نمایشگاه عرضه مستقیم کالای بهاره طی روزهای 10 تا 17 اسفند جاری در محل دائمی نمایشگاه بین المللی مشهد برپا شد.
افزون بر یک دهه از برپایی نمایشگاههای عرضه مستقیم کالا با اهدافی همچون تنظیم بازار داخلی، تعدیل قیمت کالاهای ضروری و حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان می گذرد. بخاطر همین سابقه، برگزاری سالانه نمایشگاههایی از این دست به یکی از مطالبات عمومی تبدیل شده و متولیان نیز در پاسخ به خواسته مردم نسبت به برگزاری نمایشگاه و عرضه کالاهای مورد نیاز با قیمت کارشناسی، اقدام می کنند.
برگزاری نمایشگاههای عرضه مستقیم کالا یکی از مولفه های ثمربخش در چارچوب طرح تنظیم بازار است که زمینه دسترسی صنوف به خریدار بیشتر و مردم به کالا با قیمت واقعی را ایجاد می کند لذا امسال نیز در پی گرانی کالاها متاثر از تحریم اقتصادی دشمن و نوسان نرخ ارز، مسئولان برای کاهش فشارها 'اجرای طرح تنظیم بازار' به ویژه در ایام پایانی سال را با شدت و قوت بیشتری دنبال کردند.

* استقبال شهروندان از نمایشگاه مطلوب بود
رئیس اتاق اصناف مشهد نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا برگزاری نمایشگاه امسال عرضه مستقیم کالای بهاره را مصوبه کمیسیون تنظیم بازار خراسان رضوی و لازم الاجرا ذکر و بیان کرد: با این حال به دلیل مشکلات اقتصادی و افزایش قیمتها امکان تامین هزینه های حضور در نمایشگاه مانند کرایه غرفه و تخفیفات برای بسیاری از صنوف وجود نداشت لذا امسال صنوف در مقایسه با پارسال استقبال کمتری از نمایشگاه داشتند.
محمود بنانژاد افزود: ولی استقبال شهروندان مشهدی از نمایشگاه عرضه مستقیم کالا مطلوب بود که نشان می دهد برگزاری این رویداد اقتصادی مورد تقاضای بیشتر مردم است.
وی ادامه داد: اقبال مردم نسبت به نمایشگاههای عرضه مستقیم کالا باعث شده نمایشگاههای مشابه اما غیرمجاز و فاقد مصوبه کمیته تنظیم بازار نیز طی همین ایام در مشهد برپا شوند بطوری که طی چند روز اخیر چند مورد آنها در این شهر برپا شد.
رئیس اتاق اصناف مشهد گفت: این در حالی است که نظارتی بر فعالیت نمایشگاههای غیرمجاز عرضه کالا صورت نمی گیرد اما در نمایشگاه عرضه مستقیم کالای بهاره نه قیمتها کاملا کارشناسی هستند بلکه کیفیت آنها نیز ارزیابی شده و بازرسان بازرگانی و همچنین ماموران تعزیرات حکومتی در تمام اوقات برپایی نمایشگاه حضور داشته و بر روند توزیع کالا نظارت دارند.

* نمایشگاه مولفه موثر بر تنظیم بازار
معاون بازرگانی و توسعه تجارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی هم به خبرنگار ایرنا گفت: برگزاری نمایشگاه عرضه مستقیم کالا یکی از مطالبات عمومی مردم است.
علی غفوری مقدم افزود: طی بررسیهای انجام گرفته از وضعیت اقتصادی و نظرخواهی صنوف و کارشناسان، در شرایط کنونی برگزاری نمایشگاه می تواند پاسخگوی نیاز مردم در دسترسی به کالا با قیمت مناسب باشد.
وی میزان رضایت جامعه را از نمایشگاه عرضه مستقیم کالا امری نسبی توصیف و بیان کرد: امسال در نمایشگاه عرضه مستقیم کالای بهاره مشهد میزان حضور و نوع صنوف مشارکت کننده نسبت به سالهای قبل متفاوت بود بطوری که صنفهای کفش، آجیل و خشکبار حضور کمتری نسبت به پارسال داشتند اما برخی صنوف دیگر که پیشتر در نمایشگاه کمتر حضور می یافتند از نمایشگاه امسال استقبال کردند.
معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی ادامه داد: قیمت اجناس ارائه شده در نمایشگاه عرضه مستقیم کالا باید کارشناسی شده و کمتر از نرخ بازار باشد. امسال قیمت کالاهایی که اقبال زیادی برای فروش در نمایشگاه دارند افزایش چشمگیری داشت و این موضوع باعث حضور کمتر فروشندگان اینگونه کالاها در نمایشگاه شد.
وی گفت: برخی کالاهای طرح تنظیم بازار به جز مواد پروتئینی شامل گوشت مرغ و گوشت قرمزهمچون 32 هزار بسته شکر 900 گرمی، 20 تن برنج تایلندی، 60 تن برنج پاکستانی، هزار و 700 حلب روغن و سه هزار شانه تخم مرغ در نمایشگاه عرضه مستقیم کالا مشهد توزیع شد.

* صنوف راضی و ناراضی
بطور معمول در نمایشگاه عرضه مستقیم کالای بهاره اصنافی همچون عرضه کنندگان آجیل و خشکبار، لوازم آرایشی و بهداشتی، قنادها، فروشندگان کیف و کفش، منسوجات، فرش و موکت و به تعداد محدودی فروشنده لوازم خانگی حضور می یابند.
رئیس اتحادیه صنف شیرینی سازان، شیرینی فروشان، کافه و قنادی مشهد درباره مشارکت اعضای این صنف در نمایشگاه امسال عرضه مستقیم کالای بهاره گفت: واحدهای زیرپوشش این صنف در نمایشگاه شرکت کردند اما حضور آنها مانند سالهای گذشته نبود.
محمد فرزانی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: قیمت مواد اولیه تولید شیرینی مانند شکر، روغن، انواع مغزها، نارگیل و مواد مشابه نسبت به پارسال به میزان 100 تا 300 درصد بیشتر شده و همچنین هزینه های آب، برق، گاز و دستمزد کارگران رشد قابل ملاحظه ای داشته است.
وی ادامه داد: با این حال قیمت شیرینی برای مصرف کننده در بازار مشهد نسبت به پارسال تنها 50 درصد افزایش و به همان نسبت میزان فروش کاهش قابل ملاحظه یافته است لذا هم اینک هزینه و درآمد قنادان همخوانی ندارد.
رئیس اتحادیه صنف شیرینی سازان، شیرینی فروشان، کافه و قنادی مشهد گفت: قنادها در این شهر به دلیل افزایش قیمت تمام شده تولید و کاهش فروش نسبت به پارسال، به سود کم قناعت کرده و شیرینیها را به نرخی پایین تر از سود متعارف به خریداران عرضه کرده اند.
رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم آرایشی و بهداشتی مشهد نیز به خبرنگار ایرنا گفت: امسال واحدهای صنفی این اتحادیه استقبال چندانی از حضور در نمایشگاه کالای بهاره نداشتند بطوری که تنها 9 واحد صنفی در این رویداد اقتصادی شرکت کردند.
محمدجواد فرزانه افزود: اجناسی که توسط این صنف عرضه می شود یا وارداتی هستند یا منشا تولید آنها وارداتی است لذا در نتیجه افزایش قیمت ارز امسال قیمت اقلام آرایشی و بهداشتی 800 درصد نسبت به پارسال بیشتر شده است.
وی ادامه داد: در هر دوره های پیشین نمایشگاه عرضه مستقیم کالا 50 تا 60 واحد صنفی زیر پوشش اتحادیه صنف فروشندگان لوازم آرایشی و بهداشتی مشهد شرکت می کردند اما امسال کمبود کالا و هزینه های نمایشگاه مانع حضور قابل توجه آنها در این رویداد اقتصادی شد.
رئیس اتحادیه صنف فروشندگان لوازم آرایشی و بهداشتی مشهد گفت: صاحب واحد صنفی که در نمایشگاه کالا حضور می یابد باید مازاد جنس مغازه خود را در نمایشگاه عرضه کند و کالایش را 15 درصد کمتر از نرخ بازار بفروشد. امسال نه مغازه داران جنس مازاد داشتند و نه دخل و خرجشان بگونه ای بود که بتوانند کالای خود را با قیمت کمتر عرضه کنند. همچنین حضور در نمایشگاه هزینه دارد که امسال فروشندگان لوازم آرایشی قادر به تامین آن نبودند.
رئیس اتحادیه صنف فروشندگان آجیل و خشکبار مشهد هم به خبرنگار ایرنا گفت: امسال صنوف زیر پوشش این اتحادیه مشارکتی ضعیف در نمایشگاه عرضه مستقیم کالا داشتند و تنها 18 واحد صنفی آجیل و خشکبار در نمایشگاه حضور یافتند.
علیرضا ارزانی ممقانی افزود: امسال قیمت انواع آجیل و خشکبار در بازار 200 درصد بیشتر از پارسال و به همان نسبت فروش کمتر شده است و همین رخداد هزینه ها را برای صنوف افزایش داد.
وی ادامه داد: با توجه به رکود حاک بر بازار ناشی از افزایش قیمت آجیل و خشکبار، هزینه های شرکت در نمایشگاه عرضه کالای بهاره نیز برای صنوف بسیار زیاد زیرا نرخ کرایه غرفه، هزینه های جانبی و تخفیف 10 تا 15 درصدی در مجموع هزینه شرکت در نمایشگاه را برای صنوف افزایش می دهد.
رئیس اتحادیه صنف فروشندگان آجیل و خشکبار مشهد همچنین گفت: مشارکت کم فروشندگان این صنف در نمایشگاه کالای بهاره امسال بر کیفیت آجیل و خشکبار عرضه شده در این رویداد اقتصادی نیز تاثیر گذاشت. بطور معمول فروشندگان آجیل و خشکبار در جریان رقابت برای جذب مشتری در نمایشگاه تلاش می کنند کیفیت کالای خود را افزایش دهند اما امسال واحدهای صنفی ضعیف به لحاظ عرضه در این مکان حضور یافتند لذا رقابت بر سر کیفیت عرضه محقق نشد.

* 200 پرونده تخلف
رئیس شعبه سیار اداره کل تعزیرات حکومتی خراسان رضوی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: 200 پرونده تخلف تعزیراتی شامل گرانفروشی، تقلب در کسب و درج نکردن قیمت در چارچوب فعالیت نمایشگاه عرضه و فروش کالاهای اساسی در محل نمایشگاه بین المللی مشهد تشکیل شد.
امید جلیلی افزود: شعبه سیار تعزیرات حکومتی به همراه واحد بازرسی و نظارت اتاق اصناف مشهد از دهم تا هفدهم اسفند جاری در محل برپایی نمایشگاه عرضه مستقیم کالا مستقر بود. طی این مدت بازرسی از غرفه های عرضه و فروش کالاهای اساسی صورت گرفت و 200 مورد تخلف به مبلغ 500 میلیون ریال شناسایی شد.

* استقبال 240 هزار نفری از نمایشگاه
مدیر نمایشگاهی شرکت نمایشگاه بین المللی مشهد نیز به خبرنگار ایرنا گفت: نمایشگاه عرضه مستقیم کالای بهاره مشهد از دهم تا هفدهم اسفند جاری در گستره 12 هزار مترمربع برپا شد و صنوف مختلف هزار و 200 غرفه در این فضا برپا کردند.
محمدجواد محبی افزود: کیف و کفش، مواد غذایی، لوازم بهداشتی، منسوجات، کالای خواب، پوشاک، لوازم خانگی، فرش و موکت و برخی اقلام مورد نیاز شب عید در این نمایشگاه با 15 درصد کمتر از نرخ بازار عرضه شد.
وی ادامه داد: در طول برگزاری نمایشگاه عرضه مستقیم کالا 240 هزار نفر از شهروندان مشهدی حضور یافتند که استقبال قابل توجهی بود و فقط در آخرین شب برپایی نمایشگاه 50 هزار نفر از آن دیدن کردند.
مدیر نمایشگاهی شرکت نمایشگاه بین المللی مشهد به هزینه حضور صنوف در نمایشگاه عرضه مستقیم کالا اشاره و بیان کرد: نرخ کرایه غرفه به صنوف در این نمایشگاه مصوبه کمیته نمایشگاهی و کاملا کارشناسی شده است. صنوفی که تمایل به حضور در نمایشگاه دارند می بایست هزینه دریافت خدمات از شرکت نمایشگاه بین المللی مشهد را بپردازند که میزان آن کاملا قانونی است.
220 هزار واحد صنفی در استان شش میلیون و 400 هزار نفری خراسان رضوی فعالیت دارند. 100 هزار واحد از این تعداد در کلانشهر سه و نیم میلیون نفری مشهد دایر هستند.
به ازای هر 29 مصرف کننده در خراسان رضوی یک واحد صنفی وجود دارد. جمعیت صنفی خراسان رضوی 9 درصد جمعیت صنفی ایران و سهم صنوف تولیدی آن از بازار کشور 22 درصد است. 165 هزار و 807 واحد صنفی دارای پروانه کسب در بخشهای تولیدی، توزیعی، خدماتی و فنی و در مجموع 220 هزار واحد صنفی در خراسان رضوی فعالیت دارند. 48 درصد از این صنوف توزیعی هستند و فعالیت حدود 17 درصد آنها تولیدی، 16 درصد خدماتی و 18 درصدشان خدمات فنی است. همچنین 513 اتحادیه صنفی در سطح این استان فعالیت می کنند.
7489/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.