محمد امید روز چهارشنبه در نشست کارگروه اشتغال خراسان رضوی در مشهد افزود: اسناد سازمان برنامه و بودجه نشان می دهد که نظام جمهوری اسلامی ایران در حوزه روستایی نه تنها کار انجام داده بلکه زیاده روی هم کرده است و منظور از زیاده روی یا افراط در حوزه روستایی، احداث زیرساختهای قابل توجهی است که در روستاها ایجاد شده است.
وی ادامه داد: بعد از انقلاب اسلامی در حوزه روستایی اقدامات بزرگی انجام گرفته است و این فقط صحبت مسئولان این دولت و دولتهای گذشته نیست بلکه در عرصه بین المللی بر توفیق جمهوری اسلامی در مناطق روستایی و محروم کشور اتفاق نظر دارند.
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری گفت: یکی از اقدامات مطلوب دولت دوازدهم در مناطق روستایی و محروم، طرح اشتغال روستایی و عشایر است که 180 هزار میلیارد ریال اعتبار با پیش بینی اشتغال برای بیش از 500 هزار نفر به آن اختصاص یافته است.
امید افزود: آمار جمعیت روستایی در کشور از ابتدای انقلاب اسلامی تاکنون تغییری نکرده است یعنی در ابتدای انقلاب 50 درصد از جمعیت کشور در روستاها ساکن بودند که قریب به 22 میلیون نفر می شدند و هم اکنون نیز جمعیت روستایی کشور 22 میلیون نفر است.
وی ادامه داد: این آمارها نشان می دهد جمعیت جدیدی که بعد از انقلاب اسلامی در روستاها شکل گرفت به سمت شهرها مهاجرت کرد و این موضوع بیانگر آن است که در سالهای بعد از انقلاب اسلامی ظرفیت سازی برای اشتغال روستائیان در روستاها انجام نگرفته و بهره وری نیز افزایش نیافته است.
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری گفت: هم اکنون زمینهای تحت اختیار 75 درصد از جمعیت روستائیان کشور کمتر از پنج هکتار است و این یعنی اتفاق خاصی در روستاها نیفتاده است زیرا در صورتی که حداقل در یک هکتار دو یا سه خانوار مشغول به کار می شدند می توانستیم ادعا کنیم که کار بزرگی در روستاها انجام شده است.
امید با اشاره به لزوم افزایش بهره وری کشاورزی در روستاها افزود: از یک هکتار گلخانه نزدیک به 250 تا 300 تن برداشت صیفی انجام می گیرد اما از یک هکتار زمین معمولی بین 25 تا 30 تن برداشت محصول انجام می گیرد در حالی که مصرف آب در گلخانه 10 درصد مصرف آب در اراضی کشاورزی است.
وی ادامه داد: متاسفانه مولفه های رشد اقتصادی و افزایش بهره وری در روستاها اصلاح نشده و این موضوع باعث شده است که جمعیت روستایی کنونی در مقایسه با ابتدای انقلاب اسلامی تغییری نکند.
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری گفت: دولت دوازدهم هدف گذاری مناسبی در اشتغال روستایی کرده است و عنایت رهبر معظم انقلاب و همراهی مجلس و دولت موجب شد که طرح اشتغال روستایی به خوبی اجرا شود و اگر عملکرد دولت در جذب اعتبارات و ایجاد اشتغال مناسب باشد تخصیص اعتبارات تا پایان برنامه ششم در این طرح ادامه خواهد یافت.
امید افزود: در کارگروه ملی اشتغال اختصاص سالانه 500 میلیون دلار به طرح توسعه اشتغال روستایی تا پایان برنامه ششم توسعه درخواست شد اما این مهم در صورتی به تصویب می رسد که بتوانیم اعتبارات این طرح را جذب کنیم.
وی ادامه داد: به زودی بخش سوم اعتبارات طرح اشتغال روستایی به استانها ابلاغ می شود و امیدواریم اجرای این طرح تا پایان تیرماه سال آینده به اتمام برسد.
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری گفت: مشکل حاشیه نشینی در کلانشهر مشهد نسبت به کلانشهرهای دیگر کشور بسیار عمیق است که نگرانیهای اجتماعی مثل مهاجرت روستائیان به حاشیه شهر را نیز به وجود آورده است.
امید افزود: اگر طرح اشتغال روستایی به خوبی اجرا شود انتظار می رود که مهاجرت معکوس یعنی مهاجرت روستائیان از حاشیه شهرها به روستاها رخ دهد و آمارهای اولیه از اجرای طرح اشتغال روستایی هم نشان می دهد که مهاجرت معکوس شکل گرفته و وضعیت جمعیتی روستاها در کشور بهتر از گذشته شده است.
وی ادامه داد: ایجاد زیرساختها در روستاها در حال تکمیل است و اقدامات برای توسعه اشتغال روستایی چارچوب خود را پیدا کرده است و در این راستا مراکز بومگردی در روستاها توسعه خوبی یافته است.
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری گفت: هم اینک دو هزار واحد بومگردی در روستاهای کشور شکل گرفته است و موجب شده خانواده های زیادی در کشور به روستاها بازگردند.
امید افزود: اشتغال، پایه و اساس توسعه روستایی است و روستاییان با تولید و اشتغال عجین هستند و تخصیص و جذب اعتبارات طرح اشتغال روستایی می تواند بیکاری روستائیان را کاهش دهد.
وی الگوی مثلث توسعه اقتصادی استاندار سابق کرمان و استاندار فعلی خراسان رضوی در روستایی به نام 'قلعه گنج' را نمونه موفقی برای توسعه اشتغال روستایی دانست و گفت: در جلسه روز گذشته که با حضور وزیر کشور برگزار شد استانها موظف به الگو قرار دادن طرح توسعه مثلث اقتصادی و روستای قلعه گنج شدند.
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری گفت: در راستای الگوی توسعه مثلث اقتصادی آقای رزم حسینی تاکنون معینهای اقتصادی 24 شهرستان خراسان رضوی تعیین شده اند که در این راستا با منابعی که بخش خصوصی و دولت اختصاص می دهند می توان روستاها را به سمت توسعه سوق دهد.
امید نظارت بر تخصیص اعتبارات طرح اشتغال روستایی را ضروری دانست و افزود: ظرفیت سازمان برنامه و بودجه برای نظارت بر روند تخصیص اعتبارات در این طرح بسیار بالا ست ضمن این که استانها هم می توانند خود ناظر بر عملکرد اجرای این طرح باشند.
وی ادامه داد: هم اینک انحراف در اجرای طرح اشتغال روستایی و تخصیص اعتبارات آن در برخی استانها به 15 درصد می رسد اما این انحراف در خراسان رضوی کمتر از یک درصد است.
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری گفت: در کارگروه ملی اشتغال، چارچوب نظارت بر اجرای طرح اشتغال روستایی کاملا مشخص شده است که اگر این چارچوب در استانها نیز مورد توجه قرار گیرد نتیجه خوبی در پی خواهد داشت.
امید با اشاره به ابلاغ 76 هزار میلیارد ریال از اعتبارات طرح اشتغال روستایی به استانها افزود: اگر اعتبارات پرداختی به استانها هر چه زودتر جذب شود پیگیر تخصیص باقی اعتبارات هم خواهیم بود.
وی با اشاره به حساسیت مجلس شورای اسلامی نسبت به طرح اشتغال روستایی ادامه داد: تاکنون هیچ قانونی نبوده که مجلس این قدر نسبت به آن حساسیت نشان دهد به نحوی که حتی بانکها نیز در طرح اشتغال روستایی توسط مجلس معرفی شده اند.
معاون توسعه روستایی و مناطق محروم نهاد ریاست جمهوری گفت: تمرکززدایی در طرح اشتغال روستایی بسیار مهم است و در همین راستا استانها می توانند تا سقف 150 میلیارد ریال اعتبار در کارگروه اشتغال استانی مصوبه تصویب و اجرا کنند و لازم نیست این طرحها از استانها به مرکز ارسال شوند.
1922/7489
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.