تورج همتی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در پی مشاهده اخیر یک قلاده پلنگ چهار ساله در پارک ملی تندوره که به واسطه بیماری و ضعف حواس ششگانه به مشهد منتقل شد و تحت درمان قرار گرفت، تیم تخصصی متشکل از کارشناسان و محیط بانان این منطقه را برای بررسی دقیقتر و احتمال وجود بیماری و یا ناهنجاریهای خاص جانوری فعال شده است.
وی ادامه داد: طی این پایش میدانی تاکنون هیچگونه ناهنجاری و یا بیماری ظاهری و تلفاتی در پارک ملی تندوره مشاهده نشده است. به منظور اقدامات پیشگیرانه احتمالی این رصد و پایش طبق برنامه ریزی به صورت جدی و مستمر انجام می شود تا در صورت مشاهده مورد مشابه و یا هرگونه بیماری دیگر اقدامات لازم جهت درمان به سرعت صورت پذیرد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: ظرف سه روز نخست پایش مستمر نه تنها ناهنجاری و تلفاتی در پارک تندوره گزارش نشد بلکه هشت قلاده پلنگ با شرایط فیزیولوژیکی بسیار مطلوب نیز علاوه بر جمعیت بالای قوچ، میش، کل و بز وحشی به فهرست مشاهدات اضافه شده اند.
وی به مستندسازی تصویری از حضور چندین گربه سان دیگر توسط این تیم تخصصی اشاره و بیان کرد: طی این بررسی سه روزه حضور گونه های گربه وحشی، گربه جنگلی و سمور سنگی نیز برای چندمین بار در منطقه مستندسازی شد.
همتی همچنین به مشاهده و ثبت یک صحنه بی نظیر از هجوم یک پلنگ در ارتفاعات شکراب به همراه ماده پلنگ و توله اش به یک دسته قوچ و میش وحشی اشاره و بیان کرد: مشاهده این خانواده سه نفره در دو نقطه از ارتفاعات بابانهستان و سه نقطه از چهلمیر اقتدار این گونه را درحفظ قلمرو به زیبایی به تصویر می کشد.
وی افزود: پارک ملی تندوره شهرستان درگز به عنوان تنها پارک ملی خراسان رضوی به بهشت پلنگهای ایرانی شهرت دارد و در آخرین سرشماری صورت گرفته بیشترین جمعیت علفخواران استان را به خود اختصاص داده است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی در خصوص وضعیت پلنگ ماده چهار ساله این پارک ملی نیز گفت: هم اکنون روند درمانی و کنترلی حیوان در حال انجام و حال این گونه مساعد گزارش شده است.
پارک ملی تندوره با وجود 40 قلاده پلنگ به نام بهشت پلنگهای ایرانی شناخته می شود. تندوره در سال ۱۳۴۷ به عنوان منطقه حفاظت شده قرق شد و سال بعد از آن به پارک وحش تندوره تغییر نام یافت. از سال ۱۳۵۳ مساحت این پارک تقلیل یافت و طی مصوبه شورای عالی محیط زیست در سال 1361 به عنوان پارک ملی تندوره معرفی شد. مساحت کنونی پارک ملی تندوره 35 هزار و ۵۴۰ هکتار و مساحت منطقه حفاظت شده تندوره 9 هزار و ۵۰ هکتار است.
پارک ملی و منطقه حفاظت شده تندوره در محدوده شهرستان درگز واقع در شمال خراسان رضوی نزدیک مرز ترکمنستان در منطقه ای کوهستانی با صخره ها و تپه ماهورهای متعدد، دره های ژرف و پرشیب پوشیده از گیاهان مختلف قرار دارد و یکی از بهترین زیستگاههای جانوران وحشی به ویژه قوچ و میش اوریال نیز می باشد. درگز در فاصله 254 کیلومتری شمال مشهد قرار دارد.
7496/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.