به گزارش ایرنا سید مجتبی علوی مقدم روز سه شنبه در کارگروه استانداردسازی و ارتقای کیفیت کالا و خدمات استان خراسان جنوبی افزود: نظارت جدی بر ساخت و سازها و عملیات ساختمانی از اهمیت زیادی برخوردار است که باید مورد توجه ویژه قرار گیرد.
وی آموزش و اطلاع رسانی ضوابط و مقررات به مراجع مرتبط اعم از سازنده و مالک را از اقدامات قبل از نصب آسانسور دانست و گفت: قبل از آغاز عملیات برای موفقیت باید بسته کاملی از اینگونه اقدامات انجام شود.
وی ادامه داد: در انجام عملیات ساختمانی مانند نصب و راه اندازی آسانسور باید دستگاه های مربوط از جمله ناظر و مهندس تاسیسات ساختمان با یکدیگر همکاری و هماهنگی داشته باشند.
معاون استاندار خراسان جنوبی با بیان اینکه تمامی اقدامات در ساخت و ساز ساختمان به یکدیگر مرتبط هستند گفت: باید اداره راه و شهرسازی چک لیست های تنظیم کند که مهندسان روند اجرای این ساخت و ساز مهم را در بخش های مختلف رعایت و کنترل کنند.
وی یادآور شد: بعد از اتمام عملیات با دستگاه قضایی و دادگستری هماهنگی لازم انجام شود تا وقتی افرادی در خصوص بازرسی از آسانسور منع می شوند بتوانند از این طریق پیگیری شود.
وی گفت: گاهی افرادی بدون داشتن مجوز برای نصب آسانسور اقدام می کنند که بایستی چارچوب معینی در خصوص نظارت و بازرسی سازندگان آسانسور و نصابان تعیین شود و اداره کل استاندارد استان موظف است مجوزهای سازنده های آسانسور و نصاب های این حوزه را کنترل و بررسی کند.
علوی مقدم عنوان کرد: بهتر است بعد از پایان عملیات ساختمانی و قبل از بهره برداری، ساختمان ها موظف به عقد قرارداد با حداقل یکسال ضمانت کار با شرکت های بازرسی آسانسور شوند همانطور که این مهم در برخی استان ها در حال انجام است.
وی بر انجام زیرساخت های اولیه در خصوص کنترل و بازرسی آسانسور ها تاکید کرد و افزود: دستگاه های دولتی استان باید در این موضوع پیشقدم باشند.
وی درباره آسانسور معیوب برخی دستگاه های اجرایی تذکر داد و گفت: رفع نقص آسانسورهای دستگاه ها نباید به وقت دیگری موکول شود بلکه در اولین فرصت باید نسبت به رفع مشکل اقدام شود در غیر اینصورت اگر برای فرد یا شهروندی مشکل ایجاد شد دستگاه اجرایی مربوط در این زمینه باید پاسخگو باشد.
معاون عمرانی استاندار خراسان جنوبی با تاکید بر مجهز کردن آسانسورها به سیستم نجات اضطراری یادآور شد: نصب این سیستم سبب می شود در صورت قطعی برق یا سایر اتفاقات، آسانسور در نخستین و نزدیکترین طبقه متوقف شود و بدون حضور آتش نشان فرد نجات پیدا کند.
وی با اشاره به گزارش مدیرکل استاندارد استان در خصوص وجود 17 آسانسور دارای نقص و عدم همکاری پنج دستگاه اجرایی، بانک و بیمارستان ها با بازرسی گفت: مدیران این دستگاه ها فرصت دارند در یک ماه برای رفع نقض و سایر مشکلات برای سه ماه نسبت به تعویض و تعمیر آسانسور اقدام کنند.
بازرسی از شهربازی ها، زمین های بازی و مهدهای کودک استان از دیگر دستور کارهای جلسه امروز بود که معاون عمرانی استاندار در این زمینه گفت: خراسان جنوبی استانی زلزله خیز است لذا باید در استحکام سازی ساختمان ها استانداردسازی لازم لحاظ شود.
علوی مقدم گفت: در بازرسی از شهربازی ها، زمین های بازی و مهدهای کودک موردی از عدم رعایت استانداردها مشاهد شد باید بلافاصله از گردونه غیر استاندار خارج شود.
وی ادامه داد: اینگونه موارد را نباید به زمان خاصی موکول کرد بلکه باید بعد از تشخیص عدم استاندارد محیط یا دستگاه با مراجع مرتبط مکاتبه و نسبت به رفع یا جمع آوری دستگاه اقدام شود.
وی با بیان اینکه شهرداری مسئولیت مجموعه شهربازی ها را بر عهده دارد اظهار داشت: تجهیزات و زمین های بازی باید از استانداردهای لازم برخوردار باشد در غیر اینصورت شهردار باید پاسخگوی جامعه باشد.
7557*3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.