به گزارش ایرنا محمدعلی جاوید روز چهارشنبه در نشست خبری افزود: وجود قلعه تاریخی بیرجند، درختان قدیمی، قبرستان عمومی، پارک، بازار سرپوشیده، مصلای قدیمی و ... از جمله ظرفیت های این خیابان است که می توانیم این خیابان را برای بیرجند به یک برند تبدیل کنیم.
وی بیان کرد: 2 باند کندرو در خیابان جمهوری اسلامی وجود دارد که به پارکینگ فعالان تجاری بازار تبدیل شده است و نمادهای خوبی در این خیابان قدیمی وجود دارد.
وی با اشاره به اینکه اعتبار مورد نیاز برای این طرح در بودجه امسال پیش بینی شده است گفت: باندهای کندرو و پیاده رو این مسیر با استفاده از مصالح کف سازی در یک سطح تبدیل به پیاده راه فرهنگی خواهد شد و پیش بینی می کنیم این اقدام ارزش افزوده بسیار زیادی برای فضاهای تجاری این محل ایجاد کند.
شهردار بیرجند عنوان کرد: با این عمل نمای فضاهای تجاری متناسب با معماری شهر بیرجند تغییر می کند و مقداری از سکوتی که شب هنگام در این محل وجود دارد کاسته و تا پاسی از شب مراودات اقتصادی، تجاری و فرهنگی انجام خواهد شد که امید است امسال از میدان امام حسین (ع) تا پل دژبان تخریب و بازسازی شود.

** اجرای طرح کمربند سبز خط بلوار پیامبر اعظم (ص)
جاوید اجرای طرح کمربند سبز خط بلوار پیامبر اعظم (ص) به وسعت 48 هکتار را از دیگر طرح های شهرداری بیرجند اعلام کرد و گفت: احداث مسیر پیاده رو با عرض مناسب تر و مصالح بهتر، پیست دوچرخه سواری، احداث سرویس های بهداشتی، کافی شاپ، چایخوری، پاتوق برای رده های سنتی مختلف، زمین های ورزش عمومی و... انجام خواهد شد.
وی با بیان اینکه طرح زیباسازی و بهسازی این محور در 2 فاز انجام می شود افزود: فاز نخست از میدان سفیران امید تا میدان آیت الله غفاری و فاز دوم از میدان غفاری تا پارک جنگلی انجام می شود.
وی فراهم کردن زیرساخت های لازم برای گذراندن اوقات فراغت دانش آموزان را یکی دیگر از برنامه های شهرداری عنوان کرد و گفت: در این زمینه گلایه های زیادی توسط شهروندان بیان شده اما برای تعطیلات تابستان امسال برنامه های متنوعی در دست اجراست.
جاوید ادامه داد: در این زمینه چند طرح پیش بینی شده که در صورت کسب موافقت نهایی اعضای شورای شهر بیرجند، عملیات اجرایی آن از خردادماه آغاز می شود.

** پارک جنگلی ظرفیت منحصر به فرد بیرجند
وی پارک جنگلی را ظرفیت منحصر به فرد و استثنایی شهر بیرجند دانست و اظهار کرد: متاسفانه تاکنون برای استفاده از این ظرفیت شهر هیچگونه سیاست گذاری مطلوبی انجام نشده است.
شهردار بیرجند با بیان اینکه پارک جنگلی به مساحت 40 هکتار می تواند بخش عمده ای از اوقاف فراغت جوانان را پوشش دهد یادآور شد: در این محل فضاهای زیادی از جمله چند زمین ورزشی برای بانوان و آقایان، بازارچه های مشاغل و صنایع دستی، باغ پرندگان، باغ گل، رستوران های کوچک، کافی شاپ، پارکینیگ های عمومی، مسجد و نمازخانه، سالن آمفی تئاتر و فضاهای روباز و... پیش بینی شده و طرح ها در حال تهیه شدن است.
وی گفت: حتی برنامه داریم چهارشنبه بازار بیرجند را به این محل منتقل کنیم چراکه چهارشنبه بازار فعلی از نظر ترافیکی و زیرساختی مشکلات فراوانی برای شهروندان ایجاد کرده است.
وی اعتبار مورد نیاز برای اجرای طرح های پارک جنگی را 10 میلیارد تومان پیش بینی کرد و افزود: با تصویب طرح های مورد نظر توسط اعضای شورای اسلامی شهر اجرای این پروژه آغاز و از چهارشنبه بازار فعلی به عنوان یک نیازمندی شهری استفاده خواهد شد.
جاوید در ادامه این نشست خبری به سه پروژه در دست اجرای شهرداری در منطقه مهرشهر بیرجند اشاره کرد و گفت: احداث بوستان بهجت یکی از این پروژه هاست که عملیات اجرایی از هفته شورا آغاز شد و هفته دولت تحویل داده می شود.
وی بهسازی و توسعه بوستان شعبانیه را از دیگر پروژه ها ذکر کرد و گفت: برای این طرح از محل اعتبارات بافت فرسوده 250 میلیون تومان در نظر گرفته شده است، همچنین کانالی در محدوده مهر شهر با طول، عرض و موقعیت مناسب وجود دارد که در قالب بوستان خطی در اصلاحیه بودجه شهرداری به شورای شهر ارسال خواهد شد.

**آب فضای سبز از آشامیدنی جدا می شود
وی بر جداسازی آب مصرفی فضای سبز از آب شرب شهری تاکید کرد و افزود: امسال به سازمان پارک ها و فضای سبز ابلاغ شده تا تلاش کنند امسال این مهم انجام شود که اگر ناچار شویم تسهیلاتی با درصد بالا وصول کنیم این اقدام انجام خواهد شد.
شهردار بیرجند با بیان اینکه در حال حاضر 50 درصد مصرفی فضای سبز از آب شرب استفاده می شود اظهار کرد: اصلاح سیستم آبیاری شهری فضای سبز از سنتی به نوین مدنظر است و اکنون 9 حلقه چاه در اختیار شهرداری قرار دارد.
وی گفت: در حوزه زیباسازی شهری، اصلاح بلوارها، آیلندها و مبلمان شهری در دستور کار قرار دارد و برای زیباسازی پنج میدان بزرگ تر شهر طرح های زیباسازی امسال به مزایده عمومی گذاشته و اجرا خواهد شد.
وی ادامه داد: برای زیباسازی میدان آیت الله عبادی با 25 هزار متر مربع وسعت، یک میلیارد تومان پیش بینی شده است همچنین در بلوار عبادی آیلند اجرای آبیاری قطره ای، تعریض و سنگ کاری به وسعت سه لاین در حال انجام است.
جاوید درباره آسفالت معابر شهری گفت: پایان سال 96 آسفالت معابر در محدوده های کمتر توسعه یافته شهر انجام شد و اکنون محدوده ای که کار تاسیسات انجام و فاقد آسفالت باشد در سطح شهر وجود ندارد.
وی از اجرای طرح جامع ترافیکی این شهر خبر داد و افزود: اولین قسط این قرارداد روز گذشته پرداخت شد و امید است امسال طرح جامع از مشاور دریافت و عملیات اجرایی آن را آغاز کنیم.
تفکیک پسماندهای شهری از مبدا از برنامه های دیگر شهردار بیرجند است که در این باره گفت: در این زمینه اقدامات اولیه با پیمانکار در حال انجام است و امیدواریم با فرهنگ سازی از طریق شهری، دستگاه های متولی و شهروندان تفکیک زباله از مبدا انجام و زباله گردی حذف شود.
جاوید از احداث بزرگترین سالن اجتماعات شهر در قالب فرهنگسرا در تقاطع صیاد شیرازی خبر داد و افزود: سوله فرهنگسرا سال های قبل احداث و حتی فرسوده شده که پنج میلیارد تومان برای تکمیل این مهم اختصاص داده شده است.

**پرونده های ساختمانی از حالت دستی خارج شد
وی اظهار کرد: در حوزه شهرسازی اردیبهشت ماه جاری پرونده های ساختمانی از حالت دستی خارج و تک برگ شد که کدهای امنیتی خواهند داشت تا در اقدامات بعدی شهروندان به صورت الکترونیکی عوارض و وضعیت خود را رصد کنند.
شهرداری بیرجند بودجه سال 97 شهرداری را 80 میلیارد تومان اعلام کرد و گفت: بودجه شهرداری از آذرماه سال 96 تاکنون 107 درصد تعهد اختصاص یافت که امید است امسال نیز شاهد افزایش بودجه باشیم.
وی با بیان اینکه عوارض های زیادی در شهر بلاتکلیف مانده است تصریح کرد: عوارض در صنوف، نوسازی و خودرو پرداخت نشده است و برخی شهروندان عوارض خودرو خود را در شهرهای دیگر پرداخت می کنند که منصفانه نیست.
جاوید ادامه داد: عوارض خودرو محلی نیست بلکه قانونی است و به صورت یکسان در سراسر کشور یک نرخ تعیین می شود، اینکه در برخی استان ها عوارض کمتر دریافت می شود یک نوع بداخلاقی است که برخی شهرداری ها باید پاسخگو باشند.
7557*3028
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.