به گزارش ایرنا، شهرستان مشهد با وسعت 9 هزار و 141 کیلومتر مربع ، همسطح کشورهایی همچون لبنان و قبرس و پهناورتر از برونئی، لوکزامبورگ، بحرین و سنگاپور است.
براساس سرشماری عمومی نفوس و مسکن در سال 1395 این شهرستان با سه میلیون و 372 هزار و 660 نفر جمعیت در رده کشورهایی همچون مولداوی، بوسنی هرزگوین و اروگوئه قرار دارد و پرجمعیت تر از کشورهایی همچون مغولستان، بحرین، قطر، ارمنستان و آلبانی است و همچنین 26 استان کشور نیز جمعیت کمتر از این شهرستان دارند.
آنچه در طول قرون گذشته موجب شده تراکم جمعیت در مشهد افزایش یابد وجود بارگاه منور حضرت امام رضا (ع) در این سرزمین است که سالانه حدود 30 میلیون زائر و مسافر را به سوی خود جلب می کند.
جمعیت شهرستان مشهد در سال 1355 ، یک میلون و 97 هزار و 142 نفر و شامل هشت شهر مشهد، چناران، سرخس، طرقبه، فریمان، طرق، گلشهر و ساختمان و هفت بخش و 23 دهستان بود که 67 درصد این جمعیت شهرنشین بودند.
با تداوم روند توسعه و رشد شهرنشینی در کشور طی 42 سال گذشته نزدیک به 90 درصد جمعیت حدود 3.5 میلیون نفری مشهد در مناطق شهری زندگی می کنند و جمعیت قابل توجهی نیز در روستاهای چسبیده به بافت شهری و حریم مشهد ساکن هستند.
علاوه بر آن براساس اعلام مسئولان حدود 300 هزار نفر از اتباع بیگانه در شهرستان مشهد بویژه مناطق حاشیه این کلانشهر زندگی می کنند.

* تامین آب شرب مهمترین مشکل
عضو شورای شهرستان مشهد در باره مشکلات روستاهای این شهرستان به خبرنگار ایرنا گفت: مهمترین مشکل این روستاها در حوزه خدماتی تامین آب شرب است که هنگام افزایش مصرف آب، کاهش فشار، تامین آب در بسیاری مناطق روستایی مشهد را با مشکل موجه می کند.
غلامرضا منوچهری افزود: یکی از دیگر از عوامل کاهش فشار آب، استفاده و برداشت غیر مجاز از شبکه طولانی و گسترده آب و فاضلاب روستایی این شهرستان است.
وی اظهار داشت: علاوه بر آن به دلیل فرسوده بودن شبکه توزیع، هدر رفت آب نیز در شبکه آبرسانی شهرستان وجود دارد که اصلاح آن نیازمند تامین اعتبار است.

* 290 هزار نفر از جمعیت روستایی شهرستان زیرپوشش آبفار مشهد
مدیر امور آب و فاضلاب روستایی شهرستان مشهد نیز به خبرنگار ایرنا گفت: 228 روستا با حدود 290 هزار نفر جمعیت زیرپوشش خدمات این اداره قرار دارند و تامین آب شرب سایر روستاهای شهرستان نیز با کمک و مشاوره این اداره و توسط مجموعه هیات امنا، شوراهای اسلامی یا دهیاری این آبادی ها انجام می شود.
بهزاد روغنی افزود: آب شرب 228 روستای یاد شده از طریق 177 منبع آب نظیر چشمه، قنات و چاه تامین شده و در 206 مخزن با حجم 28 هزار و 500 مترمکعب ذخیره سازی می گردد.
وی اظهار داشت: از همه این مخازن و منابع بطور منظم نمونه برداری های میکروبی و شیمیایی انجام می شود.
وی گفت: از ابتدای امسال تاکنون هشت هزار و 870 آزمون کلرسنجی، 292 آزمون شیمیایی، سه هزار و 338 آزمون میکروبی و هزار و 878 آزمون کدورت سنجی آب از منابع و مخازن آب روستایی این شهرستان انجام شده است.
روغنی افزود: تاکنون 136 دستگاه کلرزن برای مخازن آب این روستاها نصب و راه اندازی شده که هر دستگاه به یک یا چند مخزن متصل می باشد.

* تاسیسات آبفار مشهد مطابق نیازهای بافت روستایی است
وی با تایید مشکل فشار آب برای طبقات دوم و بالاتر ساختمانهای روستایی اظهار داشت: تاسیسات و امکانات اداره آبفار مشهد برای تامین آب روستایی و منازل آنها تا 2 طبقه پیش بینی شده است.
وی گفت: با توجه به رشد جمعیت در روستاهای اطراف مشهد ساخت و سازها نیز افزایش یافته و در بسیاری از این روستاها ساخت و ساز ساختمانهای چندین طبقه را شاهد هستیم.
روغنی افزود: در شبکه آب روستایی به هیچ وجه قطع آب نداریم اما با شروع فصل گرما و افزایش مصرف آب طبقات سوم و چهارم ساختمانها با مشکل آبرسانی مواجه می شوند.

* مقابله با برداشتهای غیرمجاز به مدد پیمانکاران
مدیر امور آب و فاضلاب روستایی مشهد اظهار داشت: برداشتهای غیر قانونی آب در روستاها از دیگر مشکلات این اداره است که به تازگی با سه شرکت پیمانکار برای نظارت بر شبکه و خطوط انتقال آب روستایی قرارداد منعقد کرده ایم تا از اینگونه برداشتها جلوگیری شود.
وی گفت: این انشعابات اغلب در حاشیه شهر مشهد، باغ ویلاها و استخرهای این مناطق می باشد که در مرحله نخست به مصرف کنندگان متخلف برای اخذ مجوز قانونی فرصت داده می شود و در صورت عدم تمکین قانونی موضوع به مراجع قضایی ارجاع می گردد.

* شناسایی حدود 2800 انشعاب غیرمجاز
وی طول شبکه توزیع آب و خطوط انتقال را به ترتیب هزار و 596 کیلومتر و 638 کیلومتر عنوان کرد و افزود: با وجود 91 هزار مشترک و این میزان شبکه لوله، نظارت، تعویض و نگهداری این خطوط پرهزینه و مشکل است.
روغنی اظهار داشت: طی 10 ماه سال جاری 2 هزار و 798 مورد انشعاب غیرمجاز در شهرستان مشهد شناسایی شد که هزار و 283 مورد به انشعاب مجاز تبدیل شده و مابقی انشعابات غیر مجاز نیز با تشکیل پرونده به مراجع قضایی معرفی شده است.

* 430 میلیارد ریال هزینه تامین آب شرب 130 روستا
وی در باره سایر روستاهای شهرستان نیز گفت: تامین آب شرب 130 روستا در این شهرستان معادل 37 درصد از کل روستاها نیز به وسیله دهیاری ها ، شوراهای اسلامی روستا یا هیات امنا انجام می شود که این تعداد زیر پوشش آبفار مشهد قرار ندارند.
مدیر امور آب و فاضلاب روستایی شهرستان مشهد افزود: برای تامین آب شرب و راه اندازی تاسیسات و شبکه توزیع آب در این روستاها با 301 هزار نفر جمعیت و 87 هزار خانوار، نیازمند 430 میلیارد ریال هستیم.
روغنی همچنین اظهار داشت: 68 روستا در حریم شهر مشهد نزدیک به شبکه توزیع آب و فاضلاب شهری قرار دارند که اگر آب رسانی این روستاها به شرکت آب و فاضلاب شهری واگذار گردد، آبفار مشهد نیز می تواند سایر روستاهای شهرستان را وارد شبکه توزیع آب شرب خود کند.

* کندی خدمت رسانی روستایی متاثر از رشد جمعیت
سرپرست فرمانداری مشهد نیز به خبرنگار ایرنا گفت: نرخ زیاد رشد جمعیت خدمت رسانی به روستاهای حریم این کلانشهر را کند و با مشکل مواجه کرده است.
حیدر خوش نیت افزود: 68 روستای حریم شهر مشهد علاوه بر اینکه بافت شهری پیدا کرده اند توقعات و نیازهای آنها از بافت روستایی به محیط شهری ارتقا یافته است.
وی اظهار داشت: در حالی که نرخ رشد جمعیت روستایی این استان 6 دهم درصد است این نرخ در روستاهای شهرستان مشهد به طور متوسط 3.5 درصد و در برخی روستاهای حریم مشهد 13 درصد است.
وی گفت: مهاجرت فراوان و افزایش ناگهانی جمعیت در مناطق حریم و ارزان قیمت مشهد دستگاههای خدمت رسان این شهرستان را با کمبود بودجه و از نظر تامین خدمات مختلف از جمله آب، گاز و بهداشت با مشکل مواجه کرده است.
شهرستان 3.5 میلیون نفری مشهد دارای سه بخش به مرکزیت شهرهای مشهد، ملک آباد و رضویه و حدود 400 روستا ،آبادی و کانون جمعیتی است.
به نظر می رسد آنچه آبرسانی به بافت نیم میلیون نفری، متراکم و در حال رشد روستایی مشهد را با مشکل جدی روبرو کرده است نه کمبود بودجه بلکه توسعه نامتوازن و سوء مدیریت است.
3221 / 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.