دکتر عباس عظیمی روز چهارشنبه در آستانه روز بینایی در گفت وگو با خبرنگار ایرنا 80 درصد اختلالات نابینایی و کم بینایی را قابل پیشگیری با غربالگری و معاینات دوره ای ذکر و بیان کرد: تعداد نابینایان در سطح کشور نیز 90 هزار نفر و کم بینایان 200 هزار نفر هستند.
وی افزود: بیماریهای سرخک، مننژیت، سرخچه، بیماریهای ژنتیکی، آسیبهای وارده به سر و صورت، نارس بودن نوزادان، ژنتیک و ازدواجهای فامیلی، آب مروارید، زخمهای قرنیه، آب سیاه، اختلالات شبکیه، عیوب انکساری، فقر غذایی و کمبود ویتامین A از عوامل نابینایی و کم بینایی به شمار می روند.
عضو هیات علمی انجمن اپتومتری ایران ادامه داد: طی سالهای اخیر با تلاش وزارت بهداشت و سازمانهای غیر دولتی بخش زیادی از اختلالات نابینایی و کم بینایی در ایران پیشگیری شده اما تا رسیدن به وضعیت مطلوب هنوز فاصله است.
وی بیماری آب مروارید را یکی از مهمترین علل نابینایی در ایران ذکر و بیان کرد: گرچه روزانه جراحیهای زیادی برای درمان آب مرواید در سطح کشور انجام می شود اما هنوز تعداد افرادی که در مناطق دور دست ایران به علت آب مروارید نابینا و یا کم بینا شده اند بسیارند.
دکتر عظیمی گفت: در استان سیستان و بلوچستان حدود 38 درصد اختلالات نابینایی و کم بینایی بخاطر جراحی نشدن بیماری آب مروارید بوده است.
وی افزود: غربالگری در تمام سطوح و دوران زندگی از راهکارهای مقابله با نابینایی و کم بینایی است. بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی ایران از نظر معاینات و غربالگری اختلالات بینایی و بیماریهای چشم در بین 22 کشور منطقه مدیترانه مقام نخست را کسب کرده است.
11 اکتبر برابر با 19 مهرماه روز جهانی بینایی نامگذاری شده است.
3027/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.