آیت الله سید احمد علم الهدی روز دوشنبه در مراسم پایانی دومین جشنواره دانش آموزی مفلحون خراسان رضوی در مشهد، مشکل امروز تعلیم و تربیت را تکیه بر آموزش و غفلت از پرورش توصیف و بیان کرد: به خصوص در مدارس غیرانتفاعی دانش آموزان گرفتار تکلیف گرایی و آموزش شده اند.
وی افزود: سند تحول بنیادین آموزش و پرورش که رهبر معظم انقلاب اسلامی بر اجرای آن تاکید داشته اند مبتنی بر واقعیت جهانی و تحول در دنیا است. امروز بهترین روش تربیتی این است که رشد فرزندان طبیعی و هماهنگ با جریانهای اجتماعی پرورش یابد و همه درک دانش آموزان صرف درس، آموزش و تکلیف نشود بلکه بر روی درک اجتماعی هم هزینه شود.
امام جمعه مشهد ادامه داد: تاسیس یونسکو و فعالیتهای بین المللی سازی فرهنگی و آموزش در دنیا یک حرکت استکباری از سوی عناصر و جریانهایی بود که در حاشیه توسعه ارتباطات جهانی قصد داشتند حاکمیت دنیا را بدست گیرند. بر همین اساس در پی یکپارچه سازی و یکنواختی فرهنگها بر آمدند تا اهداف خود را بدون مشکل اجرا کنند.
وی گفت: توسعه ارتباطات اجرای نقشه مستکبران را ناکام گذاشت. نخستین اثر توسعه ارتباطات به هم ریزی نقشه مستکبران و ایجاد میدان رقابت فرهنگی در دنیا است. امروز در فضای تحولی جهانی هستیم که مرزهای فرهنگی دنیا به هم ریخته است.
آیت الله علم الهدی افزود: در شرایط کنونی هر چند قدرتهای استکباری بخاطر امکانات خود در ظاهر قضیه شانس بیشتری برای پیروزی دارند اما وقتی رقابت فرهنگی در دنیا بوجود می آید و فرهنگها به فطرت انسانها عرضه شود آنچه که با فطرت انسانها سازگارتر باشد پیروز میدان است.
وی ادامه داد: رسانه ها نیز نمی توانند با فطرت انسانها مقابله کنند و نمونه آن همین افزایش تعداد مسلمانان در جهان است چنانکه با وجود همه فعالیتهای اسلام ستیزی غرب، امروز گرایش به اسلام و مذهب شیعه رو به افزایش است و با هیچ زمان دیگری قابل مقایسه نیست.
نماینده ولی فقیه در خراسان رضوی گفت: امروز روز تحول جهانی از نظر مسائل فرهنگی و تمدنی است و در این عرصه اسلام جلوتر از همه می باشد. هر چه در توسعه دین و اسلام در داخل و تبلیغات خارج از کشور بیشتر تلاش کنیم در مسیر تامین سیادت و آقایی اسلام در دنیا کار کرده ایم، تا زمینه سیادت و جهانی سازی اسلام بوجود نیاید امام عصر(عج) ظهور نمی کند.
وی همچنین به آشوب و اعتراض مردم در فرانسه اشاره و بیان کرد: رئیس جمهور فرانسه برخورد قضایی با اعتراضات دی پارسال در کشور ما را نادرست دانست و امروز خود او مردم کشورش را سرکوب می کند. این پندار که جدایی ما از غرب و جریان سرمایه داری باعث بروز مشکلات کشور است و ارتباط با آنها مشکلات را حل می کند درست نیست. آنها اگر می توانستند ابتدا مشکلات خودشان را حل می کردند.
آیت الله علم الهدی افزود: اعتراضات اخیر فرانسه نشان داد اگر مشکلات دیگر کشورها از ایران بیشتر نباشد کمتر نیست. کشوری که خود را مهد دموکراسی می نامد اعتراضات مردم را با سرکوب و گلوله جواب می دهد و با دیکتانوری با آنها مقابله می کند.

* تربیت اولویت اصلی آموزش و پرورش
مدیرکل آموزش و پرورش خراسان رضوی هم در این نشست گفت: رویکرد اصلی این نهاد آموزشی فعالیتهای تربیتی و فرهنگی و اساس سند تحول بنیادین هم تکیه بر تعالیم و آموزه های دینی است.
قاسمعلی خدابنده با بیان اینکه نماز، قرآن و امر به معروف از امور مورد توجه در آموزش و پرورش است افزود: این نهاد در بین همه دستگاههای اجرای کشور مقام نخست اقامه نماز را بدست آورده است.
وی گفت: در امور قرآنی نیز امسال 30 هزار نفر از دانش آموزان خراسانی برای حفظ جزء سی ام قرآن ثبت نام کرده اند. برای اینکه جامعه اسلامی باشد باید امر به معروف و نهی از منکر در تمام دوران تحصیل و زندگی مستمر باشد.

* اجرای هشت جشنواره مفلحون
دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر خراسان رضوی هم گفت: شناسایی و معرفی الگوهای رفتاری و اخلاقی از وظایف این ستاد بوده و در این مسیر هشت جشنواره مفلحون برای هشت گروه برگزار شده است.
عبدالله ارجائی افزود: در این هشت مرحله تاکنون سه هزار و 401 نفر در مراحل مختلف برگزیده شده اند.
در پایان این مراسم از آموزش و پرورش شهرستانهای تایباد و سبزوار و بخش ششتمد شهرستان سبزوار که در حوزه اجرای فریضه امر به معروف و نهی از منکر فعالیت بیشتری داشته اند قدردانی شد.
استان شش میلیون و 400 هزار نفری خراسان رضوی یک میلیون 222 هزار دانش آموز معادل 9 درصد جمعیت دانش آموزی کشور را دارد.
7507/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.