سرپرست مرکز امور بانوان و خانواده آستان قدس رضوی در این مراسم گفت: در دومین اجتماع عظیم زنان فاطمی، سوگواران رضوی که مبتنی بر الگوی رفتاری حضرت زهرا(س) در دفاع از امامت، ولایت و رهبری است بانوان مؤمن انقلابی مشهد به عزاداری پرداختند.
فاطمه دژبرد تجدید عهد و پیمان بانوان زائر و مجاور با حضرت رضا(ع) در راستای دفاع از حریم ولایت و امامت و ترویج معارف رضوی را از اهداف برگزاری این آیین ذکر و بیان کرد: در این اجتماع پنج هزار از بانوان خدمتگزار آستان مقدس رضوی، هیاتهای مذهبی خواهران مشهد، همسران و مادران شهدا، خواهران کمیته امداد امام خمینی(ره)، اعضای بسیج خواهران و مخاطبان هیاتها، جلسات مذهبی و تشکلهای فرهنگی حضور یافتند.
امام جمعه شهریار استان تهران نیز به عنوان سخنران این مراسم گفت: بانوان پیرو سیره حضرت زهرا(س) باید نظام ولایی را حفظ کنند و برای استمرار این ولایتپذیری می بایست احادیث نبی مکرم اسلام را مدنظر قرار داد.
حجت الاسلام شیخ موسی سالمی اظهار داشت: در یکی از احادیث، رسول اکرم(ص) به تبعیت از سه خصلت از سوی بانوان اشاره دارند که خصلت نخست مربوط به خداوند است که همچون ذات اقدس ربوبی باید ستار بود و اسرار مردم را فاش نکرد.
وی افزود: خصلت دوم مربوط به پیروی از پیامبر اسلام در مدارا با مردم است و خصلت سوم مربوط به پیروی از امام رضا(ع) در شکیبایی در برابر سختیها است.
همچنین عصر امروز هیات عزاداری زنان محله نوغان مشهد واقع در شمال غرب حرم نورانی امام رضا(ع) طی آیینی دیرین از این محله قدیمی به سمت حرم مطهر حرکت کردند. هیات عزاداران زنان نوغان امسال در پایان حرکت به سمت حرم امام رضا(ع) مراسم سوگواری سنتی خود را در جمع 'گردهمایی زنان فاطمی، سوگواران رضوی' برگزار کردند.
هنگام هجرت حضرت ثامن الحجج(ع) به خراسان 'نوغان' یکی از بلاد چهارگانه توس باستانی در نزدیکی سناباد بود که طی سالها با گسترش مشهد در آن ادغام شده و اینک در همان مکان خیابانی به نام نوغان در ضلع شمال شرقی محدوده حرم مطهر رضوی وجود دارد.
بنا بر مستندات تاریخی، زنان نوغان هزار و 200 سال پیش نخستین عزاداران شهادت حضرت ثامن الحجج(ع) بودند که بر پیکر پاکش حاضر شده و بر سر و سینه زده و اشک ماتم ریختند.
7489/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.