مصطفی جعفر زاده روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: تصادف، نزاع، حوادث کار و استعلام های مختلف مراجع قضایی از مهمترین پرونده های ارجاعی به این اداره کل و بیشترین فراوانی مربوط به حوادث ترافیکی با 20.9 درصد بوده است و نزاع با 20.4 درصد در درجه دوم قرار دارد.
وی ادامه داد: در سال 96، سه هزار و 520 مورد معاینه مصدومین تصادفات را در سطح استان شاهد بودیم که نسبت به سال گذشته 2.4 دهم درصد افزایش داشته است.
به گفته وی در بحث پرونده های نزاع سه هزار و 444 پرونده نزاع ارجاع شد که 61.7 درصد پرونده ها مربوط به آقایان و بقیه زن بودند.
وی با بیان اینکه بیشترین پرونده های نزاع به ترتیب موبوط به بیرجند، نهبندان و قاین بوده است، افزود: 437 مورد جسد هم برای معاینه و تعیین عمل فوت ارجاع شدند که نسبت به سال 95، 8.97 درصد افزایش داشته است.
جعفر زاده بیان کرد: بیشترین آمار اجساد با 57.6 درصد و 245 مورد مربوط به حوادث ترافیکی بوده است که به نسبت جمعیت پس از استان های سمنان، مرکزی، کرمان و خراسان شمالی دارای رتبه پنجم در کشور هستیم.
وی تصریح کرد: بیرجند با 45 مورد فوتی بیشترین آمار را به خود اختصاص داده و قاین با 35، نهبندان 24، درمیان 19،سربیشه و فردوس هر کدام 18، سرایان 6 و بشرویه و زیرکوه هرکدام چهار فوتی در ادامه قرار دارند.
وی با بیان اینکه 203 فوتی مربوط به تصادفات برون شهری بوده است، گفت: این در حالی است که 16 درصد فوتی ها در راه های روستایی و 26 درصد در داخل شهر ها فوت کردند که باید به عنوان یک دغدغه مورد توجه مردم و مسئولان قرار گیرد.

** 65 درصد از پرونده های قصور پزشکی منجر به حکم شد
مدیر کل پزشکی قانونی با بیان اینکه 65 درصد از پرونده های قصور پرشکی در سال 96 منجر به حکم شده است، افزود: بیشترین پرونده ها مربوط به جراحان زنان و زایمان بوده است.
وی اظهار داشت: از 10 پرونده ارجاعی مربوط به جراحان زنان پنج مورد حکم برائت و پنج پرونده محکوم شدند.
به گفته وی در پرونده های مربوط به متخصصان اطفال چهار مورد پرونده ارجاع و هر چهار مورد منجر به صدور حکم شد.
وی حوزه گروه دندانپزشکی، متحصصان رادیولوژی، اعصاب و روان و قلب و عروق را از سایر پرونده هایی ذکر کرد که حکم قصور صادر شد.

** صدور 89 مجوز سقط جنین در خراسان جنوبی
دکتر جعفر زاده، با بیان اینکه در سال گذشته 149 زن باردار با تشخیص پزشک متخصص به این اداره کل ارجاع شدند، اظهار داشت: از این تعداد با توجه به قانون 19 هفته و یک روزی جنین، 89 پرونده منجر به صدور مجوز شد.
وی ادامه داد: از این تعداد برای 41 نفر مجوز سقط جنین صادر نشد که احتمالا پس از موعد قانونی مراجعه کرده بودند و 15 مورد هم پس از تشکیل پرونده به دلایل شخصی مراجعه نکردند.
وی همچنین از ارجاع 562 پرونده به آزمایشگاه تخصصی پزشکی قانونی استان خبرداد و افزود: در روند این پرونده ها 2 هزار و 100 آزمایش در حوزه های مختلف آسیب و سم شناسی صورت پذیرفته است.
وی اظهار داشت: در حال حاضر تمامی آزمایش های مربوط به مراجع قضایی به جز ژنتیک که در خراسان رضوی انجام می شود در استان صورت می گیرد که در بحث ژنتیک هم بنا به دستور مراجع قضایی و تکمیل بانک هویت ژنتیک از 700 مجرم نمونه برداری شده است.

** افزایش 28 درصدی آمار فوتی های حوادث ترافیکی
مدیرکل پزشکی قانونی خراسان جنوبی با بیان اینکه در 2 ماهه اول سال جاری، 36 نفر در حوادث ترافیکی جان باختند، گفت: این آمار نسبت به سال قبل 28.5 درصد افزایش داشته است.
به گفته وی چهار مورد فوتی مربوط به حوادث ترافیکی درون شهری بوده که نسبت به سال گذشته 100 درصد افزایش داشته است.
وی ادامه داد: از ابتدای سال تاکنون 9 مورد کمیسیون قصور پزشکی در استان تشکیل شد که هفت مورد منجر به صدور حکم شده است.
وی در ادامه از غرق شدن 12 نفر از سال 92 تاکنون در استان ابراز تاسف کرد و اظهار داشت: در استانی که دریا وجود ندارد این آمار زیاد و از طرفی غرق شدن چهار نفر از ابتدای سال جاری حایز اهمیت است.
پزشکی قانونی خراسان جنوبی در شهرستان های بیرجند، طبس، قاین، فردوس، سرایان، نهبندان، بشرویه، و درمیان دارای شعبه است.
*3215 * 6054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.