و رضویه با حدود 400 روستا، آبادی و کانون جمعیتی است. 68 روستا از این تعداد در حریم شهر مشهد قرا دارند.
3221/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.