حمید رضا محمودی قوژدی روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: با توجه به اعتبارات مرمت اضطراری و اولویت های شهرستان بناهای ملی شامل یخدان گلی خلیل آباد، آب انبار شماره 2 کندر، مسجد جامع سعدالدین و مقبره امامزاده قاسم ارغا در فهرست مرمت قرار گرفت.
وی اظهار داشت: اثر تاریخی فرهنگی موسوم به یخدان گلی یکی از شاخص ترین بناهای تاریخی شهر خلیل آباد است که تا کنون هیچ گونه اقدامات مرمتی در آن انجام نشده است.
وی گفت: اقدامات مد نظر برای مرمت این یخدان شامل مرمت سبکی و برچیدن الحاقات، مرمت حفاظتی و انجام عملیات اندود بیرونی کاهگل بر روی بدنه آن و مرمت های موضعی استحکام بخشی و تکمیلی در قسمت های از بین رفته حد فاصل اثر و پلاک های همجوار می باشد.
محمودی افزود: اثر تاریخی فرهنگی آب انبار شمار 2 کندر یا آب انبار رحمانی نیز با توجه به فرسودگی مصالح تنوره (مخزن آب) و نیاز فوری آن به مرمت، به صورت اضطراری ترمیم می شود.
وی با اشاره به آغاز مرمت بخشی از مقبره امامزاده قاسم ارغا و مسجد جامع سعدالدین خلیل آباد اظهار داشت: مرمت سایر بناهای این شهرستان نیز با در نظر گرفتن اولویت و نیازهای مرمتی انجام می شود.
شهرستان خلیل آباد با 11 اثر تاریخی فرهنگی ثبت شده در فهرست آثار ملی، 6 اثر معنوی ثبت شده در فهرست آثار ناملموس، جاذبه های متعدد گردشگری همچون آبگرم معدنی در ارتفاعات شمال شهرستان و کویر روستاهای کاهه و جعفرآباد و محور گردشگری بوستان جنگلی در 240 کیلومتری مشهد واقع است.
7496 / 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.