به گزارش خبرنگار ایرنا یکی از سخنرانان در این همایش گفت: از گذشته های دور در مکانهای مذهبی، سفر تک مقصدی زایر و سفر به عنوان گردشگری مذهبی مد نظر زوار بوده است اما به نظر می رسد آنچه امروز بیش از همه مقوله زیارت و معنویت مکانهای مذهبی را تحت تاثیر قرار داده است توجه بیش از حد به کسب منفعت اقتصادی از گردشگری مذهبی است.
امیر جلیلی نژاد افزود: ایجاد امکاناتی که به هر طریق باعث ماندگاری بیشتر زائر و هزینه کردن زائران شود حتی با هویت های غیر مذهبی، باعث ضربه خوردن به هویت مذهبی شهر می شود.
وی اظهار داشت: در مشهد بیش از هزار مجتمع تجاری داریم و بیشترین سرانه فضای تجاری کشور مربوط به مشهد است یعنی در مقابل هر 23 نفر یک مغازه سه در چهار وجود دارد این در حالی است که اکثر این مجتمع های تجاری به جز طبقه اول سایر طبقاتشان خالی و بدون فعالیت است.
دیگر سخنران این همایش نیز گفت: در تغییرات فیزیکی شهر مشهد باید هویت اصلی و زیارتی شهر به حاشیه نرود و مد نظر باشد که در این زمینه جای برند سازی در زمینه شهر مذهبی مشهد خالی است.
دکتر میثم ظهوریان افزود: من در دنیا سراغ ندارم برندی برای یک شهر بدون در نظر گرفتن شرایط تاریخی، فرهنگی و اجتماعی آن در نظر گرفته شده باشد لذا هویت شهر باید با پیشینه فرهنگی و تاریخ شهر در ارتباط باشد.
در ادامه این همایش در باره مشکلات مختلف فرهنگی و اجتماعی شهر مشهد پرسش و پاسخ برگزار شد.
6070 / 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.