خلیل آقایی چهارشنبه شب در نشست بررسی مسائل و مشکلات منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستانهای گناباد و بجستان افزود: امروز فعالیتهای منابع طبیعی در شش هزار و 84 نقطه و آبخیزداری 650 حوزه در قالب 350 شهرستان سطح کشور معادل 80 درصد شهرستانهای کشور در دست اجرا است.
وی ادامه داد: مجلس شورای اسلامی چند روز پیش در مصوبه ای به دولت اجازه داد از ظرفیت تشکلهای مردمی برای فعالیتهای حفاظت از عرصه های منابع طبیعی در راستای اقتصاد مقاومتی بهره گیرد. این اقدام موجب کاهش قیمت تمام شده و منفعت بیشتر مردم از این فعالیتها می شود.
رئیس سازمان جنگلها، مراتع و آبخیزداری گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی عنایت خاصی به عرصه های منابع طبیعی کشور دارند لذا با عنایت معظم له 200 میلیون دلار طی امسال از محل صندوق توسعه ملی برای اجرای این طرحها اختصاص یافت و بطور مرتب روند اجرای این طرحها توسط دفتر رهبری پیگیری می شود.
وی ابراز امیدواری کرد با توجه بیشتر کمیسیون تلفیق بودجه مجلس شورای اسلامی در بودجه سال آینده اعتبارات بیشتری به این بخش اختصاص یابد.
آقایی افزود: مشارکت مردم در اجرای طرحهای بیابانزدایی و توسعه منابع طبیعی موجب موفقیت این فعالیتها می شود و باید حفاظت از این عرصه ها به مطالبه و دغدغه عمومی تبدیل شود. در این صورت آنان علاوه بر اهتمام بیشتر به حفاظت منابع طبیعی در مقابل تخریب کنندگان اعتراض خواهند کرد.
وی در ادامه همچنین به اختصاص 100 میلیارد ریال برای اجرای فعالیتهای بیابانزدایی و احیاء منابع طبیعی در گناباد و بجستان اشاره و بیان کرد: باید با هزینه کرد این اعتبار با مشارکت مردم 70 هزار هکتار از عرصه های این شهرستانها طی یک سال آینده احیاء شوند.
فرماندار گناباد نیز در این نشست گفت: با وجود پیگیری طی سه سال اخیر طرح ترسیب کربن این شهرستان به تصویب نرسیده لذا توجه بیشتر مسئولان ذیربط نسبت به سرعت بخشی تصویب آن امر ضروری است.
حامد قربانی همچنین خواستار تخصیص اعتبار برای طرح آبخیزداری سیاه کوه به عنوان طرح مهم حفاظت از منابع آب و خاک در شرایط خشکسالی در گناباد شد.
معاون فرماندار بجستان هم در این نشست گفت: یک چهارم وسعت این شهرستان را عرصه های بیابانی و فرسایش بادی تشکیل می دهد لذا خواستار اهتمام بیشتر مسئولان ذیربط نسبت به تخصیص برای اعتبار اجرای طرحهای بیابانزایی در منطقه هستیم.
حسین اسدی به رویکرد دولت دوازدهم برای تثبیت سکونت مردم در مناطق روستایی اشاره و بیان کرد: باید با اجرای طرحهای منابع طبیعی و ایجاد امکانات برای ماندگاری در روستاها تلاش شود.
85 درصد مساحت پنج هزار و 900 کیلومترمربعی گناباد را عرصه های منابع طبیعی تشکیل می دهد. از مجموع 15 کانون بحرانی با مساحتی معادل 768 هزار و 500 هکتار در خراسان رضوی چهار کانون با وسعت 231 هزار و 445 هکتار در شهرستان گناباد واقع است.
همچنین از مجموع وسعت 480 هزار هکتاری شهرستان بجستان حدود 250 هزار هکتار کویری و بیابانی است.
شهرستانهای گناباد و بجستان با 140 هزار نفر جمعیت به ترتیبب در 287 و 287 کیلومتری جنوب مشهد واقع هستند.
2095/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.