محمد اصغر زاده روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: 20 هزار جوجه یکروزه بی نام و نشان و بدون شناسنامه بهداشتی هفته گذشته در حاشیه جاده بیرجند - قاین، به دلیل نامعلوم رها شده بودند.
وی ادامه داد: پس از اعلام مردمی این موضوع با توجه به حساسیت سلامت و بهداشت عمومی جامعه و شیوع بیماری ها، نمونه گیری لازم برای بررسی بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان صورت گرفت و در کمترین زمان به آزمایشگاه اداره کل دامپزشکی استان ارسال شد.
مدیرکل دامپزشکی خراسان جنوبی گفت: در همین ارتباط با هماهنگی اداره راهداری و حمل و نقل شهری به منظور پیشگیری از شیوع احتمالی برخی بیماری های قابل انتقال از طیور به انسان از جمله آنفلوانزای فوق حاد پرندگان و همچنین جلوگیری از عوامل بیماری زا در واحدهای روستایی و سایر واحدهای پرورشی، اقدام به دفن بهداشتی محموله شد.
وی با بیان اینکه تعداد زیادی از جوجه ها به خاطر گرمای هوا و دسترسی نداشتن به آب و غذا، در محل تلف شده بودند، افزود: اهالی روستاهای اطراف تعدادی از جوجه های زنده را برای نگهداری به روستا انتقال داده بودند که با مراجعه به روستا و پایش صورت گرفته مشخص شد شمار زیادی از این جوجه ها به خاطر نبود شرایط محیطی لازم و مخاطرات گذشته تلف شدند.
اصغر زاده اظهار داشت: در پایش روستایی هم نشانه ای از بیماری آنفلوانزای فوق حاد پرندگان مشاهده نشد.
وی تصریح کرد: این اتفاق بیانگر آمادگی دستگاه های عضو کمیته آنفلوانزا در استان است که با تعامل بین بخشی در مواقع بحران، به خوبی در صحنه حضور دارند و اقدامات لازم را انجام می دهند.
مدیر کل دامپزشکی خراسان جنوبی تاکید کرد: مردم و مسئولان دستگاه ها باید در مواجهه با اقداماتی که امنیت و سلامت مواد غذایی و تولید را به مخاطره می اندازد حساس بوده و اطلاع رسانی لازم را انجام دهند.
وی وظایف و گستره فعالیت های دامپزشکی را مهم دانست و گفت: نظارت بر کشتارگاه های طیور و همچنین فعالیت های پست های قرنطینه و درمان دام های بیمار به صورت شبانه روزی ارائه می شود.
وی یادآور شد: کارکنان دامپزشکی با توجه به تماس مستقیم با دام، طیور، آبزیان، زنبور عسل و کرم ابریشم در معرض عوامل بیماری زا قرار دارند و با به خطر انداختن سلامت خود، بهداشت عمومی و سلامت جامعه را تامین و تضمین می کنند.
اصغر زاده در ادامه افزود: در صورتی که این مجموعه وظایف و نظارت های خود را به خوبی اعمال نکند، جامعه انسانی و صنعت دام و طیور کشور با موجی از سونامی ناشی از شیوع بیماری های قابل انتقال از حیوان به انسان و بیماری های واگیر دامی مواجه خواهد شد که خسارات سنگین اقتصادی و معضلات مهم بهداشتی را به کشور تحمیل خواهد کرد.
محموله جوجه های یکروزه سرگردان هفته گذشته در حوالی روستای روم شهرستان قاینات مشاهده و توسط روستاییان به اداره کل دامپزشکی و دستگاه های نظارتی اطلاع داده شد.
علت رهایی این جوجه ها در دست بررسی دستگاه های نظارتی است.
*3215 * 6054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.