مدیرکل استاندارد خراسان رضوی خرداد ماه امسال طی گفت و گو با خبرنگار ایرنا از توقف سوخت گیری و خدمات دهی به خودروهای دوگانه سوز غیرمجاز در این استان تا 6 ماه دیگر خبر داده بود.

* تداوم سوخت گیری خودروهای دوگانه سوز ناایمن
علیرضا جمیع گفته بود خودروهای دوگانه سوز کارگاهی و غیرمجاز تا 6 ماه دیگر فرصت دارند به صورت کارخانه ای و استاندارد گازسوز شوند در غیر این صورت سوختگیری نخواهند شد.
به گفته وی این تصمیم برای حفظ ایمنی بیشتر شهروندان و پیشگیری از وقوع حوادث ناشی از نصب تجهیزات غیراستاندارد در این خودروها اتخاذ شده است.
با ورود به دهمین ماه از سال جاری علت اجرایی نشدن این طرح را از مدیرکل استاندارد این استان جویا شدیم.
وی گفت: با توجه به شرایط موجود و اینکه بسیاری از دارندگان خودروهای دوگانه سوز غیر مجاز و کارگاهی جزو اقشار کم درآمد و ضعیف جامعه هستند عدم سوخت رسانی به آنان دارای تبعات منفی است لذا این طرح فعلا متوقف شده است.

* هشدار نسبت به انفجار مخازن سی.ان.جی
رئیس هیات مدیره انجمن صنفی کارفرمایی جایگاههای سی.ان.جی خراسان رضوی نیز با ارسال نامه ای به رسانه ها با عنوان 'هشدار در خصوص انفجار مخازن سی.ان.جی دستگاری شده و فرسوده در جایگاههای عرضه سوخت' نسبت به بلاتکلیفی وضعیت خودروهای گازسوز کارگاهی اعتراض کرد.
سید محمد رضا رضوی راد در بخشی از این نامه آورده است: در استان خراسان رضوی به دلیل به رسمیت شناخته نشدن خودروهای دوگانه سوز کارگاهی از سوی اداره کل استاندارد، مراکز بازرسی و آزمون از تست مخازن این خودروها خودداری می کنند در حالی که جایگاه های سی.ان.جی استان موظف به سوخت رسانی به این خودروها می باشند ، این تناقض آشکار همواره تهدیدی برای مالکان و بهره برداران جایگاههای سی.ان. جی استان می باشد.
وی با تشریح عواقب عدم استاندارد سازی خودروهای دوگانه سوز کارگاهی به خبرنگار ایرنا گفت: پیش از این قرار بود خودروهای دوگانه سوز شده کارگاهی به مراکز معاینه فنی ارجاع داده شوند تا از طریق مراکز آزمون مخازن سی.ان.جی به نوعی استاندارد سازی گردند تا در انتهای این فرایند کارت خودرو آنها به دوگانه سوز تغییر کند اما طرح متوقف شد چرا که سازمان ملی استاندارد تست مخازن این خودروها را قبول نمی کند و اکنون اظهار نظری ندارد.

* مراکز آزمون مخازن سی.ان.جی می توانند ایمنی خودروهای دوگانه سوز را تایید کنند
رضوی راد که به عنوان عضو هیات مدیره شرکت 'توس پترو گاز' در زمینه آزمون مخازن سی.ان.جی نیز فعالیت دارد گفت: آزمایشاتی که در مراکز آزمون مخازن سی.ان.جی انجام می شود ، استاندارد و ایمنی کیت و سیلندر را بررسی می کند و از این جهت می توان گفت دریافت تاییده این آزمونها برای فعالیت و استاندارد سازی این خودروها کافی است.
وی شمار خودروهای دوگانه سوز کارگاهی در استان را به اندازه تعداد خودروهای دوگانه سوز کارخانه ای اعلام کرد و گفت: وقوع حادثه و بروز احتمالی انفجار در مراکز سی.ان.جی استان به دلیل دستکاری مخازن خودروهای دوگانه سوز کارگاهی به دارندگان این جایگاه ها لطمات بسیار وارد می کند.
مدیر کل استاندارد خراسان رضوی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: از آنجایی که گازسوز شدن کارگاهی خودروها، لوله ها، تجهیزات، اتصالات و سیم کشی خودرو را تحت تاثیر قرار می دهد مراکز آزمون مخازن سی.ان.جی قادر به تایید استاندارد این خودروها نیستند.

*مراکز آزمون مخازن سی.ان.جی مختص گازسوزهای کارخانه ای است
محمد رضا جمیع تاکید کرد: مراکز آزمون مخازن سی.ان.جی تنها برای تایید استاندارد خودروهایی سازماندهی و تجهیز شده اند که توسط کارخانه های خودروساز گازسوز می شوند لذا این مراکز به هیچ وجه نمی توانند ایمنی تجهیزات خودروهای گازسوز کارگاهی را تایید نمایند.
وی گفت: تجهیز خودروهای دوگانه سوز کارگاهی در مراکزی صورت گرفته که هیچ شناسنامه ای ندارند و بر تجهیزات و اقدامات آنان هیچ نظارتی وجود ندارد.
جمیع اظهار داشت: 36 مرکز آزمون مخازن سی.ان.جی در استان فعالیت دارند که مورد تایید این اداره کل می باشند و ماهانه قادرند 30 هزار آزمون مخازن سی.ان.جی را انجام دهند.

* رفع بلاتکلیفی دوگانه سوزهای کارگاهی
وی خاطر نشان کرد: از طرفی باید توجه داشت سازمان استاندارد نیز خواستار رفع بلاتکلیفی وضعیت خودروهای ناایمن دوگانه سوز می باشد اما باید در این خصوص تصمیمی در سطح کشور اتخاذ کردد.
وی گفت: فرایند تایید ایمنی خودروهای دوگانه سوز کارگاهی باید بوسیله مراکز معاینه فنی، پلیس راهنمایی و رانندگی و کارخانه های سازنده تایید و برای آنها کارت خودرو دوگانه سوز صادر شود لذا تعیین تکلیف سوخت گیری این خودروها علاوه بر نظر اداره استاندارد به همکاری سایر دستگاهها نیز نیاز دارد.

* استاندارد سازی خودروهای دوگانه سوز کارگاهی نیازمند تاسیس مراکز خاص
وی گفت: در کنار فعالیت شرکتهای دارای صلاحیت باید مراکزی تحت نظارت کارخانه های سازنده خودرو در مراکز تعمیرات مجاز ایجاد شود تا نسبت به تایید یا رد استاندارد خودروهای دوگانه سوز کارگاهی اقدام کرده و مراجع قانونی کارت این خودروها را از بنزین سوز به دوگانه سوز تغییر دهند.
180 جایگاه سوخت سی.ان.جی در خراسان رضوی وجود دارد که بخشی از آنها دو منظوره هستند.
بر اساس اعلام رئیس دبیرخانه دائمی 'سی. ان.جی' کشور بیش از یک میلیون دستگاه خودرو دوگانه سوز با مخازن فرسوده 'سی.ان. جی' در کشور وجود دارد که هر سال به تعداد آنها افزوده می شود.
همچنین حدود پنج میلیون و 300 هزار خودرو دوگانه سوز در کشور وجود دارد که 2 میلیون خودرو از این تعداد به صورت غیر مجاز گازسوز شده اند.
3321 / 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.