حمیدرضا صادقی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: گروهی از کوهنوردان نیز هفته پیش سه قلاده پلنگ را در منطقه ریوند با چشم مشاهده کرده بودند که بیانگر وضعیت مناسب غذایی منطقه برای این نوع گربه سان است.
وی گفت: افزایش گشت و پایش محیط بانان و برقراری امنیت در منطقه شکار ممنوع ریوند منجر به افزایش جمعیت وحوش شده از این رو پلنگها برای به دست آوردن طعمه به این منطقه نزدیک شده اند.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست سبزوار افزود: پلنگ از گونه جانداران رو به انقراض است که برای ادامه حیات حفاظت از آن ضروری می باشد. مشاهده پلنگ در این منطقه بیانگر موقعیت آب و هوایی و تنوع حیات وحش بسیار غنی آن است.
وی همچنین به واقع شدن جاده سبزوار - شاهرود در محدوده زیست یوزپلنگ و پلنگ ایرانی اشاره و بیان کرد: نصب تابلوهای هشداردهنده و دوربینهای کنترل سرعت، خطر برخورد حیوانات با خودروهای عبوری از این مسیر را کاهش می دهد.
قوچ و میش، کل و بز، آهو و روباه، کاراکال و گربه وحشی، شغال، مار شاخدار، مار جعفری، بزمجه و پرندگانی چون بالابان، عقاب طلایی، کبک، باقرقره شکم سیاه و زاغ بور از گونه های شاخص جانوری منطقه پروند و شیراحمد سبزوار هستند.
شهرستانهای سبزوار و داورزن دارای دو منطقه حفاظت شده شیراحمد و پروند با مساحت 39 هزار هکتار و دو منطقه شکارممنوع ریوند و کمرقلعه با مساحت 108 هزار هکتار است. داورزن در فاصله 310 کیلومتری غرب مشهد واقع است.
8145/7495/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.