محمد هادی ضیایی مهر روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: در این مدت 193 هزار تن سیمان به مقصد کشورهای آسیای میانه بارگیری و از طریق مرز ریلی سرخس صادر شد که نسبت به مدت مشابه سال قبل 191 درصد افزایش داشته است.
وی اظهار داشت: اجرای پروژه های زیربنایی و نیاز به سیمان در کشور ازبکستان، تامین واگن مورد نیاز صادرکنندگان از کشورهای آسیای مرکزی، توسعه زیرساخت ها در ایستگاه شهید مطهری، افزایش تعامل و جلسات چندجانبه با واحد های تولیدی سیمان از مهم ترین دلایل افزایش صادرات سیمان در سال جاری است.
وی گفت: با توجه به مزایای حمل و نقل ریلی از جمله کاهش مصرف سوخت و افزایش ضریب ایمنی و همچنین در راستای حمایت از کالای ایرانی، رونق اشتغال و تحقق اقتصاد مقاومتی، افزایش صادرات سیمان از طریق شبکه ریلی سبب افزایش درآمد واحدهای تولیدی و همچنین جذب بازار های جدید در کشورهای هدف می‌ شود.
مدیرکل راه آهن خراسان افزود: بیشترین میزان صادرات ریلی سیمان کشور از طریق مرز سرخس انجام می شود بطوریکه این مقدار صادرات در سال جاری سهم 92 درصدی را به خود اختصاص داده است.
وی اظهار داشت: عمده مقصد سیمان صادراتی از مرز ریلی سرخس، کشور ازبکستان با 175 هزار تن با سهم 91 درصدی است و ترکمنستان و تاجیکستان نیز در رده های بعدی قرار دارند.
وی گفت: 84 درصد از سیمان صادر شده از مرز سرخس، از مبادی استان خراسان رضوی بارگیری شده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 2 برابر شده است.
طی نیمه نخست امسال یک میلیون و 254 هزار تن کالای صادراتی، وارداتی و ترانزیتی با 21 هزار دستگاه واگن از طریق مرز ریلی سرخس با کشورهای آسیای مرکزی مبادله شد که 26 درصد آن صادرات است.
از مجموع 10 هزار کیلومتر ظرفیت شبکه ریلی کشور هزار و 400 کیلومتر آن معادل 14 درصد در خراسان رضوی قرار دارد.
تراکم ریل در این استان نیز نسبت به مساحت آن 2 برابر میانگین کشوری است.
3221 / 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.