قربان میرزایی عصر دوشنبه در شورای اقتصاد مقاومتی خراسان رضوی که با حضور معاون علمی و فناوری رئیس جمهوری برگزار شد، افزود: ایجاد شهرک علم و فناوری در مشهد ریل گذاری مناسبی برای استفاده از ظرفیت بنیه علمی و پژوهشی استان است.
وی اظهار داشت: تاکنون برای حمایت از حوزه علمی و پژوهشی در استان، کارگروه شرکت های دانش بنیان ایجاد شده و انجمن شرکت های دانش بنیان برای توسعه و رفع مشکلات آنها با همکاری بخش خصوصی در حال راه اندازی است.
سرپرست استانداری خراسان رضوی با اشاره به ظرفیت های اقتصادی استان گفت: برای بهره گیری از گوگرد در استان پنج پروژه جدید تعریف شده که ارزش افزوده بسیار برای خراسان رضوی به همراه دارد.
وی اظهار داشت: هم اکنون 48 درصد افراد جویای کار خراسان رضوی را جوانان تحصیل کرده تشکیل می دهند، در این راستا در سال گذشته 124 هزار اشتغال در استان ایجاد شد که نرخ بیکاری استان را به 11.4 درصد کاهش داد.
میرزایی افزود: طی هشت ماه امسال هم هدفگذاری استان برای ایجاد 110 هزار اشتغال در سال 97 محقق شد اما در کنار آن ریزش هایی در حوزه اشتغال نیز اتفاق افتاد.
وی گفت: هم اکنون تمرکز مدیران خراسان رضوی بر حفظ اشتغال موجود است ضمن آنکه با توجه به تسهیلات و منابع اختصاصی ، ایحاد فرصت های شغلی جدید هم پیگیری می شود.

*نرخ تورم خراسان رضوی پایین تر از میانگین کشور
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: نرخ تورم 12 ماهه منتهی به آذر ماه امسال برای کشور 18 درصد و برای این استان 16.2 درصد بود.
رضا جمشیدی اظهار داشت: نرخ مشارکت اقتصادی خراسان رضوی در سال 1395 معادل 42.1 درصد بود که پیش بینی می شود این رقم تا پایان برنامه ششم توسعه به 44 درصد و نرخ بیکاری استان نیز از 13.2 درصد در ابتدای برنامه ششم به هفت درصد تا پایان برنامه برسد.
وی بیان کرد: در حال حاضر براساس آخرین اعلام مرکز آمار ایران، نرخ بیکاری خراسان رضوی در پایان تابستان امسال 10.9 درصد است که 1.3 درصد از میانگین کشور پایین تر می باشد.
وی ادامه داد: در 9 ماه امسال 313 پروانه بهره برداری صنعتی با سرمایه گذاری 40 هزار میلیارد ریال و اشتغالزایی برای هشت هزار نفر در استان صادر شده است که خراسان رضوی از نظر حجم سرمایه گذاری صنعتی رتبه دوم کشور را به دست آورد.
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی خراسان رضوی گفت: 191 پروژه اقتصاد مقاومتی برای استان تعریف شده که از این تعداد 133 پروژه مستمر و 58 پروژه غیرمستمر است.
جمشیدی اظهار داشت: از 133 پروژه مستمر تا پایان شهریور ماه امسال اجرای 50 پروژه به اتمام رسیده، پیشرفت عملیات اجرایی 21 پروژه بین 80 تا 100 درصد، 15 پروژه بین 60 تا 80 درصد، 13 پروژه بین 40 تا 60 درصد، 18 پروژه بین 20 تا 40 درصد و 10 پروژه کمتر از 20 درصد است.
وی بیان کرد: از 58 پروژه غیرمستمر نیز عملیات اجرایی سه پروژه تا پایان شهریور ماه امسال به پایان رسیده و پیشرفت عملیات اجرایی سه پروژه بین 80 تا 100 درصد، پنج پروژه بین 60 تا 80 درصد، 28 پروژه بین 40 تا 60 درصد، 6 پروژه بین 20 تا 40 درصد و 12 پروژه کمتر از 20 درصد است.

* شبکه سازی برای توسعه زیست بوم فناوری
رئیس پارک علم و فناوری خراسان نیز در این نشست گفت: پارک علم و فناوری در سه شهرستان خراسان رضوی فعال است و شبکه سازی برای توسعه زیست بوم فناوری را سرلوحه کار خود قرار داده است.
رضا قنبری، همکاری با دانشگاه فردوسی، شبکه سازی علمی با همکاری مراکز رشد، شبکه سازی در حوزه پارک های علم و فناوری چند استان در حوزه انرژی، تاسیس دبیرخانه شرکت های نوپای استان برای حمایت از استارت آپ ها، انعقاد تفاهم نامه با شرکت شهرک های صنعتی استان برای اتصال صنایع بزرگ با شرکت های فناور در پارک را از فعالیت های پارک علم و فناوری خراسان برشمرد.
وی اظهار داشت: طی تعاملی که با سازمان صنعت خراسان رضوی انجام شد، موفق شدیم مجوز صدور پروانه بهره برداری موقت برای شرکت های نوپا را در پارک علم و فناوری دریافت کنیم.
وی شبکه سازی سوغات خراسان رضوی، راه اندازی انجمن شرکت های دانش بنیان و کمیته توسعه دانش بنیان خراسان رضوی برای رفع مشکلات شرکتها را از دیگر اقدامات پارک علم و فناوری در جهت حمایت از شرکت های دانش بنیان ذکر کرد.
رئیس پارک علم و فناوری خراسان گفت: مشهد دومین شهر بعد از تهران است که پروانه موقت شهرداری برای اسکان شرکتها در شهر را اخذ کرده است.
وی حمایت مالی از 49 طرح جدید شرکت های دانش بنیان استان، دریافت بخشی از اعتبارات مربوط به زیر ساخت های مناطق ویژه اقتصادی، اختصاص بخشی از کمکهای فنی و اعتباری برای صندوق های نوآوری استان را خواستار شد.

* وجود 1590 نخبه در خراسان رضوی
رئیس بنیاد نخبگان خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: اسامی هزار و 590 نخبه از این استان در بانک اطلاعاتی نخبگان استان ثبت شده که همه این افراد تحت حمایت قرار گرفته اند.
سعید رضا احمدزاده اظهار داشت: از این تعداد 125 نفر عضو هیات علمی دانشگاه ها و 150 نفر مخترع و 474 نفر دانش آموخته دانشگاه ها هستند.
وی بیان کرد: در سال 1393 به 902 نفر نخبه جوایزی اهدا شده و 600 نفر دیگر در نوبت دریافت جوایز نخبگانی هستند، به 159 نفر نخبه نیز تسهیلاتی ارائه شد تا به جای گذراندن خدمت نظام وظیفه، در اجرای پروژه های علمی مشغول فعالیت شوند.
رئیس بنیاد نخبگان خراسان رضوی گفت: کارگروه توانمندسازی و بکارگیری از ظرفیت نخبگان ایجاد شد و در این راستا 83 نخبه بیکار در استان تحت حمایت قرار گرفتند که از این تعداد 49 نفر وارد مقاطع دکتری یا پسادکتری یا مشمول تسهیلات نظام وظیفه شدند، بیش از 20 مورد شرکت تولیدی نیز برای جذب نخبگان بیکار فراخوان دادند.
احمدزاده اجرای 6 طرح در راستای طرح 'توانمندسازی احمدی روشن' در خراسان رضوی را از دیگر اقدامات این بنیاد ذکر کرد و افزود: در این راستا طی مصوبه ای که در استان شکل گرفت، هشت نفر از نخبگان به استخدام دانشگاه درآمده و 29 نفر دیگر جذب شرکت های مرتبط با دستگاه های اجرایی شدند.
وی کمکهای معاونت علمی و فناوری رئیس جمهوری به طرحهای فناورانه خراسان رضوی در سال گذشته را 50 میلیارد ریال و در 6 ماه امسال 18 میلیارد ریال ذکر کرد.
وی شبکه سازی سوغات مشهد با همکاری پارک علم و فناوری خراسان و شهرداری مشهد، ایجاد کارخانه نوآوری در استان را از دیگر اقدامات این نهاد برشمرد.
7489 / 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.