به گزارش ایرنا، طبق آمار موجود بخشهای مختلف حوزه حمل و نقل نظیر ریلی، جاده ای، هوایی و توسعه خطوط ارتباطی رشد چند برابری را نسبت به پیش از پیروزی انقلاب اسلامی تجربه کرده بطوری که جابه جایی مسافر با حمل و نقل جاده ای که تا سال 1357 تنها 54 میلیون نفر در سال بود هم اینک پس از چهار دهه به افزون بر 154 میلیون نفر رسیده است. در همین رهگذرشمار ناوگان حمل و نقل جاده ای در ایران به 500 هزار دستگاه خودرو افزایش یافته است.
میزان جابه جایی مسافر با خطوط ریلی کشور در سال 1357سالیانه حدود پنج و نیم میلیون نفر بود اما هم اکنون این میزان به 24 میلیون نفر افزایش یافته است.
همچنین با وجود استمرار تحریمهای ظالمانه استکبار طی 40 سال اخیر صنعت حمل و نقل هوایی ایران نیز توسعه یافته بطوری که تعداد پروازهای داخلی از سالانه 31 هزار مورد در اوایل انقلاب هم اینک به 208 هزار مورد رسیده است و جابه جایی مسافر در پروازهای داخلی از دو میلیون و 800 هزار نفر در سال 57 به 19 میلیون نفر و در پروازهای خارجی از یک میلیون و 400 هزار نفر به 11 میلیون نفر افزایش یافته است.
در این میان خراسان رضوی رضوی از استانهای پیشتاز در حوزه حمل و نقل است که در حمل و نقل جاده ای و ریلی رتبه نخست کشور را به خود اختصاص داده است. فرودگاه بین المللی مشهد پس از فرودگاه مهرآباد تهران دومین فرودگاه پرترافیک کشور است که بطور میانگین روزانه 180 پرواز و در زمان اوج مسافرتها تا 250 پرواز ورودی و خروجی در آن انجام می شود.

*افزایش 180 برابری پروازهای فرودگاه مشهد
احداث و راه ‌اندازی 33 فرودگاه جدید مسافربری، ایجاد و در اختیار داشتن 143 راه هوایی با مجموع 95 هزار کیلومتر، ایجاد چهار راه هوایی بین‌ المللی مستقیم و یک ‌طرفه از حوزه خلیج ‌فارس تا شمال غرب ایران با حداقل یکهزار و 700 کیلومتر طول مسیر برای هر راه هوایی، ایجاد و راه‌ اندازی 26 ایستگاه رادیویی کنترل از راه دور هوا به زمین (RCAG) جهت ارتباط کنترلرها با کلیه ناوگان پروازی بر فراز کشور و نصب و راه‌اندازی 217 دستگاه کمک ناوبری مدرن برای انجام عملیات خدمات هوانوردی و فرودگاهی بخشی از دستاوردهای 40 ساله انقلاب اسلامی در صنعت هوانوردی است و فرودگاه بین المللی مشهد نیز به عنوان دومین فرودگاه پرتردد کشور در مسیر توسعه به شاخص های چشمگیر رسیده است.
مدیرکل فرودگاههای خراسان رضوی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در خصوص توسعه فرودگاه مشهد طی چهار دهه گذشته گفت: فرودگاه مشهد درسال 1330 احداث شد، درسال 1346 باند جدید فرودگاه مشهد ازنوع بتن و پایگاه پدافند نیروی هوائی مورد بهره برداری قرارگرفت که روزانه یک پرواز از نوع DC3 در مسیرتهران - مشهد و همچنن برای پروازهای آموزشی و ایرتاکسی علاوه بر پروازهای نظامی از آن استفاده می شد.
محمدباقر قاسم زاده افزود: در ابتدای انقلاب حدود شش تا هفت پرواز طی یک هفته در این فرودگاه انجام می شد که در هر پرواز 20 تا 30 مسافر جابجا می شد اما هم اینک در ایام عادی روزانه 180 پرواز و در اوج مسافرتها تا 250 پرواز از آن انجام می شود.
وی با بیان اینکه بطور میانگین سالانه افزون بر 10 میلیون مسافر از طریق فرودگاه مشهد جا به جا می شوند، بیان کرد: فرودگاه مشهد در 9 ماه سال جاری از نظر تعداد پرواز، اعزام و پذیرش مسافر دومین فرودگاه پرتردد کشور شد.
مدیرکل فرودگاههای خراسان رضوی اظهار داشت: تا 40 سال قبل برای برداشتن اولین قدم در صنعت هوایی نیازمند مستشاران آمریکایی بودیم اما هم اینک با توجه به تحریم ها در بسیاری از موارد به بومی سازی در این حوزه دست یافته ایم.
وی گفت: فرودگاه مشهد در شاخص اعزام و پذیرش مسافر رتبه 14 خاورمیانه و آفریقا را در سال 2017 کسب کرده است.
قاسم زاده افزود: فرودگاه مشهد به عنوان دومین فرودگاه پرتردد کشور سالانه محل نشست و برخاست بیش از 73 هزار پرواز و جابجایی بیش از 10 میلیون و 500 هزار مسافر است.
وی افزود: هم اینک پروژه بزرگ محوطه سازی فرودگاه مشهد در دست انجام است، مساحت کل این پروژه 9 هکتار است که با اعتبار 90 میلیارد ریال از شهریور ماه سال جاری آغاز شده است.
مدیرکل فرودگاههای خراسان رضوی گفت: فاز اول این پروژه به مساحت 3 هکتار با هدف ساماندهی و بهسازی محوطه مقابل ترمینال های پروازی و به منظور زیبا سازی محیطی، یکسان سازی معابر و رفاه حال مسافران و زائران تا نوروز 98 به بهره برداری خواهد رسید.
وی تاکید کرد: مسافران سرمایه های ملی و انسانی کشور هستند، حفظ ایمنی پرواز و تامین امنیت مسافران در صدر فعالیت های هوانوردی است، لذا مدیریت حرفه ای و اجرایی کردن آموزش های فراگیری شده در مواجهه با شرایط واقعی و حوادث و سوانح نیز در دستور کار است.

* رتبه نخست جا به جایی حمل و نقل جاده‌ای مسافر
بنا بر اعلام مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده ای خراسان رضوی این استان سال گذشته با جابجایی 19 میلیون و 336 هزار مسافر مقام اول جابجایی مسافر جاده‌ ای در کشور را کسب کرد این در حالی است که حدود 15 سال قبل میزان جابجایی مسافر در این بخش در استان 17 هزار و 533 نفر بود و به رغم گسترش حمل و نقل ریلی و هوایی هنوز هم حمل و نقل جاده ای مورد استقبال است.
ابراهیم نصری در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: هم اینک 43 هزار و 956 دستگاه ناوگان جاده ای اعم از باربری و مسافربری در جاده های استان فعال است و از سال 93 تاکنون 22 هزار و 6 دستگاه از این ناوگان نوسازی شده است.
وی ادامه داد: همچنین چهار پایانه مرزی در این استان فعال است و در این بخش رتبه دوم کشور را دارا هستیم.

* توسعه ریلی
مدیرکل راه آهن خراسان نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: میزان خطوط ریلی استان پس از پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی ایران از 333 کیلومتر با سه و نیم برابر رشد به یکهزار و 500 کیلومتر رسیده است.
محمد هادی ضیائی مهر افزود: میزان جابجایی مسافر در استان نیز به برکت انقلاب اسلامی ایران از یک میلیون و 600 هزار نفر در سال 57 به 13 میلیون نفر در حال حاضر رسیده است.
وی ادامه داد: تعداد ایستگاه های راه آهن در استان نیز طی 40 سال گذشته از 17 ایستگاه به 45 ایستگاه ارتقا یافته و میزان حمل بار به برکت انقلاب اسلامی ایران از 80 هزار تن به بیش از هشت میلیون تن در سال رسیده است.
سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی در خصوص دستاوردهای انقلاب در حوزه حمل و نقل در این استان به خبرنگار ایرنا گفت: در حوزه ریلی طی سال های پس از انقلاب رشد چشمگیر داشته ایم به طوریکه فقط طی فعالیت دولت تدبیر و امید ظرفیت مسیر ریلی تهران - مشهد افزایش دو برابری یافته است.
وحید قربانی افزود: هم اکنون عملیات اجرایی راه آهن خواف – هرات شامل ریل گذاری 77 کیلومتر در داخل ایران و 60 کیلومتر عملیات ریل گذاری در خاک افغانستان در دست انجام است همچنین آغاز عملیات اجرایی قطار شهری مشهد - گلبهار - چناران در دست پیگیری است.
سرپرست معاونت هماهنگی امور عمرانی استانداری خراسان رضوی ادامه داد: در حوزه جاده ای نیز طول راه های خراسان رضوی هم اینک بالغ بر 20 هزار و 50 کیلومتر است که این رقم درسال 1358 فقط 2 هزار و 118 کیلومتر بود.
قربانی افزود: طول کل راه های بین شهری در سال ابتدای انقلاب 2 هزار کیلومتر بود که امروز به حدود 6 هزار و 500 کیلومتر رسیده و راه های روستایی با تحول اساسی از 118 کیلومتر در آن زمان اینک به 14 هزار و 152 کیلومتر رسیده است.
7505/6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.