در پیام دکتر سیدحسن قاضی زاده هاشمی به مناسبت روز بهورز که توسط دکتر رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد در این همایش قرائت شد آمده است: دسترسی شهروندان به خدمات اولیه و اساسی سلامت نه تنها از وظایف مهم دولتها به شمار می رود بلکه یکی از چالشهای جدی پیش روی آنها نیز محسوب می شود. بر این اساس دستیابی به پوشش همگانی سلامت ارتباط تنگاتنگی با شرایط اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی هر کشوری دارد که در کشور ما طی سالهای 1361 تا 1366 طرح نظام شبکه های بهداشتی و درمانی به عنوان یکی از موفقترین تجربیات جهانی در زمینه دستیابی آحاد جامعه به خدمات سلامت اجرا شد.
وی افزود: این در حالی است که در دولت یازدهم با اجرای طرح تحول نظام سلامت حرکت در مسیر نظام شبکه های بهداشتی شتابی فزونتر گرفت و شاهد رشد چشمگیر خدمات سلامت در سطح کشور بودیم، رشدی که در مناطق محروم چشمگیر بوده است. طی چهار سال اخیر سه هزار خانه بهداشت در سطح کشور احداث شده و امروز تمام افراد زیر پوشش خانه های بهداشت از خدمات پزشکان و بهروزان استفاده می کنند لذا در تحقق عدالت در حوزه سلامت حرکتی رو به جلو داشته ایم و بهورزان برای رسیدن به این نقطه تلاش جدی و افتخارآفرین داشته اند.
وزیر بهداشت گفت: رضایتمندی مردم از حوزه سلامت هیچگاه 100 درصد نیست، موفقیتها و کمبودها نسبی هستند و لازم است بدانیم کجا بودیم و اکنون کجا هستیم.

* ارتقا شاخصهای بهداشتی با کمک بهوروزان
رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز در این همایش گفت: اجرای برنامه مراقبتهای اولیه بهداشتی پس از پیروزی انقلاب اسلامی یکی از اقدامات شاخص جمهوری اسلامی ایران است که خدمات بهداشتی را به دورترین نقاط کشور رساند و بهورزان نقش مهمی در این زمینه داشته اند.
دکتر محمدرضا دارابی اجرای برنامه پزشک خانواده را از دیگر برنامه های مهم حوزه سلامت پس از پیروزی انقلاب اسلامی عنوان و بیان کرد: گرچه نظام ارجاع آنگونه که باید نتوانست اجرایی شود اما در بحث پزشک خانواده، پزشکان در کنار بهورزان در روستاها حضور یافتند و خدمات سلامت ارتقا یافت.
وی افزود: امروز به برکت اقدامات انجام شده 94 درصد زایمانها در مناطق زیر پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد در داخل بیمارستانها انجام می شود. همچنین خدمات واکسیناسیون، مراقبتهای بهداشتی مادر و کودک، بهداشت خانواده و فردی شاخصهای بهداشتی را افزایش داده است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی مشهد اجرای برنامه تحول نظام سلامت را از دیگر برنامه های شاخص اجرا شده در حوزه سلامت عنوان و بیان کرد: با اجرای این برنامه علاوه بر کاهش هزینه های درمانی، ایجاد خانه های بهداشت در مناطق روستایی رشد و شتاب بیشتری پیدا کرد و خدمات با کیفیت مناسبتری به مردم به ویژه در مناطق روستایی ارائه شد.
وی گفت: هر چند هم اینک اجرای طرح تحول نظام سلامت با مشکلاتی روبرو شده اما امیدواریم با حمایتهای مقام معظم رهبری و دولت بتوانیم بر مشکلات مالی فائق آمده و خدمات را به شکل مطلوبتری ارائه دهیم.

* تقدیر از 300 بهورز و مربی
مدیر توسعه شبکه و ارتقای سلامت دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز گفت: همایش به مناسبت 12 شهریور 'روز بهورز' با حضور 300 نفر از بهورزان و مربیان آنها از سراسر کشور به میزبانی دانشگاه علوم پزشکی مشهد برگزار شده است.
دکتر حسن درخشان افزود: 250 نفر از حاضران در این همایش بهورزان و بقیه مربیان نمونه بهوروزی هستند که مورد تقدیر قرار می گیرند.
وی ادامه داد: بهورزان بی بدیل ترین نقش را از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون در راستای ارتقای شاخصهای بهداشتی و خدمات درمانی در سطح کشور داشته اند.
بهورزان کارکنان بهداشتی فعال در خانه های بهداشت روستایی به منظور ارائه خدمت در نظام شبکه های بهداشتی درمانی کشور هستند.
بهورز در چارچوب فعالیتهای خانه بهداشت عهده دار مسئولیت سرشماری سالانه و ثبت اطلاعات روستا، آموزش بهداشت عمومی، تشکیل گروههای داوطلب و شوراهای محلی بهداشت، مراقبت از زنان باردار، مراقبت از کودکان تا هشت ساله، بهداشت دهان و دندان، واکسیناسیون، نظارت بر موازین بهداشت حرفه ای، محیط عمومی روستا، بهسازی محیط، بهداشت محیط اماکن عمومی، بیماریابی و پانسمانهای ساده است.
30 هزار بهورز در قالب 18 هزار خانه بهداشت روستایی در سطح کشور فعالیت دارند.
داوطلبان آموزش بهورزی باید حداقل دارای مدرک دیپلم متوسط رشته های علوم ریاضی، علوم تجربی، علوم انسانی و یا بهیاری و مدیریت خانواده باشند. انتخاب بهورزان توسط کمیته ای مرکب از نمایندگان مرکز آموزش بهورزی، واحد گسترش شبکه ها و گزینش و از طریق آزمون کتبی و شفاهی انجام می شود.
3027/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.