سعید سبزه محمدی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: ظرف هفت ماه گذشته امسال 700 هزار لیتر سوخت قاچاق حین خروج از مرزهای خراسان رضوی کشف شده که نسبت به مدت مشابه پارسال افزایش یافته است.
وی ادامه داد: به دلیل اختلاف نرخ ارز بین ایران و کشورهای همسایه قاچاق خروجی سوخت مزیتدار شده است. بر این اساس اجرای طرحهای کنترل و فروش سوخت از طریق تعاونی مرزنشینان، کنترل باک تانکرهای سوختی و اتوبوسهای خروجی از کشور در مرز دوغارون تشدید شد.
کارشناس مسئول دبیرخانه کمیسیون برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت بر قاچاق کالا و ارز خراسان رضوی گفت: عرضه سوخت در بازارچه مرزی دوغارون و جایگاه کنترل سوخت این منطقه از دیگر طرحهای اجرا شده برای تامین سوخت و جلوگیری از قاچاق آن است.
وی افزود: چون کنترل سوخت در مرز دوغارون شدت گرفته قاچاقچیان نیز به سمت قاچاق سوخت از طریق مرزهای سیستان و بلوچستان پیش رفته اند.
سبزه محمدی ادامه داد: همچنین ظرف ماههای گذشته قاچاق اقلامی که برای مواد اولیه تولیدشان ارز یارانه ای 4200 تومانی تخصیص داده می شود یا اقلامی که حداقل 50 درصد مواد اولیه آنها با همین نرخ ارز تامین می شود به دلیل اختلاف نرخ بین ایران و کشورهای همسایه و کاهش ارزش پول داخلی، صرفه اقتصادی یافته است.
وی گفت: قاچاق خروجی اقلامی مانند فرآورده های نفتی، شکر، آرد، کالاهای پایه آردی و پایه شکری و نیز کالاهای ساخته شده از مواد پتروشیمی مزیتدار شده است اما در هفت ماه گذشته امسال به جز سوخت در هیچیک از این اقلام قاچاق قابل ملاحظه ای در خراسان رضوی کشف نشده است.
خراسان رضوی از شمال و شمال شرق به طول تقریبی 531 کیلومتر مرز مشترک با ترکمنستان و از شرق به طول حدود 302 کیلومتر مرز مشترک با افغانستان دارد.
7489/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.