دکتر سلمان ساکت روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این مفاخر همگی استادان برجسته و اعضای هیأت علمی تاثیرگذار و نامبردار دانشگاه فردوسی مشهد از سالیان گذشته بوده اند.
وی از رویکرد جدید مدیریت شهری مشهد در هویت بخشی به این شهر قدردانی و بیان کرد: این طرح مدتها پیش در کمیته نامگذاری شورای شهر مشهد مطرح شد و امروز 17 دی ماه بعد از ارائه در صحن علنی شورا مجوز لازم را برای اقدام دریافت کرد.
رئیس مرکز آثار مفاخر و اسناد دانشگاه فردوسی مشهد مباحث مرتبط با هویت، همچون هویت ملی و بحران هویت را از مهمترین مسائل مورد توجه روز توصیف و بیان کرد: تغییر و تحولات شتابان جهانی به مسئله هویت اهمیتی دو چندان بخشیده است.
وی ادامه داد: از آنجا که دانشگاه به عنوان قلب تپنده علمی و فرهنگی جامعه در بسیاری از عرصه ها پیشگام و پیشتاز است می تواند با نقش آفرینی در فعالیتهایی همچون نامگذاری خیابانهای شهر نقشی پررنگ در هویت بخشی توامان و متوازن ایرانی اسلامی ایفا کند.
دکتر ساکت یکی از راهکارهای مهم را در این راستا نامگذاری خیابانها و کوچه ها به نام مفاخر و بزرگان شهر ذکر و بیان کرد: تکرار اسامی مفاخر در میان شهروندان می تواند در هویت بخشی به نسل جوان موثر واقع شود.
وی گفت: در این نامگذاری در خصوص بسیاری از مفاخر و استادان کوچه محل سکونتشان به نام خود آنها نامگذاری شد و در خصوص استادان شاخص دیگر کوچه های خیابان باهنر که نزدیکترین خیابان به دانشگاه فردوسی مشهد است و از دیرباز به 'کوی دانشگاه' شهرت داشته به نام آنان نامگذاری شد.
رئیس مرکز آثار مفاخر و اسناد دانشگاه فردوسی مشهد افزود: این کوچه ها به نام استادان دکتر سامی راد، دکتر اسماعیل بیگی، دکتر فیاض، دکتر سعادت، دکتر رامیار، دکتر رجایی بخارایی، دکتر حدیدی، استاد مدیرشانه چی، دکتر حائری، پروفسور فاطمی و دکتر شهابی و کوچه های محل سکونت استادان دکتر عدالتی شعرباف، دکتر علوی مقدم، دکتر آزاد، دکتر سرافراز یزدی، دکتر درویش، دکتر ارقامی و دکتر شکورزاده هم به نام ایشان نامگذاری شد.
وی گفت: پیش ازاین نیز شورای اسلامی شهر مشهد مصوب کرده ایستگاه اتوبوس پارک ملت به ایستگاه دانشگاه فردوسی مشهد تغییر نام دهد ولی متاسفانه این مصوبه هنوز عملی نشده که امید است هر چه زودتر به مرحله اجرا درآید.
دانشگاه فردوسی مشهد در بین دانشگاههای جامع کشور بعد از دانشگاههای تهران و تربیت مدرس رتبه سوم را به خود اختصاص داده است و با 24 هزار دانشجو در رشته های مختلف که 12 هزار نفر از آنها دانشجوی مقاطع تحصیلات تکمیلی هستند بزرگترین مرکز علمی، پژوهشی و فناوری خراسان رضوی است.
1922/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.