به گزارش ایرنا، مدیر عامل سازمان توسعه حریم آستان قدس رضوی در این مراسم گفت: هدف از برگزاری این نشست تخصصی، مرور آموزه های توسعه حرم مطهر رضوی و بهره گیری از تجارب مسئولان طراحی دیگر اعتاب مقدسه برای حرم ثامن الحجج (ع) است.
محمد کاظم ملازم الحسینی افزود: بررسی طرحهای توسعه اعتاب مقدسه و تجارب طراحان و مسئولان اجرایی این طرحها باعث برنامه ریزی بهتر برای توسعه حرم مطهر رضوی و آورده علمی و عملی برای دست اندرکاران این بخش می شود.
مسئول طرح توسعه حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) نیز در این نشست گفت: معماری حرم عبدالعظیم حسنی (ع) از نظر معماری مفهومی که در آن بکار رفته، در دنیا بی نظیر است و از شاهکارهای ارزشمند تمدن ایرانی اسلامی به شمار می‌ رود.
عبدالحمید نقره ‌کار افزود: طرح توسعه حرم حضرت عبدالعظیم حسنی (ع) با همکاری دانشگاه علم و صنعت در سال 1371 آغاز شد و پنج سال به طول انجامید.
وی اظهار داشت: قدمت حرم عبدالعظیم حسنی (ع) به قرن سوم هجری قمری مربوط می شود که توسط مجدالملک قمی پایه گذاری شد.
نقره کار گفت: طرح اولیه توسعه حرم عبدالعظیم حسنی (ع) توسط آستان قدس رضوی پیشنهاد شد و طی دو مرحله عملیاتی، ساخت پژوهشکده حدیث، اجرای طرح توسعه حوزه علمیه و ساختمان تولیت، ایجاد مهمانسرای آستانه و دو مرکز فرهنگی برای جوانان، راه‌ اندازی موزه و سالن اجتماعات در شهر ری و تاسیس کتابخانه مرکزی انجام گرفت.
وی افزود: مرمت، هماهنگی و همنوایی با ارزش ‌های اصیل بنا، نسبت هماهنگ و بدیع با ارزش‌ های اصیل تاریخی و هنری از مهمترین رویکردها در طرح توسعه حرم عبدالعظیم حسنی بود.
سرپرست طرح توسعه حرمین کربلا نیز در حاشیه این نشست در جمع خبرنگاران گفت: ایده اصلی طرح توسعه حرم کربلا، تلفیقی از الگو‌ی فضا‌های زیارتی در ایران مانند مشهد، شیراز و قم با بهره گیری از شاخص‌ های فضای زیارتی در عراق است.
محمد علی خان محمدی افزود: در این طرح توسعه، تاثیر پذیری از بخشهای تاریخی حرم، رفتار‌شناسی زائر، ارائه الگویی دقیق و روشن در سلسله مراتب تشرف انجام گرفته است.
وی اظهار داشت: به دلیل اینکه ایران و معماری ایرانی نقش مهم در شکل ساختمان عتبات دارد، معماری طرح توسعه حرم کربلا نیز تداوم معماری ایرانی- اسلامی است.
طراح حرم حضرت احمد بن موسی الکاظم (ع) شاه چراغ شیراز نیز در حاشیه این نشست به خبرنگاران گفت: حرم حضرت شاه چراغ به ارکان اصلی بافت تاریخی و به شریان شبکه دسترسی‌ ها و ساختار قدیمی خود متصل است.
محمد علی ‌آبادی افزود: حرم احمد بن موسی الکاظم (ع) در چند مرحله توسعه پیدا کرده و در هر دوره از توسعه، یک بخش مورد توجه قرار گرفته است.
وی اظهار کرد: از آنجا که حرم حضرت شاه چراغ در چند دوره تاریخی توسعه یافته است، هر چه به مرکز حرم نزدیک می شویم، تاریخی بودن آن بیشتر نمایان می ‌‍شود.
طراح پروژه حرم سامرا نیز در حاشیه این نشست به خبرنگاران گفت: خواستگاه اولیه و نهایی در توسعه، نوسازی و بازسازی اعتاب مقدسه، بخش تاریخی آن است، گذشتگان در طراحی حرم آینده نگرانه عمل کرده‌ اند اما امروزه به این موضوعات کمتر توجه می شود.
هادی رضوی افزود: با توجه به اینکه ساخت عتبات به معماری ایرانی‌ ها چه در دوره صفوی و چه در دوره قاجار بازمی ‌گردد، در حرم سامرا نیز معماری ایرانی مشاهده می‌ شود.
وی ادامه داد: شیعه به اسناد مکتوب و مصنوع خود محتاج است، لذا با توجه به تحریفی که از تاریخ وجود دارد، باید اسناد مصنوع خود را مانند حرم امامان معصوم (ع) با ساختمان ‌هایی هزار ساله حفظ و به همگان معرفی کنیم.
رضوی گفت: در حرم سامرا، سرداب مقدسه به عنوان محل عبادت امام (ع) ، یکی از اسناد مصنوع شیعه بوده که مورد بی توجهی قرار گرفته و از بین رفته است.
طراح پروژه حرم سامرا اظهار داشت: بناهایی با قدمت 300 یا 400 ساله برای ثبت جهانی معرفی می شود لذا باید اعتاب مقدسه نیز با سابقه بنای هزار ساله خود به جهان معرفی و بیشتر شناسانده شوند.
نشست تخصصی 'هنر و معماری اعتاب مقدسه در دوران معاصر' تا فردا ادامه دارد.
7489 / 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.