محمد نبوی فرد روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: طی سالهای اخیر کاهش نزولات جوی و پدیده خشکسالی موجب خشک شدن بیشتر منابع آب از جمله چشمه سارها، قنوات، رودخانه ها، چاه های کشاورزی و چاه های آب شرب شده است.
وی اظهار داشت: با توجه به اینکه زندگی عشایر تابع نزولات جوی است، خشکسالی و کم آبی خسارات جبران ناپذیر به جامعه عشایری استان وارد کرده است.
وی افزایش بیماریها و نامساعد شدن شرایط بهداشتی عشایر و دام آنها، کاهش شدید علوفه مرتعی و کمبود و گرانی علوفه مورد نیاز دام را از جمله این خسارت ها برشمرد.
نبوی فرد گفت: به همین دلیل تامین آب شرب عشایر و کمک به تامین علوفه مورد نیاز دام آنان و توسعه امور بیمه ای به منظور کاهش خسارت ناشی از بلایای طبیعی بویژه خشکسالی در دستور کار این اداره کل قرار دارد.
وی افزود: با آبرسانی به موقع و تامین علوفه عشایر توانستیم مشکلات ناشی از خشکسالی را برای آنان تا حدی کاهش دهیم.
وی اظهار داشت: آبرسانی سیار از جمله اقدامات حمایتی است که در این راستا سالانه 70 هزار متر مکعب آب برای تامین آب شرب انسان و دام توسط 14 دستگاه ناوگان آبرسان به مناطق عشایری این استان حمل می شود.
مدیر کل امور عشایری خراسان رضوی گفت: شبکه تعاونی های عشایری خراسان رضوی نیز متشکل از 10 شرکت تعاونی و یک اتحادیه استانی است که تهیه و توزیع اقلام اساسی و مورد نیاز عشایر را بر عهده دارد.
وی افزود: این شبکه همچنین نسبت به تهیه و توزیع نهاده های دامی عشایر از قبیل جو، کنسانتره، سبوس و یونجه اقدام نموده و در مناطقی نیز به خرید و فروش تولیدات عشایر می پردازد.
وی اظهار داشت: تا پایان آبان ماه سال جاری 43 هزار تن نهاده دامی توزیع و 17 هزار و 500 تن محصولات عشایر توسط شرکت های تعاونی خرید و فروش شده است.
نبوی فرد گفت: ماهیانه 306 تن آرد نیز توسط  این شرکت ها بین عشایر استان توزیع می شود.
هفت هزار خانوار عشایری خراسان رضوی با 35 هزار نفر جمعیت در قالب 35 طایفه، بیش از یک میلیون راس دام در اختیار دارند.
عشایر این استان با تولید سالانه 12 هزار تن گوشت قرمز، 17 هزار تن فراورده های دامی شامل شیر، روغن، پشم، کرک و کود حیوانی و 41 هزار و 800 متر مربع صنایع دستی شامل گلیم، قالیچه، فرش و تابلو فرش نقش بسزایی در اقتصاد خراسان رضوی ایفا می کنند.
جمعیت عشایری خراسان رضوی با جمعیت کمتر از یک درصد جمعیت 6 میلیون و 400 هزار نفری این استان 15 درصد دام منطقه را در اختیار دارند.
7496 / 6053
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.