حجت الاسلام احمد واعظی پنجشنبه شب در مراسم رونمایی از یادنامه آیت الله شیخ محمد واعظ زاده خراسانی در مشهد افزود: اینکه اسلام را طوری بفهمیم که کاری به زندگی ندارد و انزوا طلب است بدون لبه اجتماعی معطوف به زندگی، فاقد ظرفیت تمدن سازی است.
وی اظهار داشت: قرائتی از اسلام که می خواهد منابع نقلی را جایگزین عقل تجربی کند هم تمدن ساز نیست چون عقل را تعطیل می کند، نگاه بسته به فقه نمی تواند تمدن ساز باشد زیرا تمدن در سایه همکاری اجتماعی پایدار و رو به پیشرفت و با فکر آزاد به دست می آید.
وی گفت: فقه بسته سلفی تکفیری مجالی برای تمدن سازی ندارد و تمدن ستیز است چون همه را در مناسبات گذشته نگه می دارد و راه را بر مطالب جدید می بندد و عقل ستیز است.
حجت الاسلام واعظی با بیان اینکه نوع نگاه دین به علم مهم است افزود: اینکه یک دین علوم را طرد کند و بگوید پایه کفر دارد و باید علوم طبیعی اسلامی ایجاد کنیم نیز تمدن ساز نیست.
وی اظهار داشت: آزاد اندیشی و مجال دادن به بروز خلاقیت از لوازم تمدن سازی است اگر خوانش و قرائتی راه را ببندد هرگز تمدنی بروز نمی کند.
وی گفت: ظهور و بروز تمدن ها در فضای فکر و اندیشه با حرمت و آزاد بوده است و اینکه حتی اندیشه باطل نیز باید با اندیشه پاسخ داده شود.
مدیر کل آموزش دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت: یادنامه مرحوم واعظ زاده خراسانی به مناسبت دومین سالگرد درگذشت وی با همکاری دفتر تبلیغات اسلامی خراسان رضوی و آموزش و پرورش تدوین شده است.
سید محمد تقی شوشتری افزود: در این یادنامه مقالات و دیدگاه های اندیشمندان و صاحبنظران عرصه های علوم اسلامی در باره مرحوم واعظ زاده و همچنین مطالب دیگری در زمینه زندگی او درج شده است.
آیت الله محمد واعظ زاده خراسانی، محقق و متفکر اسلامی معاصر، استاد دانشگاه فردوسی مشهد، موسس دانشگاه مذاهب اسلامی و نخستین دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی بود.
وی 28 آذر 95 درگذشت.
7507 / 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.