به گزارش ایرنا، اماکن عمومی نظیر استخرها در صورتی که استانداردها و اصول بهداشتی در آنها رعایت نشود می توانند به کانونی برای انتقال بیماری مبدل شوند زیرا این مکانها مورد استفاده تعداد زیادی افراد قرار می‌ گیرند لذا همیشه با مسائل و خطرات بهداشتی همراهند که انواع عفونت و بیماریهای پوستی از شایعترین آنها است.
البته روشهای مختلفی برای گندزدایی و سالم سازی آب استخر نظیر کلرزنی و استفاده از ترکیبات شیمیایی استفاده می شود اما استفاده از این مواد نیز اگر طبق قاعده نباشد خود با مضراتی همراه است لذا باید به صورت مرتب استخرهای و مجموعه های آبی توسط نهادهای متولی مورد بازرسی قرار گیرند.

* تعطیل موقت
معاون دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان رضوی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در خصوص الزام رعایت موارد بهداشتی و استانداردهای لازم در استخرها و مجموعه های آبی گفت: مشهد به عنوان قطب تفریحات آبی در کشور مطرح است لذا باید این جایگاه حفظ و مراقبت شود تا با سهل انگاری خدشه دار نشود.
قاضی محمد بخشی محبی افزود: از سوی دیگر حفظ سلامت مردم و شهروندان از اصلی ترین اولویتهاست و با عوامل تهدیدکننده سلامت جامعه برخورد می شود.
وی ادامه داد: اماکن آبی محل مناسبی برای انتقال برخی بیماریها هستند لذا باید با تشدید نظارتها توسط نهادهای متولی نظیر اداره کل ورزش و جوانان، دانشگاه علوم پزشکی، هیات پزشکی ورزشی و سایر نهادهای متولی از تهدید سلامت مردم جلوگیری کرد.
معاون دادستان عمومی و انقلاب مرکز خراسان رضوی به تشکیل کمیته نظارت بر سلامت اماکن ورزشی در این استان و مشهد با عضویت روسا و نمایندگان دانشگاه علوم پزشکی، اداره کل ورزش و جوانان، اداره کل تعزیرات حکومتی، دادستانی مشهد و سایر نهادهای مرتبط اشاره و بیان کرد: جلسات این کمیته به صورت ماهانه برگزار و موضوعات مختلف ورزشی برای ساماندهی در دستور کار قرار می گیرد که استخرها از آن جمله هستند.
وی گفت: رعایت بهداشت محیط از جمله الزامات اماکن مختلف ورزشی است که در صورت عدم رعایت ابتدا اخطار اولیه صادر و در صورت بی توجهی مکان مورد نظیر به صورت موقت با اطلاع دستگاه قضایی تعطیل می شود.
بخشی محبی بر تشدید نظارتها در این بخش تاکید و بیان کرد: متاسفانه گاهی تعارفاتی بین دستگاههای نظارتی و ارگانهای مختلف اجرایی که اقدام به راه اندازی مجموعه ورزشی تفریحی خارج از حیطه مسئولیت خود می کنند وجود دارد که این امر ممکن است باعث افزایش سهل انگاری و تهدید سلامت استفاده کنندگان از چنین اماکنی شود.
وی افزود: دستگاههای متولی و نظارتی باید با تاکید بر سلامت مردم تمام تخلفات را رصد و اقدامات لازم را برای رفع آنها انجام دهند.

* 70 مجموعه آبی زیر نظارت مستمر
مدیر گروه بهداشت محیط حرفه ای دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز به خبرنگار ایرنا گفت: فعالیت 70 مجموعه آبی از سوی این دانشگاه در سطح خراسان رضوی بطور مستمر نظارت و پایش می شود.
علی حسنی افزود: 56 مورد از این مجموعه های آبی شامل استخرهای سرپوشیده و روباز، پارکهای آبی، استخرهای مستقر در هتلها و نهادهای مختلف در شهر مشهد فعالیت دارند. چهار پارک آبی خراسان رضوی نیز در همین شهر فعال هستند.
وی ادامه داد: حدود 70 درصد استخرهای فعال در خراسان رضوی مشترک بین زنان و مردان هستند و بقیه آنها به صورت اختصاصی برای مردان یا زنان فعالیت می کنند.
مدیر گروه بهداشت محیط حرفه ای دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: استخرهای شنا محل مناسبی برای انتقال بیماریهای عفونی و پوستی هستند لذا توجه به وضعیت بهداشت آب، کیفیت میکروبی و شیمیایی آنها مورد تاکید است.
وی افزود: همه استخرهای فعال در خراسان رضوی دارای مسئول فنی بهداشتی هستند که بر فراینده بهداشتی در آنها نظارت دارند.
حسنی ادامه داد: سامانه گندزدایی، شرایط محیطی و ساختمانی استخر، رختکن و سرویسهای بهداشتی، سامانه تهویه و تصفیه، بهداشت فردی کارکنان، نظارت بر بوفه های موجود، سامانه مانیتورینگ و پایش کلر، وضعیت فیزیکی آب، میزان کلر باقیمانده، وضعیت نیترات آب، آزمایشهای میکروبی و آلودگی آب از جمله معیارهای نظارت و پایش در مجموعه های آبی به شمار می روند.
وی گفت: الزام نصب سامانه مانیتورینگ و پایش آب در همه استخرها از اقدامات در حال انجام است بطوری که وضعیت بهداشت آب به لحاظ دما، پی.هاش، کلر باقیمانده و شفافیت باید در معرض دید شناگران باشد.
مدیر گروه بهداشت محیط حرفه ای دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: نظارت بر فعالیت استخرها در قالب اقدامات خوداظهاری از سوی مسئولان فنی استخرها و همچنین بازرسیهای کارشناسان بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بطور جد دنبال می شود.

* بازرسی از استخرها
رئیس ستاد نظارت بر اماکن ورزشی خراسان رضوی نیز به خبرنگار ایرنا گفت: اجرای طرح ضربتی بازرسی از استخرها و مجتمعهای آبی شهر مشهد با هدف حفظ سلامت شهروندان و جلوگیری از تخلفات، از اول مرداد ماه گذشته آغاز شده است.
سیدرضا گلدوزیان افزود: در این چارچوب استخرها و مجتمعهای آبی بزرگ مورد بازرسی قرار می گیرند و اخطارهای لازم برای رفع موارد دچار ایراد صادر می شود.
وی ادامه داد: داشتن مجوز، پوشش ورزشکاران سازمان یافته، بهداشت مجتمعها و فروش مکمل از جمله موارد مورد توجه در این بازرسیها هستند
رئیس ستاد نظارت بر اماکن ورزشی خراسان رضوی گفت: فروش هرگونه دارو و مکمل ورزشی در استخرها و اماکن ورزشی تخلف است و در صورت مشاهده با آن برخورد می شود. اجازه نمی‌دهیم سلامت ورزشکاران و مردم به بازی گرفته شود.
7505/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.