مجید اسداللهی روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: امسال یکهزار و 24 هکتار از اراضی کشاورزی استان زیر کشت کلزا بوده که سطح سبزشده آن به خاطر آفت به 700 هکتار کاهش یافت.
وی علت این آفت سطح زیر کشت را نوسان های دمایی عنوان کرد و گفت: گیاه کلزا چون به تنش های هوایی حساس است، سرما و گرمای ناگهانی در مدت 24 ساعت باعث آسیب به این محصول می شود.
وی ادامه داد: کشاورزان هم تجربه کافی در خصوص نحوه کشت این گیاه ندارند یا ممکن است نمونه بذر استفاده شده مناسب کاشت نبوده است.
مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی خراسان جنوبی پیش بینی کرد: امسال 2 هزار تن محصول کلزا در استان برداشت شود.
وی با بیان اینکه فصل برداشت کلزا تا اوایل مرداد ادامه دارد گفت: سال گذشته 150 تن کلزا از کشاورزان استان خریداری و برای روغن گیری به خارج از استان ارسال شد.
اسداللهی با اشاره به جمع آوری محصول کلزا در 6 مرکز اظهار داشت: این مراکز در شهرستان های بیرجند، قاین، طبس، سربیشه و سرایان فعال هستند.
وی قیمت هر کیلوگرم کلزا را 28 هزار و 665 ریال عنوان کرد و افزود: تاکنون 60 درصد وجه کلزا خریداری شده به میزان 104 میلیون تومان پرداخت شده و مابقی نیز تا نیمه تیرماه به حساب کشاورزان واریز می شود.
مدیرعامل شرکت غله و خدمات بازرگانی خراسان جنوبی با بیان اینکه امسال دومین سال کشت کلزا در استان است گفت: تاکنون عملکرد خوبی از کشت این محصول حاصل شده است.
وی بیان کرد: سیاست وزارت جهاد کشاورزی ترویج کشت کلزا به منظور خودکفایی و کاهش واردات روغن در کشور است.
کلزا یکی از گیاهان دانه ‌روغنی مهم در مناطق معتدل بوده و دارای طیف وسیع از سازگاری اقلیمی است و از آنجا که باعث غنی شدن خاک و کاهش دوره آبیاری در مزرعه می شود دولت در برنامه‌های خود به طور ویژه از کاشت این دانه روغنی حمایت می کند.
9766*3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.