قربان میرزایی روز پنجشنبه در نشست شورای گفت و گوی دولت و بخش خصوصی خراسان رضوی با حضور اعضای کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی در مشهد افزود: اگر همه کنار هم قرار نگیریم و با یکدیگر برای حل مسائل جامعه و خدمت مناسب به مردم حرکت نکنیم به نتیجه ای نخواهیم رسید.
وی ادامه داد: این همدلی و همراهی ضرورت اساسی همه زمانها و نسخه اصلی علاج دردهای کشور است اما امروز در شرایط تحریمی در اولویت بیشتری قرار دارد. نمی توان همه خدمات، اقدامات و کارهای انجام شده را تخطئه کرد و نادیده گرفت. همچنین بخش زیادی از مشکلات امروز کشور تاریخی و برجای مانده از گذشته است.
سرپرست استانداری خراسان رضوی همچنین گفت: این استان جزو مناطق خشک و نیمه خشک است، 74 درصد وسعت آن در شرایط خشک، 24 درصد دیگر در وضعیت کم آب قرار دارد، 16 سال خشکسالی مداوم را پشت سر گذاشته و بحران مخازن آب زیرزمینی دارد لذا با هدف مدیریت شرایط، خدمات و اقدامات گسترده و اثرگذاری صورت گرفته است.
وی افزود: فقط طی چند سال اخیر 59 هزار هکتار آبیاری تحت فشار در خراسان رضوی انجام شده، ضریب مکانیزاسیون کشاورزی افزایش یافته، میزان کشتهای گلخانه ای توسعه پیدا کرده، از کشت محصولات آب بر کاسته شده و بازده آبیاری افزایش یافته است.
میرزایی ادامه داد: در این میان نداشتن نقشه راه بلندمدت و حرکت بر مبنای آن یکی از نقاط ضعف است اما نمی توان تمام اقدامات صورت گرفته را تخطئه کرد.
وی گفت: حجم اضافه برداشت از مخازن آب زیرزمینی در خراسان رضوی بطور متوسط سالانه 1.1 میلیارد مترمکعب است که با تلاشهای صورت گرفته طی چند سال اخیر فقط پارسال 350 میلیون مترمکعب کمتر از مخازن آبی استان برداشت شد و امسال بطور قطع این میزان رقم کمتری خواهد بود.
سرپرست استانداری خراسان رضوی افزود: انتظار داریم مجلس شورای اسلامی در بخش آبیاری تحت فشار و نیز توسعه کشت گلخانه ای با در نظر گرفتن منابع ویژه نسبت به توسعه و حمایت از این حوزه در خراسان رضوی کمک کند.
وی ادامه داد: همه مسئولان و بخشهای خصوصی و دولتی در خراسان رضوی همت خود را برای مدیریت این شرایط و پیشبرد امور بکار بسته اند و مصداقی نداریم که منابع و پولهایی که باید به بخش کشاورزی اختصاص می یافته به سایر حوزه ها رفته باشد. اگر اینگونه باشد قابل قبول نیست.
1922/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.