بیتوته در باغ ملی 70 ساله برای گردشگرانی که به تربت حیدریه پایتخت زعفران ایران سفر می کنند فرصت مغتنمی است که تا سالها در خاطر آنان ماندگار می شود. این بوستان در مرکز شهر و در انتهای خیابان معروف به باغ ملی بر فراز تپه ای از زیباترین بوستانهای شهری تربت حیدریه است که در گذر سالها با دستان پرتوان باغبانان هنرمند این شهر تبدیل به یک اثر دیدنی تحسین برانگیز شده است.
درختان سرو سر به فلک کشیده، گلهای زیبا و رنگانگ و در کنار اینها طراحی هنرمندانه بر روی برخی درختان خشکیده باغ که از آنها تابلوهای مفهومی پدید آورده بر زیباییهای این باغ افزوده است.
عضو هیات علمی و پژوهشگر اداره کل میراث فرهنگی خراسان رضوی در خصوص مفهوم 'باغ ملی' و ریشه تاریخی آن در ایران گفت: باغهای ملی در جهان بعد از رنسانس پدید آمده و گسترش یافتند و در ایران ریشه وجودی آن را می توان در دوران صفوی جست و جو کرد.
محمود بختیاری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا بر این نکته که باغ ملی با باغ ایرانی متفاوت است تاکید و بیان کرد: باغهای ملی از اواخر دوره قاجار و به خصوص دوران پهلوی به محلی برای تجمع و تفریح افراد تبدیل شد. باغ ملی محلی برای تبادل اندیشه، فرهنگ و آداب اجتماعی محسوب می شد و امروزه نیز باغ ملی این ماهیت و کارکرد خود را از دست نداده است.
مسئول فضای سبز شهرداری تربت حیدریه نیز به خبرنگار ایرنا گفت: باغ ملی تربت حیدریه تا 70 سال پیش در واقع یک آرامستان بود و از آن زمان به تدریج تبدیل به باغ شد.
سارا امینیان افزود: با توجه به اینکه قدمت برخی درختان سرو این باغ افزون بر 90 سال و خشکیده بود، تنه آنها توسط هنرمندان تراشیده و به حجمهای مفهومی تبدیل شدند.
وی ادامه داد: در آستانه نوروز با هزینه 200 میلیون ریال نسبت به بازپیرایی باغ ملی تربت حیدریه اقدام شد زیرا همه ساله و به خصوص در تعطیلات نوروز و تابستان مورد استقبال زیاد مسافران و گردشگران و البته شهروندان تربتی قرار می گیرد.
مسئول فضای سبز شهرداری تربت حیدریه گونه های موجود در باغ ملی این شهر را 'درختچه های زینتی، گونه های ژاپنی، سرو، صنوبر و اقاقیا' ذکر و بیان کرد: علاوه بر باغ ملی هم اکنون پنج بوستان و 17 پارک محله در سطح این شهر وجود دارند که مجموع درختان موجود در آنها دو هزار 300 اصله و پارک محله ها 650 اصله است.
شهر 150 هزار نفری تربت حیدریه در فاصله 150 کیلومتری جنوب غربی مشهد قرار دارد.
7079/6121/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.