رئیس هیات مدیره شبکه جامع دانشگاهها و مراکز علمی، فناوری خراسان رضوی در این مراسم به سابقه پیشین روابط استانداری خراسان رضوی با نظام آموزش عالی در این استان اشره و بیان کرد: تا سال 1392 که علیرضا رشیدیان به سمت استانداری خراسان رضوی منصوب شد، استانداری و دانشگاه هر کدام یا راه خود را می رفتند و یا با هم دچار اصطکاک بودند.
دکتر محمد کافی افزود: پیش از آمدن رشیدیان به استانداری خراسان رضوی بطور عمده حوزه پژوهش و آموزش عالی مورد توجه و حمایت عالیترین مقام استان قرار نمی گرفت و در نتیجه بین حوزه های اجرایی خراسان رضوی و دانشگاهها جدایی رقم خورده بود.
وی ادامه داد: اسفند 1392 که رشیدیان به استانداری خراسان رضوی منصوب شد و پس از آن یعنی در عرض چهار و سال و چند ماه اخیر وضع تغییر کرد. در این دوره، دانشگاهیان هم از انجام دادن بسیاری از اقدامات ناشایست که در شان فرهیختگان جامعه نیست خودداری کردند و سپس کوشیدند از ظرفیتی که در اختیارشان هست در عرصه همگرایی استفاده کنند.
رئیس دانشگاه فردوسی مشهد گفت: از ابتدای سال 1393 تاکنون خراسان رضوی موفقترین استان کشور در حوزه آموزش عالی و در عرصه های پژوهش و فناوری بوده است. هر چند آموزش عالی خراسان رضوی به نسبت پشتوانه هایی که آموزش عالی تهران دارد مظلوم است اما هم اکنون در جایگاهی قرار دارد که نه تنها دانشگاه فردوسی بلکه بقیه دانشگاههای دولتی و نیز دانشگاههای غیرانتفاعی، آزاد اسلامی، پیام نور، فرهنگیان و زیرنظامهای آموزش عالی این استان نیز افتخارآفرین بوده اند.
وی ادامه داد: با گفتمان اخلاقی و ارزشی که استاندار خراسان رضوی دارد بحث فرهیختگی و اخلاقمداری سرلوحه کار و محور برنامه های شبکه جامع دانشگاهی خراسان رضوی قرار گرفت.
مدیرعامل شبکه جامع دانشگاهها و مراکز علمی، فناوری خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت: به عنوان افراد دانشگاهی خاطرات تلخ دوران پیش از استانداری آقای رشیدیان از یادمان نمی رود که دانشگاههای استان به جای هم افزایی با هم تقابل داشتند و یکدیگر را رقیب هم می دانستند و رقابتشان هم مثبت نبود.
دکتر عباس شیخ الاسلامی افزود: در آن دوران فرهنگ حاکم بر روابط دانشگاهها خرده گیری و دوری از یکدیگر بود اما در دوران استانداری رشیدیان شبکه جامع دانشگاههای خراسان رضوی جلسات بی نظیری با حضور وی برگزار کرد.
وی ادامه داد: استاندار خراسان رضوی با برگزاری ماهیانه حداقل یک جلسه با دانشگاهیان استان بیشترین جلسات و نشستها را با این قشر داشته و مرتبترین فرد در جلسات شبکه جامع دانشگاهها و مراکز علمی، فناوری خراسان رضوی بوده است.
استاندار خراسان رضوی نیز در این مراسم گفت: هیچ کاری نکرده ام جز اینکه برای کسانی که دلشان برای کشور و انقلاب می تپد فضای تعاملی به منظور کار و تلاش به وجود آورده ام.
علیرضا رشیدیان افزود: همواره در تاریخ می خواندیم و می خوانیم که حکمرانانی که علما را ارج می نهادند برای مردمانشان دورانی طلایی را به ارمغان می آوردند و حاکمانی که به دانشمندان زمان و مملکت خود بی اعتنا بودند یا بر آنها دشوار می گرفتند دوران محنت بار و پر عسر و حرجی را برای مردمشان رقم می زدند لذا باید از تاریخ و سرگذشت گذشتگان درس گرفت و به سنت تکریم اهل علم و دانش پایبند بود.
وی ادامه داد: در استانی زندگی می کنیم که آرامگاه عالم آل محمد حضرت امام رضا(ع) در آن قرار دارد و باید به لحاظ علمی بگونه ای باشد که برازنده این صفت امام رضا(ع) باشد. خراسان رضوی این ظرفیت را دارد که منشا توسعه علم، ادب و فرهنگ باشد و فقط باید استعدادهای آن را شناخت و از آنها حمایت کرد.
استاندار خراسان رضوی گفت: رسالت اهل علم طبق نصوص دینی ما حل مشکلات جامعه است و شبکه جامع دانشگاهها و مراکز علمی، فناوری خراسان رضوی شبکه ای مقدس است که به این رسالت پایبند می باشد. شبکه جامع دانشگاههای خراسان رضوی از بدو تاسیس در حل معضلات جامعه کوشیده و مشارکت موثری در زمینه بحران آب، محیط زیست، اشتغال، حاشیه نشینی و آسیبهای اجتماعی و تهیه سندهای آمایش و توسعه زیارت داشته است.
وی افزود: در عرصه کار اجرایی درگیر یک مبارزه سنگین هستیم که در این میان گاه نه تنها از دشمنان بلکه از دوستان ناآگاه داخلی هم ضربه می خوریم یعنی گاه برخی از افراد اینقدر حد دشمنی را پائین می آورند که برادران دینی خود را که در اصول با آنها مشترکند بخاطر اختلاف در سلیقه قرمز و آبی، دشمن می انگارند.
رشیدیان ادامه داد: پارسال 124 هزار اشتغال در این استان ایجاد شد که 16 درصد اشتغال کشوری بود در حالی که خراسان رضوی کمتر از هشت درصد جمعیت کشور را در خود جای داده است و این افتخار هم با مشارکت دانشگاهیان خراسان رضوی شکل گرفت.
وی گفت: استادان داروسازی دانشگاههای خراسان رضوی بعد از تحریمهای اخیر پیام دادند و اعلام کردند که نگران تحریمها نباشید و ما داروهای مورد نیاز استان و کشور را در حوزه آزمایشگاهی می سازیم و تامین می کنیم که بسیار امیدبخش بود.
استاندار خراسان رضوی افزود: دانشگاههای خراسان رضوی بودند که مانع خام فروشی گوگرد شدند تا به جای اینکه هر تن گوگرد را بین 400 تا 600 دلار بفروشیم هر گرمش را یک دلار و 40 سنت به فروش برسانیم. همچنین وقتی تحریمها برای ساخت یک کیت سنسور ایربگ مشکل ایجاد کرد این دانشگاهیان خراسان رضوی بودند که با دانش و همت خود این قطعه را ساختند که می بایست در مراسم با شکوهی رونمایی شود که دنیا بداند ملت ما معطل نمی شود.
وی همچنین به قانون ممنوعیت بکارگیری بازنشستگان وی مشمول آن شده است اشاره و بیان کرد: رسالت ما است که احترام به قانون را سرلوحه کار خود قرار دهیم و این موضوع تا زمانی که قانون نشده بود ما هم در خصوص آن نظر داشتیم اما وقتی قانون شد به آن عمل می کنیم.
علیرضا رشیدیان استاندار کنونی خراسان رضوی اسفند 1392 سکان هدایت دستگاه اجرایی خراسان رضوی را از محمدحسین فروزان مهر تحویل گرفت و به عنوان چهاردهمین استاندار این استان پس از پیروزی انقلاب اسلامی در خیابان بهار مشهد مستقر شد.
وی از لحاظ مدت تصدی تاکنون طولانی ترین دوران تصدی استانداری خراسان رضوی را از آن خود کرده است.
شبکه جامع دانشگاهها و مراکز علمی، فناوری استان خراسان رضوی که امروز از استاندار خراسان رضوسی قدردانی کرد همزمان با شروع سال 1394 توسط روسای 10 دانشگاه و مرکز علم و فناوری استان تاسیس شد.این شبکه دارای جایگاهی حقوقی و ثبتی است و با عنوان 'مؤسسه توسعه علمی فناوری فرهیختگان خراسان رضوی' در قالب یک سازمان مردم نهاد زیر نظر استانداری فعالیت می کند.
تلاش در راستای کمک به برنامه ‏ریزی هدفمند جهت تحقق اهداف نقشه جامع علمی استان و کشور، سند چشم انداز و سایر اسناد و توسعه علمی و فناوری، کمک به ارتقای نقش دانشگاهها و مراکز علمی و فناوری در تحقق و دستیبابی به اولویتهای علمی، فناوری و توسعه ای استان، منطقه و کشور و هماهنگی، همگرایی و توسعه همکاریهای مشترک بین اعضای شبکه از جمله اهداف راه اندازی این شبکه است.
1922/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.