بهنام مرادیان روز سه شنبه در نخستین همایش بین المللی 'تربیت دینی در ادیان ابراهیمی' در مشهد افزود: انسان‌ شناسی پس از خداشناسی مهمترین مساله نزد ادیان ابراهیمی است زیرا مبنای آفرینش جهان و برگزیدن پیامبران، هدایت انسان بوده است.
وی با اشاره به آموزه‌ های اخلاقی - اجتماعی تربیت دینی در دین زرتشت اظهار داشت: دوری از خشونت، صلح، بهره‌ گیری از علم، قدرت اراده و خویشتن داری، مهرورزی، فروتنی و نیک اندیشی از مواردی است که در قانون 'اشا' (یکی از اصول دین زرتشتی) به آن اشاره شده است.
وی گفت: زبان مشترک بین نسلی از بین رفته و باعث شده است نسل های مختلف در طول تاریخ درک متقابل از یکدیگر نداشته باشند و همین امر موجب فاصله افتادن بین نسل‌ ها شده است.
این پژوهشگر زرتشتی ادامه داد: در دنیای امروز مفهوم و استانداردهای ارتباطی در جهان تغییر کرده و فضای مجازی ارتباط بین انسانها را متحول نموده است که پیامدهای آن تغییر سبک زندگی و تبدیل نسل جدید به نسل شتابزده است.
مرادیان افزود: این تغییرات مشکلاتی را پیش روی جوامع قرار داده که از جمله آن گسست خانوادگی - اجتماعی، ناهنجاری‌ های اجتماعی و از دست رفتن میراث دینی است.
وی کاربردگرایی، نزدیک سازی زبانی و عرضه آموزه‌ های کهن از طریق ابزارهای ارتباطی را از جمله راهکارهای موثر در تربیت دینی برشمرد.
نماینده جامعه زرتشتیان نیز در این همایش گفت: کردار نیک، گفتار نیک و پندار نیک سه اصل مهم در آیین زرتشت و اسلام است.
موبد بهزاد نیک دین افزود: خداشناسی، انسانیت و انسان شناسی سخن مشترک همه انبیای الهی است و آنان نجات دهندگان بشریت بوده اند، لذا ادیان الهی باید تعصب را کنار بگذارند و کتاب‌ های الهی یکدیگر را مطالعه کنند.
یک محقق حوزه تربیتی نیز در این همایش گفت: از نظر اسلام و دیگر ادیان ابراهیمی اصل تنبیه فرزندان به طور مطلق محکوم نیست و همه ادیان طبق شرایطی این مهم را زمینه ‌ساز تربیت فرزندان می دانند.
حجت الاسلام محمد هاشم نعمت‌ الهی افزود: البته شرایط تنبیه در هر یک از ادیان ابراهیمی به طور مشروح یا اجمالی بیان شده و تنبیهی مورد تایید قرار گرفته است که تاثیر تربیتی داشته باشد.
یکی از علمای اهل سنت سیستان و بلوچستان نیز در این همایش گفت: مدارس علوم دینی کارخانه انسان‌ سازی است و سربازان دین و انسانیت در این کارخانه ها تربیت می شوند.
مولوی یحیی فاضل حسینی با اشاره به جلوه‌ های تربیت دینی بین اهل سنت افزود: اکثر مشکلات جامعه کنونی از بی توجهی به تربیت و اصلاح درست فرزندان نشات می گیرد.
وی اظهار داشت: حوزه علمیه قبل از اینکه یک نهاد علمی باشد، نهاد تربیتی است، در حوزه علمیه، اخلاق، خدمت و خیرخواهی و جوهر ذاتی انسان سه محور اصلی است که تاکید فراوان بر آنها شده به گونه ‌ای که هر دانش ‌آموز و طلبه باید این ویژگی ‌ها در نهادش باشد.
مدیرعامل موسسه نور مبین نیز در این همایش گفت: تمرکز بر مشترکات فطری با تمام ادیان ابراهیمی و مذاهب اسلامی و همزیستی مسالمت آمیز از جمله رویکردهای تربیت دینی در مدارس شیعه به شمار می رود.
مهدی فیاضی با ارائه گزارشی از وضعیت مدارس مسلمانان خارج از کشور گفت: تشیع در دنیا جزو اقلیت ‌های دینی است لذا شیعیان ناگزیرند در تعلیم و تربیت فرزندان از راهبردهای کشورهایی که در آن زندگی می کنند پیروی کنند یا طرح جدیدی برای آن طراحی نمایند.
وی افزود: در برخی کشورها از راهبردهای حکومتی در تعلیم و تربیت پیروی می شود اما در برخی از کشورها همانند افغانستان، تانزانیا، تایلند اجباری در زمینه تربیت دینی وجود ندارد.
وی با اشاره به تعلیم و تربیت در مدارس شیعیان اظهار داشت: برخی از آموزش های دینی به صورت غیر رسمی در مراکز اسلامی، مساجد و مدارس انجام می گیرد و برخی آموزش ها نیز به صورت رسمی و در طول هفته ارائه می شود.
فیاضی گفت: معرفی مذهب تشیع به عنوان مذهب عقلانی، متعادل و متعامل، تمرکز بر مشترکات فرهنگی و اخلاقی با تمام ادیان، تمرکز بر مشترکات فطری با تمام ادیان ابراهیمی و همزیستی مسالمت ‌آمیز از جمله رویکردهای تربیت دینی مذهبی در مدارس شیعه است.
دومین همایش بین ‌المللی تربیت دینی در ادیان ابراهیمی که از روز گذشته با حضور جمعی از مسئولان آستان قدس رضوی و اندیشمندان و محققان دینی داخل و خارج از کشور در مشهد آغاز شده بود، عصر امروز به کار خود پایان داد.
7489 / 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.