رضا شیران خراسانی روز شنبه در 'دومین نشست شبکه همیاران خدمت ' درجمع تعدادی از مدیران دستگاههای اجرایی مشهد افزود: سهم نفت در بودجه پارسال 26 درصد بودجه و رقم خوبی بود اما امسال این سهم به 41.5 درصد رسید که باید آن را کم کنیم.
وی ادامه داد: امسال تاکنون درآمدهای نفتی کشور محقق شده و به نظر می رسد ارقام پیشنهای درآمد نفت در لایحه بودجه سال 1398 نیز تا نیمه سال آینده محقق شود اما با توجه به پایان یافتن مهلت آمریکا برای تحریم نفتی کشورمان تا نیمه دوم سال بعد به نظر می رسد ارقام صادرات نفت در بودجه قابل قبول نباشد.
این نماینده مجلس گفت: قرار بر این بود از سهم نفت جدا شویم و به بودجه مالیاتی وابسته شویم اما در بودجه 1397 برعکس شد.
وی به کسری بودجه دولت طی سالهای اخیر و جبران آن به شکلهای مختلف اشاره و بیان کرد: به این منظور شرکتهای دولتی را در سال های 91 و 92 واگذار شدند و همچنین در سال 93 اوراق قرضه اسلامی اضافه شد.
او به برداشت از صندوق ذخیره ارزی نیز اشاره و بیان کرد: 39 هزار میلیارد تومان سررسید اسناد منتشره بابت اوراق مشارکت است که باید امسال پرداخت شود. در آینده نیز 92 هزار میلیارد تومان دیگر باید تعهد اوراق قرضه پرداخت شود. اگر به این سررسیدها توجه نشود اوراق مانند حقوق و دستمزد به یک هزینه سنگین برای دولت در بودجه تبدیل خواهد شد.
عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی افزود: معافیتهای گمرگی و مالیاتی باید بصورت جدی بررسی شود و آنهایی که الزامی در آن نیست حذف شوند تا به درآمدهای گمرکی کشور بیافزاید.
وی تعرفه گمرکی خودرو و لوازم خانگی را یکی ازارقام مهم دولت در این بخش از درآمدها ذکر و بیان کرد: ممنوعیت واردات خودرو موجب حذف بخش مهمی از درآمدهای دولت در حوزه تعرفه شد که باید برای جایگزینی آن فکری کرد.

* سهم تولید از یارانه ها تنها یک درصد
شیران خراسانی در ادامه گفت: قانون هدفمندسازی یارانه ها قانون خوبی می باشد که بدان بد عمل شده است. تنها نیمی از درآمد هدفمند سازی یارانه ها و آزاد کردن قیمت انرژی باید به مردم پرداخت شود و 30 درصد به تولید اختصاص یابد اما تاکنون تنها یک درصد به تولید اختصاص یافته است.
وی افزود: از بودجه عمومی پارسال 13 هزار و 600 میلیارد تومان برای هدفمندسازی یارانه ها صرف شد اما این اقدام نه تنها باعث کاستن مشکلات مردم و بخش تولید نشد بلکه تنها باری بر بودجه عمومی کشور اضافه کرد.
او به الزام دولت مبنی بر حذف24 میلیون نفر از افراد پردرآمد از دریافت یارانه هم اشاره و بیان کرد: هدفمندسازی یارانه ها تحت تاثیر مسائل سیاسی است. یک سال مجلس انتخابات دارد و دست به این قانون نمی زند و سال بعد دولت انتخابات دارد و به سراغ اصلاح قانون نمی رود.
نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: محول کردن حذف دهکهای ثروتمند از دریافت یارانه به استانها خوب است اما این انتقاد وارد می باشد که چرا حالا که طرح با مشکل روبرو شده نحوه هزینه کرد آن را به استانداران واگذار کرده اند.
وی در ادامه همچنین گفت: تاکنون کشور600 هزار میلیارد تومان پروژه نیمه تمام دارد که بیشتر مربوط به استانهای خوزستان و مازندران بوده و دولت برای بهره برداری آنها با مشکل زیادی با دستگاهها روبرو است.
شیران افزود: بخش عمده تامین هزینه شرکتهای بازنشستگی کشوری نیز که باید مستقل اداره شوند توسط دولت انجام می شود و اگر به این صندوقها توجه نشود در سالهای آینده هزینه های بیشتری به دولت تحمیل می کنند.

* شستا زیانده است
وی همچنین از عملکرد شرکتهای بزرگی همچون شستا انتقاد و بیان کرد: 80 هزار میلیارد تومان گردش مالی این شرکت است اما تنها دو هزار و 400 میلیارد تومان سوددهی دارد که این ارقام نشاندهنده ضرر دهی بسیاری از شرکتهای زیرمجموعه شستا می باشد.
این نماینده مجلس از عدم انطباق تخصص اعضای هیات مدیره شرکتهای شستا با حوزه فعالیتشان نیز انتقاد کرد و خواستار نظارت بیشتر مجلس بر این مجموعه ها شد.
3221/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.