حمید گرمابی روز چهارشنبه در مراسم بهره برداری از کارخانه خوراک دام تعاونی دامداران در نیشابور افزود: ایران در تولید یک سوم از محصولات اصلی کشاورزی دنیا مقام دهم را دارد.
وی اظهار کرد: به برکت انقلاب اسلامی امروز در تولید غلات رتبه بیست و دوم، رشد تولید غلات مقام پنجم، تولید گندم و جو مقام پانزدهم، تولید برنج مقام بیست و یکم و تولید محصولات دامی مقام هیجدهم را داریم.
وی گفت: با اینکه ایران از نظر مساحت جایگاه هجدهم را بین کشورهای دنیا دارد ولی در بخش زمین های زیر کشت در رتبه پنجم قرار دارد که حاکی از بهره وری اندک در بخش کشاورزی است.

*40 درصد از نهاده های دامی مورد نیاز در داخل تولید می شوذ
مدیر کل دامپزشکی خراسان رضوی نیز گفت: پیش از انقلاب کارخانجات خوراک دام و طیور نداشتیم ولی امروز بیش از 700 کارخانه خوراک دام در کشور وجود دارد که از این میزان 10 درصد در استان خراسان رضوی است و 40 درصد از نیاز داخلی را برآورده می کند.
دکتر احمد شریعتی افزود: ظرفیت کارخانه های خوراک دام 20 میلیون تن در سال است و حدود سه میلیارد دلار واردات نهاده های دامی داریم.
وی اظهار کرد: با توجه به مشکلاتی که در تامین ذرت و سویا داریم تاکید دولت در راستای حفظ و حراست از منابع داخلی و گسترش کارخانجات خوراک دام داخلی است.

* 86 درصد نظام زراعی دامی کشور بر پایه خرده مالکی است
عضو هیات مدیره سازمان مرکزی تعاون روستایی کشور نیز در این مراسم گفت: یکی از رویکردهای دولت تکمیل زنجیره تولید با هدف کاهش قیمت تولید و کاهش قیمت تمام شده برای مصرف کنندگان است.
محمدرضا اورانی افزود: نظام حاکم بر زیر بخش زراعی دامی کشور بیش از 86 درصد بر پایه خرده مالکی است و اگر بخواهیم به کاهش قیمت تمام شده برسیم باید کشاورزان در قالب تشکل، اتحادیه و تعاونی ها ساماندهی شوند.
وی اظهار کرد: تولیدات کشاورزی در واحد سطح در بخش دامداری، کشاورزی و باغدار ناچیز است و باید با استفاده از ظرفیت دانشگاهها بهره وری را افزایش دهیم.
وی گفت: در حال حاضر در زنجیره تولید برای از بین بردن دلالی باید اقدام جدی شده و نظام بهره برداری اصلاح شود.
مرکز شهرستان 450 هزار نفری نیشابور در 127 کیلومتری غرب مشهد واقع است.
9869 / 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.