به گزارش ایرنا قدرت حاجی پور روز پنجشنبه در نشست خبری افزود: عمده ترین کاری که در دستور این اداره قرار گرفته آرشیو الکترونیکی پرونده های ثبتی و اسکن دفاتر اسناد رسمی است.
وی اظهار داشت: اکنون حداقل مساحت و فضاهای بایگانی برای نگهداری پرونده های ثبتی از جمله در اداره ثبت بیرجند به صورت فیزیکی 200 تا 300 مترمربع است جدا از آسیب هایی که احتمال وقوع آن نیز وجود دارد.
وی عنوان کرد: تمام پرونده های ثبتی شهرستان بیرجند و سایر شهرستان ها به استثنای یک میلیون برگ ثبتی امسال در دستور کار قرار گرفته و تا پایان 6 ماهه ابتدای سال از حالت فیزیکی خارجی می شود.
وی گفت: خراسان جنوبی با 15 میلیون هکتار مساحت سومین استان پهناور کشور است که با مساعدت تشکیلات ثبتی در استان 14.5 میلیون هکتار اراضی دولتی است و حدود 14 میلیون هکتار از این اراضی سنددار شده است.
مدیرکل ثبت اسناد و املاک خراسان جنوبی افزود: در حال حاضر 13 اداره ثبت اسناد و املاک در استان فعال است که 2 اداره زیرکوه و سرایان به صورت استیجاری اداره می شود.
حاجی پور ادامه داد: از محل اعتبارات ملی یک میلیارد و 400 میلیون تومان به ادارات زیرکوه و سرایان اختصاص یافت که از ابتدای تیرماه عملیات ساختمان سازی آغاز و تا پایان سال افتتاح می شود.
وی از اجرایی کردن طرح شمیم « شبکه موقعیت یابی یکپارچه مالکیت ها» در استان خبر داد و افزود: این طرح با هدف نقشه برداری کاداستر با دقت سه سانتی متر و در راستای پیاده سازی قانون حدنگار و یکپارچه سازی نقشه های کلی انجام می شود.
حاجی پور ثبیت موقعیت املاک در کاداستر به صورت دقیق تر و صحیح تر را از مزایای اجرای این طرح دانست و گفت: اجرای طرح مذکور سبب جلوگیری از تداخل و تعارض املاک می شود.
وی یادآور شد: با اجرای این طرح امکان استفاده کاربران ثبتی و افراد ذیصلاح از خدمات و سرویس های این طرح با بهره گیری از GPS فراهم می شود.

** نقشه برداری اراضی استان از طریق شبکه شمیم
مدیرکل ثبت اسناد و املاک خراسان جنوبی اظهار داشت: تمام نقشه برداری اراضی استان در سال جاری و ماه های اخیر از طریق شمیم قابل برداشت و جانمایی در بانک جامع املاک خواهد بود.
حاجی پور عنوان کرد: استفاده از طرح شمیم از این لحاظ قابل اهمیت است که برخی افراد سندهایی از املاک دارند اما نمی توانند موقعیت ملک را شناسایی کنند و شناسایی املاک دفترچه ای مقدور نیست و در این زمینه با مشکلات عدیده ای مواجه شده ایم.
وی اضافه کرد: اسنادی که از طریق شبکه شمیم کاداستر صادر می شود حتی اگر مالکان نسبت به شناسایی املاک خود تغافل داشته باشند تشکیلات سازمانی ما با کمتر از اختلاف سه سانتی متر می تواند آن را شناسایی و تحویل مالین بدهد.
وی یادآور شد: برای اجرای شبکه شمیم و تامین تجهیزات و امکانات مورد نیاز آن یک میلیارد و 700 میلیون تومان به استان اختصاص و هزینه شده است.
مدیرکل ثبت اسناد و املاک خراسان جنوبی در ادامه به اخذ اثر انگشت الکترونیکی در دفاتر اسناد رسمی و ازدواج و طلاق اشاره کرد و افزود: از این طریق جلوی هرگونه سو استفاده و جعل هویت گرفته می شود و اکنون به صفر رسیده است.
حاجی پور گفت: اجرایی شدن بند «ب» ماده 113 قانون برنامه ششم توسعه با مشارکت و همکاری رئیس کل دادگستری استان نسبت به تشکیلات ثبت اتفاق افتاد این قانون پارسال عملیاتی شد و تمام اسناد رسمی لازم الاجرا که قبلا از طریق دادگاه و محاکم قضایی رسیدگی می شد به ادارت اجرای ثبت اسناد استان موکول و سبب رشد 177 درصدی تشکیل پرونده های اجرایی شد.
7557 * 6054
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.