دکتر قدیر رجب زاده روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: این قرارداد در راستای رفع نیازهای موجود در حوزه صنعت غذای کشور و پژوهشهای نوین غذایی برای پروژه پژوهشی با عنوان کامل 'تأثیر تیمار پلاسمای سرد بر ویژگیهای فیزیکوشیمیایی و رئولوژیکی برخی پروتئینها و هیدروکلوئیدهای غذایی' منعقد شد.
وی ادامه داد: این اقدام موسسه صنایع غذایی به عنوان یکی از مراکز پژوهشی وابسته به وزارت علوم در راستای سیاستهای امنیت غذایی کشور و به عنوان یکی از ارکان مهم پدافند غیرعامل در زمینه ارتقا سلامت و امنیت غذایی صورت گرفت.
رئیس موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی گفت: این پروژه که در قالب قرارداد پژوهشی بین المللی اجرا می شود با هدف تغییر ویژگیهای عملکردی هیدروکلوئیدها و پروتئینها در فرآورده های مختلف غذایی با استفاده از فناوری پلاسمای سرد و به منظور خودکفایی ایران در دستیابی به دانش فنی تولید افزودنیهای با فناوری روز دنیا در تولید اقلام مورد نیاز در صنعت غذا آغاز شده است.
وی افزود: 'پلاسمای غیرحرارتی' فناوری نوینی است که می توان با استفاده از آن گروههای عامل مختلف را بر سطوح مواد نشاند یا از تاثیر اکسیداسیون جزیی آن بر ترکیبات غذایی و بهبود ویژگیهای نهایی فراورده های غذایی استفاده کرد.
دکتر رجب زاده ادامه داد: با به دست آوردن اطلاعاتی در زمینه تغییر ویژگیهای کاربردی هیدروکلوئیدها امکان استفاده بهینه از آنها در فرمول مواد غذایی فراهم می شود و با بررسی رفتار رئولوژیکی و ساختاری آنها می توان به درک بهتری از ریز ساختار و بافت این سیستمها و شرایط مختلف تشکیل و پایداری آنها رسید.
'موسسه پژوهشی علوم و صنایع غذایی' وابسته به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری سال 1360 با نام سازمان پژوهشهای علمی و صنعتی خراسان فعال شد و در پی تبدیل مراکز استانی این سازمان به پارکهای علم و فناوری فعالیت خود را با نام پژوهشکده تحقیقات توسعه فناوری ادامه داد. این موسسه که چتر فعالیت آن کشوری است با 30 عضو هیات علمی و 34 دانشجوی مقطع دکترا در حوزه پژوهشهای مرتبط با حوزه علوم و صنایع غذایی در مشهد مستقر است.
7496/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.