مسعود فیروزی روز دوشنبه به مناسبت روز جهانی عصای سفید در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: 118 هزار معلول هم اینک در خراسان رضوی از خدمات بهزیستی بهره می برند که 113 هزار نفر آنان دچار معلولیت در بینایی هستند.
وی ادامه داد: نابینایان از آن دست معلولانی هستند که به دلیل معلولیت خود بسیاری از فرصتها را با وجود توانمندیهای جسمی و ذهنی بالا در عرصه های شغلی از دست می دهند.
معاون اداره کل بهزیستی خراسان رضوی مناسب سازی محیطهای شهری را برای این گروه موجب رفاه آنان ذکر و بیان کرد: در این زمینه شهرداری مشهد اقدامات خوبی انجام داده اما هنوز آشنایی و آگاهی مردم نسبت به نوارهای زرد نصب شده در داخل پیاده روها و ضرورت حفظ حریم آنها به اندازه کافی نیست و بعضا در حد صفر است.
وی گفت: نابینایان از ابتدایی ترین حقوق شهروندی محرومند و حضور آنان در اجتماع به دلیل فراهم نبودن شرایط و فرهنگ پذیرش آنان همراه با خطرات فراوانی است. نحوه کمک به فرد نابینا و کم بینا برای عبور از خیابان و محیطهای پرخطر و حتی نحوه راهنمایی کلامی و هدایت آنان برای بالارفتن از پله ها و مکانهای اینچنین آداب و روشهایی دارد که هنوز مردم نسبت به آن آگاهی ندارند.
فیروزی افزود: در 'قانون جهانی عصای سفید' سه دسته وظیفه مندی در جهت حمایت از این قشر اعلام شده که شامل وظایف دولتها و مسئولان، وظایف جامعه و وظایف خود نابینایان است. دولتها و مسئولان باید در تصمیم سازیها و سیاست گذاریها نسبت به خواسته ها و نیازهای این گروه توجه کنند و جامعه نیز باید زمینه را برای نقش آفرینی اجتماعی نابینایان فراهم آورد. در این زمینه رسانه ها و نقش فرهنگ سازی آنها یگانه و بی نظیر است.
وی ادامه داد: در این ارتباط وظایف خود نابینایان در زمینه مطالبه گری و خستگی ناپذیری برای دریافت مطالباتشان از همه مهمتر و تشکیل سازمانهای مردم نهاد و فعالیت در مسیر احقاق حقوق این گروه از معلولان امری لازم است.
معاون امور توانبخشی اداره کل بهزیستی خراسان رضوی در خصوص مشکلات معلولان بینایی نیز گفت: مشکلات این گروه همانند سایر مردم جامعه در زمینه مسکن، اشتغال و ازدواج است حال آنکه به واسطه معلولیتشان شدت و وخامت مشکلات برای آنان به مراتب بیشتر است.
وی افزود: در این مسیر فرصتهای شغلی برای گروه نابینایان بسیار محدود است و همین امر می تواند سایر جنبه های زندگی این افراد را به شدت تحت تاثیر قرار دهد.
در استان 6.4 میلیون نفری خراسان رضوی 118 هزار معلول جسمی حرکتی، ذهنی، نابینا، ناشنوا، بیمار روانی مزمن، سالمند و افراد مبتلا به اوتیسم در اداره کل بهزیستی خراسان رضوی دارای پرونده هستند.
23 مهر ماه به منظور حمایت از نابینایان 'روز جهانی عصای' سفید نامگذاری شده است.
7496/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.